bruker13378 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Hvorfor ikke? Du er jo død, så hva er forskjellen? Det finnes land hvor alle innbyggerne automatisk er organdonorer, med mindre de sender inn noen skjemaer og fjerner seg som donor. Jeg mener dette burde innføres i norge. Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sansynlig redder et liv. I mine øyne blir det rett og slett for dumt, at folk dør i donorkø fordi noen vil beholde organene inne i sin døde kropp. Hvorfor skulle jeg ? Fordi du ikke tjener noen ved å være egoistisk. Dersom man hadde et system som lot oss bruke menneskekroppen til noe nyttig så hadde det vært knall med tanke på at over 150 000 mennesker dør hver dag. Min kropp er min, selv etter døden. Du kan godt "gi bort" din, om det er det du vil. Jeg spør ikke deg hvorfor du hadde f.eks villet det motsatte, og du trenger heller ikke stille spørsmål til hvorfor jeg ikke vil dele ut organer eller bli lagd såpe av etter min død. Feil - ingen eier en kropp etter den er død, heller ikke i norge. Det er et merkelig lovverk for døde kropper, men sånn på papiret er det ingen som eier kroppen. Hvorfor ikke gjøre noe samfunnsnyttig mens du likevell er død? Du vet at du må leie en plass på kirkegården, og at du ikke blir liggende der for alltid? (Tror det er 60 år i norge som er det lengste du får ligge) Som sagt, det å donere organer, hadde jeg gjort til mine nære eller kjære, eller til noen som virkelig, virkelig fortjente det. Det er ikke din kropp som sagt. Hvem er du til å bestemme om noen 'virkelig fortjener det'? Og hvordan skal du ta avgjørelsen? Der ligger du da, død som ei sild, men nå skal folk komme på audition å fortelle deg hvorfor de må få nyrene dine? Nei, det er faktisk vedkommende (isåfall avdøde) sin mening som skal gjelde. Selvfølgelig. Dette handler om mennesker, og des kropper (også etter deres død). Det blir ikke rett i urett å kunne gjøre som man vil med disse, (mot deres ønsker) selv om det redder ett annet liv. Det er bare selvfølgelig om du følger gamle normer og tankeganger. Jeg tror ikke på gud, nøkken eller tufser og troll. Det er fantatisk hvor mye verden holdes tilbake på grunn av gammeldags tankegang. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Så, når vi dør, er det jaggu meg noen som også vasker liket ... Og hvor pussig er nå ikke det? Uten at jeg vet noe om det, kan det vel være fjerning av illeluktende og krenkende ting? I noen land der de driver med forfedredyrkelse, henter de faktisk av og til fram mumier av de døde forfedrene. Joda, jeg vet jo at mange har mangt for seg hva angår hygieneregler for avdøde, men jeg tenkte litt i den retningen at selv etter at vi er døde, så er vi fremdeles ikke verdt å vise frem sånn som vi egentlig er, men sånn som vi tror vi er. Så kaller vi det å "respektere" ... Vi liker ikke sånn som vi egentlig er, om vi er i live, eller om vi er døde. Jeg har sans for hvordan buddhistiske munker tar farvel med den døde. Der er gjerne den lille stunden rundt den døde, ledsaget av sånne ord som eks: Nå har bevisstheten forlatt kroppen, mens den ligger tilbake som ett dumt stykke ved Kort og godt, nok Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Tenker bare at det ikke bare burde føre med seg noe negativt når kroppen dør. Kroppen er død og ikke lenger i bruk, og derfor synes jeg man lik så greit kan utnytte at noe negativt har skjedd. Gjenbruk er en fin ting i manges ører, så hvorfor skulle det være så forferdelig å høre i en sammenheng med lik? Hvis det er snakk om respekt for de døde kunne du heller gitt personene respekt før de døde, ikke etter. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Det er umulig å ikke være egoistisk. Alle er egoistisk, alt du gjør gjør du bare fordi det får deg til å føle deg bedre, alturisme er umulig. Hvis du hjelper noen over veien er det fordi det får deg til å føle deg bedre og fordi det får deg til å føle deg bedre å vite at den personen tenker positivt om deg. Det er umulig å ikke handle I din egen selvinteresse. 1 Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Hvorfor skulle jeg ? Fordi du ikke tjener noen ved å være egoistisk. Dersom man hadde et system som lot oss bruke menneskekroppen til noe nyttig så hadde det vært knall med tanke på at over 150 000 mennesker dør hver dag. Min kropp er min, selv etter døden. Du kan godt "gi bort" din, om det er det du vil. Jeg spør ikke deg hvorfor du hadde f.eks villet det motsatte, og du trenger heller ikke stille spørsmål til hvorfor jeg ikke vil dele ut organer eller bli lagd såpe av etter min død. Feil - ingen eier en kropp etter den er død, heller ikke i norge. Det er et merkelig lovverk for døde kropper, men sånn på papiret er det ingen som eier kroppen. Hvorfor ikke gjøre noe samfunnsnyttig mens du likevell er død? Du vet at du må leie en plass på kirkegården, og at du ikke blir liggende der for alltid? (Tror det er 60 år i norge som er det lengste du får ligge) Som sagt, det å donere organer, hadde jeg gjort til mine nære eller kjære, eller til noen som virkelig, virkelig fortjente det. Det er ikke din kropp som sagt. Hvem er du til å bestemme om noen 'virkelig fortjener det'? Og hvordan skal du ta avgjørelsen? Der ligger du da, død som ei sild, men nå skal folk komme på audition å fortelle deg hvorfor de må få nyrene dine? Nei, det er faktisk vedkommende (isåfall avdøde) sin mening som skal gjelde. Selvfølgelig. Dette handler om mennesker, og des kropper (også etter deres død). Det blir ikke rett i urett å kunne gjøre som man vil med disse, (mot deres ønsker) selv om det redder ett annet liv. Det er bare selvfølgelig om du følger gamle normer og tankeganger. Jeg tror ikke på gud, nøkken eller tufser og troll. Det er fantatisk hvor mye verden holdes tilbake på grunn av gammeldags tankegang. Som sagt, gjør hva du vil med kroppen din, og ikke bry deg hva jeg gjør med min "Fordi du ikke tjener noen ved å være egoistisk" Bwhahaha , really ? Det skal vel du gi langt f i ? Du tjener ikke meg ved å kverulere eller prøve deg på å være en bedreviter når det kommer til min kropp og hva jeg velger å gjøre med den Det er faktisk deilig sol i oslo nå, og jeg tenker å sole meg litt på balkongen min. Yepp, thats right. Sole kroppen min. På balkongen min. Er jeg egoistisk igjen ? Når det gjelder "auditionen" så ble det nesten litt for latterlig til at jeg gidder å svare deg engang Håper du har nok av intellekt til å samle deg sammen og å forstå at det som menes med det er at jeg i forkant isåfall hadde gjort det klart hvem det hadde vært OK for meg å donere bort organer til Adjø, jeg skal sole meg Nå ser man jo hva du skriver og kan kjenne deg etter det. Samt så har man levd en stund og vil kjenne igjen mennesketypen etter hvordan man opptrer. Ellers ser jeg i ditt svar at du blander inn overtro som religion i en begrunnelse til hvorfor du ikke vil dele dine organer. Og at den som måtte få dine dyrebare organer må gjøre seg fortjent til det. Da regner jeg med at dine subjektive holdninger vil avgjøre. Igjen en negativ egoistisk handling. Så må du kutte ut dine små personangrep som henger igjen fordi jeg kødda litt med deg. Du er tross alt 25 år, ikke et lite surt barn. Oppfør deg. Ok , deg om det Jeg er forresten 24. Jeg har ikke helt tid til å svare på kveruleringen din her inne, jeg gjør heller noe produktivt. Stikker ut for å sole meg. Adjø! Edit: Dobbelt-post flettet. Endret 5. mai 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Han kan jo tjene på det. Hvis han synes det er gøy å kvervulere og diskutere på ting? Det synes jeg, spesielt hvis jeg klarer å overbevise noen om en bedre ting. Hadde folk aldri diskutert om hva som var bedre, hadde vi fremdeles bodd i huler og lekt med pinner. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Hvorfor ikke? Du er jo død, så hva er forskjellen? Det finnes land hvor alle innbyggerne automatisk er organdonorer, med mindre de sender inn noen skjemaer og fjerner seg som donor. Jeg mener dette burde innføres i norge. Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sansynlig redder et liv. I mine øyne blir det rett og slett for dumt, at folk dør i donorkø fordi noen vil beholde organene inne i sin døde kropp. Hvorfor skulle jeg ? Min kropp er min, selv etter døden. Du kan godt "gi bort" din, om det er det du vil. Jeg spør ikke deg hvorfor du hadde f.eks villet det motsatte, og du trenger heller ikke stille spørsmål til hvorfor jeg ikke vil dele ut organer eller bli lagd såpe av etter min død. Som sagt, det å donere organer, hadde jeg gjort til mine nære eller kjære, eller til noen som virkelig, virkelig fortjente det. "Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sannsynlig redder et liv". Eh, nei ? Det burde ALDRI være mulig/tillat for noen som helst å trosse avdødes ønske. Aldri. Handler noe om å respektere den avdøde, og at kroppen derav ikke er hvem som helst sin eiendel å gjøre som de vil med. Nei, det er faktisk vedkommende (isåfall avdøde) sin mening som skal gjelde. Selvfølgelig. Dette handler om mennesker, og des kropper (også etter deres død). Det blir ikke rett i urett å kunne gjøre som man vil med disse, (mot deres ønsker) selv om det redder ett annet liv. Mennesker dør unødvendig, fordi folk har en slags følelsesmessig tilknytning til indre organer i en død kropp. Det er så hinsides all logikk. Det er uetisk å la slikt fortsette. Endret 27. april 2014 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Mennesker gir bort unødvendige organer til døende slektninger. Ville det ikke vært bedre å ta fra de døde, enn levende? En levende kropp kan bli en død kropp fordi en død kropp ikke vil donére bort et organ. Lurer på hvordan det ville vært for enkelte mennesker å få en sykdom med følge av døden, hvis de ikke fant en død kropp snart. Tror de fleste ville gitt bort sine organer etter døden, hvis de hadde opplevd å nesten dø på grunn av manglende organer. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Og poenget ditt er ? Jeg vil tro at det han mener her er at du tar med din egen kropp i graven fremfor å redde liv ved å donere bort organ du praktisk talt ikke har noen glede av selv lengre. At ikke alle blir organdonorer er for meg helt uforstående. Er du 6-fot under spiller det ingen rolle om du mangler litt organer. Her kommer du ihvertfall med noe saklig. (litt, ihvertfall) "Du er ego og vil ikke hjelpe andre med nødvendige organer". Så fint A) Hva jeg er , eller ikke er, kjenner du meg ikke godt nok , og kommer heller aldri til å kjenne til å kunne være i den posisjonen til å bedømme. B) Hva,hvorfor, hvorfor ikke osv osv. Hvorfor ville du ? Hva er poenget i å utspørre meg om hvorfor ikke ? Svaret er blitt gitt, og hvis du ikke klarer å tolke det eller være fornøyd, så er det ditt problem og ikke mitt. Jeg spør ikke deg om hvorfor (har ikke det snev av interesse). Svaret på hvorfor derimot jeg velger slik jeg gjør ble gitt til en annen bruker her inne, litt lenger oppe. (Om du leter litt, så finner du nok frem). Vær snill gutt og ikke spør om det samme flere ganger. (Det kjeder meg, og jeg syns det er rart det ikke kjeder deg også). Hva du er og hva du ikke er kan baseres på hva du sier og det du mener. Du velger å beholde dine organer postmortem uten å egentlig at det finnes noe grunn til dette. Det er naturlig for oss mennesker å være egoistiske men de fleste yter en viss gode for andre der dem ikke taper noe selv. Edit: Dobbelt-post flettet og pyramide-sitater fjernet. Endret 30. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Et menneskelig organ er ikke nødvendigvis bare som en skuff i et kontormøbel, eller et dekk på en bil. Det er fortellinger om folk som har fått endret personlighet etter at de fikk et organ operert inn. F.eks. fortalte ei dame at hun fikk veldig lyst på kylling, og til å kjøre motorsykkel. Dette var fordi hun hadde fått hjertet til en ung mann. Basert på dette ser jeg det i hvert fall som galt å operere inn organer fra en gris, f.eks. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Et menneskelig organ er ikke nødvendigvis bare som en skuff i et kontormøbel, eller et dekk på en bil. Det er fortellinger om folk som har fått endret personlighet etter at de fikk et organ operert inn. F.eks. fortalte ei dame at hun fikk veldig lyst på kylling, og til å kjøre motorsykkel. Dette var fordi hun hadde fått hjertet til en ung mann. Basert på dette ser jeg det i hvert fall som galt å operere inn organer fra en gris, f.eks. Empiri og kildehenvisning. Tusen takk. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Fins en del på Google, "personality change after organ transplant", "my personality changed after kidney transplant", osv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1299456 Examples cited as proof of cellular memory include a U.S. woman terrified of heights who became a climber and a seven-year-old girl who had nightmares about being killed after being given the heart of a murdered child. The only case recognised by the scientific community is a 15-year-old Australian girl whose blood type changed following a liver transplant. Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-533830/My-personality-changed-kidney-transplant--I-started-read-Jane-Austen-Dostoevsky-instead-celebrity-trash.html#ixzz30BFXh7BJFollow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook Endret 28. april 2014 av Frankline 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Fins en del på Google, "personality change after organ transplant", "my personality changed after kidney transplant", osv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1299456 In this group, patients showed massive defense and denial reactions, mainly by rapidly changing the subject or making the question ridiculous. Fifteen per cent stated that their personality had indeed changed, but not because of the donor organ, but due to the life-threatening event. Six per cent (three patients) reported a distinct change of personality due to their new hearts. These incorporation fantasies forced them to change feelings and reactions and accept those of the donor. Verbatim statements of these heart transplant recipients show that there seem to be severe problems regarding graft incorporation, which are based on the age-old idea of the heart as a centre that houses feelings and forms the personality. Ut i fra det jeg leser her taler ikke empirien til din fordel. 79% sier at dem ikke føler noen forandring. 15% sier dem føler en forandring fordi at livskvaliteten som ett resultat av bedre helse og etter en traumatisk opplevelse har blitt bedre. Mens 6% mener dem har forandret seg drastisk. Organer er slitedeler, så det blir ansett som en normalitet at dersom en person som i utgangspunktet har ett sykt/dårlig organ får ett friskt ett at personen vil forbedres i mot likheten til organgiveren. Det finnes også påståtte historier om folk som etter donasjoner får 'flashback' til hvordan personen dem fikk organet av døde. Men dette finnes det ikke noe empiri på. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Vil la krematorium varme opp svømmebasseng Odense Krematorium får nu lov til at videresælge overskudsvarmen fra de ca. 2600 årlige kremeringer til brug i fjernvarmenettet. Krematoriet i Råcksta ska anslutas till Stockholms fjärrvärmenät för att bidra med sin överskottsvärme. Geir Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Morsom sak, men hvorfor ikke? :-) Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hva da med alt annet som oppvarmes, f.eks. hva kan man gjøre med varmen fra bakeriene? Må si det var fryktelig å lese om barnet som fikk et hjerte fra et barn som var drept, og dermed hadde mareritt om å bli drept. Rene mishandlingen egentlig. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Min kropp er min, selv etter døden. Overraskende, jeg kan ikke helt se hvordan noe livløst kan eie noe som helst? Vent litt, du forutsetter at du fortsatt eksisterer etter din død? Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Frankline: Foreldrene burde ikke sagt at hjertet kom fra et annet barn. LadyA: Er huset ditt og resten av eiendelene dine også dine etter døden? Er det ikke bedre at noen arver dem eller at de resirkuleres, og ikke står og støver ned? 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det heter at "likskjorten har ikke lommer", som betyr at ingen kan ta med seg noe av sitt jordiske gods og gull til den andre siden. Men det tilsier også at det er en normal anstendighet å få bli begravd, og ha en likskjorte. Oldtidsreligioner var mer slik at enormt mange gjenstander skulle være med i graven, både pynt, bruksgjenstander, døde tjenere og hester, osv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Min kropp er min, selv etter døden. Overraskende, jeg kan ikke helt se hvordan noe livløst kan eie noe som helst? Vent litt, du forutsetter at du fortsatt eksisterer etter din død? Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at ikke at det er noe spesielt eierforhold ovenfor døde personer. Med andre ord, ingen eier kroppen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå