Nordmann3 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Er vegetarianer. Har nesten nettop begynt. På grunn av miljø og dyrevelferd. Det er mange næringsstoffer i kjøtt som er nødvendig, men jeg tror man kan spise plantebasert for å få i seg de samme næringen. For eksempel: soyamelk, bønner osv. Vet noen hva man bør spise for å få dsglid dose det man trenger? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Vegetarianer eller veganer? Skal du spise animalske produkter i det hele tatt? Hva med fisk? Egg og melkeprodukter (ost!). Sopp. Bønner som nevnt, linser. Mandler og valnøtter som snacks (bra fett). Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Her finner du mange gode tips: http://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/vegetarianere Gode råd som er godt fundamentert. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Kan jeg spørre hva du legger i miljø? Velferd kan jeg forstå: Dyr som pines under oppdrett og slaktes på grusomme måter? Noe vi forøvrig har veldig lite av i Norge! Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Kan jeg spørre hva du legger i miljø? Kjøtt-industrien er blant de industriene i verden som bidrar til høyest klimagassutslipp. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Det går fint an å være vegetarianer uten å basere seg på soyamelk og produkter som later som om de er kjøtt. Linser er en veldig god proteinkilde, for eksempel. Melkeprodukter fungerer også, men da skal man helst ha i seg ganske store volum. Mandler og hasselnøtter er som nevnt gode fettkilder hvis du trenger å fylle opp på kaloriene. Få deg konto på myfitnesspal.com, punch inn litt data om deg selv og loggfør alt du spiser i noen uker, så får du en ganske god magefølelse på ernæringen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Kjøtt-industrien er blant de industriene i verden som bidrar til høyest klimagassutslipp. Nåvel. Har du en kilde på dette? Jeg trodde det hovedsaklig var dyrene som var utslippskilden (spesielt kuer). Og med over 98 % vannkraftbasert strøm i Norge, burde ikke de direkte utslippene i industrien være av betydelig karakter, med mindre de kjører hele industrien med dieselaggregat og brenner halve dyret? Jeg synes bare mye av argumentasjonen for å være vegetarianer i Norge er rar og ofte ubegrunnet, og handler om å være kul, eller passe inn, istedet for at man faktisk ikke tåler, eller liker kjøtt. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Nåvel. Har du en kilde på dette? Jeg trodde det hovedsaklig var dyrene som var utslippskilden (spesielt kuer). Og med over 98 % vannkraftbasert strøm i Norge, burde ikke de direkte utslippene i industrien være av betydelig karakter, med mindre de kjører hele industrien med dieselaggregat og brenner halve dyret? Det mest problematiske er de store landbruksarealene som må tas i bruk for å lage dyrefor. Husdyr til kjøttproduksjon mates hovedsaklig med soya fra Brasil, som det hugges store arealer regnskog for å dyrke. Huggingen og brenningen av skogen står for store utslipp av CO2. http://www.scientificamerican.com/article/deforestation-and-global-warming/ Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Kjøtt-industrien er blant de industriene i verden som bidrar til høyest klimagassutslipp. Nåvel. Har du en kilde på dette? Jeg trodde det hovedsaklig var dyrene som var utslippskilden (spesielt kuer). Og med over 98 % vannkraftbasert strøm i Norge, burde ikke de direkte utslippene i industrien være av betydelig karakter, med mindre de kjører hele industrien med dieselaggregat og brenner halve dyret? Jeg synes bare mye av argumentasjonen for å være vegetarianer i Norge er rar og ofte ubegrunnet, og handler om å være kul, eller passe inn, istedet for at man faktisk ikke tåler, eller liker kjøtt. Det har ingen ting med strøm å gjøre. For eksempel så slipper ut kuer enorme mengder metan som er mye mer forurensende enn co2. Skulme hele jordens befolkning spist kjøtt, tenk på alle kuene som måtte ha levd.metan forurenser 3 ganger så mye som co2, derfor brenner de ofte metan for å få co2 istedenfor.(ingenting med dette å gjøre egentlig) I tilleg ja som andre har nevt brukes det masse jord til dyrking av mat til kuene. Det er faktisk mye palmeolje, som lages ved å kutte ned masse regnskog hver dag. I tilleg trenger kuer og andre dyr mye mer vann enn det planter trenger. Å slutte spise kjøtt gjør en STOR FORSKJELL! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Kan jeg spørre hva du legger i miljø? Velferd kan jeg forstå: Dyr som pines under oppdrett og slaktes på grusomme måter? Noe vi forøvrig har veldig lite av i Norge! Treng ikkje vere snakk om pining. Dyra står på ein stall eller i eit bur heile livet og blir fora opp til å bli så store som mogleg så fort som mogleg. Samanliknar ein det med at dyret får leve fritt, så er det meir enn nok grunnar til å vere vegetarianar for dyra si skuld her i landet. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Den riktige sammenligningen blir vel et liv i stall/bur vs intet liv i det hele tatt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Uansett med det same resultatet. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det spørs hva du mener med "for dyra si skuld". For en enkelt ku må det vel være bedre å leve på en gård enn å ikke leve i det hele tatt, gitt at det gir mening å tillegge en ku verdi. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Ikkje nødvendigvis. Er det betre å leve eit dårleg liv enn å ikkje leve i det heile tatt? Er det betre å få ungar dersom du veit dei vil leve eit dårleg liv, enn å la vere? Så lenge dei ikkje blir unnfanga, så er jo ingenting gått tapt. Det blir som om alle sædceller som går til spille kvar dag er liv som hadde hatt det betre i live. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det er nok diskutabelt. Mer diskutabelt er det nok om en ku med fri tilgang til mat og husly lider. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Har ikkje sagt noko om å lide. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Vel, en ku har neppe kapasitet til å reflektere over sin situasjon, så hva vil det si å ha et dårlig liv i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Menneske kan reflektere over dyras velferd. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Proteinpulver? Med råvare fra noe som ikke er melk? Erteprotein. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå