Toppitus Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Er det en måte «utnytte» døden på? Greit, det er litt vanskelig å forklare dette uten å høres helt grusom ut, men jeg tenkte at med verdens miljøproblemer, må det jo være en måte å stoppe dette på. Å tjene på døden høres jo ganske forferdelig ut, men hva om det gjøres riktig? Jeg tenker, hvis vedkommende samtykker at det er greit selvfølgelig, og at vedkommende også skal kunne få en minneverdig død og at de nærmeste får tatt et siste farvel. Fremdeles høres det vel ganske forferdelig, men hva man kunne bruke kroppen til f.eks brensel? Jeg er sikker på at det er noen luringer der ute som har funnet en måte å omgjøre døde kropper til brensel eller noen form for energi eller gass av nytte. Hvis ikke, er det sikkert enkelt å finne en måte. Jeg vet at naziene gjorde dette under krigen. Hvor de brente jødene og omgjorde fettet som ble igjen til såpe. Men her tenker jeg at det kan gjøre på en mye bedre måte. Hvis dette hadde gått an blir ikke folkene som dør brutalt drept, og har en minnestund før kroppen «blir tatt i bruk». Bare tenk på det! Vi har allerede personer som blir kremert og lakt i urner, og etter døden kan du også gi bort kroppsdeler. Hvorfor skal det å «tjene på døden» være noe verre, hvis det blir gjort riktig? Jeg kan skjønne at det kan virke veldig skrudd for noen å tenke slik, men jeg synes ikke det. Hvis det var valgfritt og at du visste at hver eneste lille bit av kroppen din kom til nytte etter døden din, synes jeg ikke det høres noe ille ut, men positivt. Jeg ville gjerne donért bort kroppen min etter døden slik at man kunne brukt den til å lage noe av den – noe nyttig som menneskene trenger. Jeg kommer ikke på noe nyttig akkurat nå, annet enn kanskje olje som kunne brukt til brensel, men så lenge kroppen etter døden blir brukt til noe nyttig, altså ikke såpe eller en lampe eller noe sånt, så har jeg ingen problemer med det (men jeg forstår at andre kanskje har det). En slags gjenbruk av kroppen etter døden? Dessuten kjenner jo ikke vedkommende det. Vedkommende vil være stein død, og kroppen vil være verdiløs som bare et lik i en kiste. Kan godt hende jeg bare har helt sinnsyke tanker om dette og at ingen vil være enig med meg, men med dagens miljøproblemer, og antall mennesker som dør, tror jeg det hadde vært en veldig god ting for miljøet å ikke «kaste bort» kroppene med å begrave dem, men heller lage noe av nytteverdi av dem, hvis avdøde har godtatt dette. Endret 26. april 2014 av Toppitus 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Å donere kroppen ser jeg ikke noe problem med, men jeg har problemer med å se at det skulle la seg gjøre å få noe effektivt ut av mennesker, utenom organer og kjøtt. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Kommer veldig fort inn i en makaber tankegang hvis man skal utnytte mest mulig av kroppene. Men naturen er jo ordnet slik at dødt organisk materiale blir omdannet til jord. Det som var et miljøproblem på kirkegårdene, var at likene en tid ble innepakket i tykk plast slik at de ikke ble naturlig nedbrutt. Kistene med metallhåndtak er vel heller ikke spesielt miljøvennlige. Men hvor hyggelig ville det være å gravlegge alle uten kister og gravsteiner? Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her.Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min.Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det.Men ja, makabert det du sier. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Er det en måte «utnytte» døden på? Greit, det er litt vanskelig å forklare dette uten å høres helt grusom ut, men jeg tenkte at med verdens miljøproblemer, må det jo være en måte å stoppe dette på. Å tjene på døden høres jo ganske forferdelig ut, men hva om det gjøres riktig? Kroppene våre blir alle som en brukt på beste måte, nemlig ved at etter at bevisstheten forlater liket, så går de ulike delene av våre kropper tilbake til rette element, jord - luft - vann - ild Intet trengs å gjøres, det er allerede gjort, så slipp bekymringene og syng Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Stemmer det forresten at vikingene brukte hodeskaller til å drikke mjød av? Og at uttrykket skål kommer derfra - skull, eller skalle som ble sendt rundt... Er det noen som kunne tenke seg å donere til en ny salgsutstilling på IKEA, for framtidige mjød-drikkere? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Hvorfor er jeg ikke overrasket? Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Hvorfor er jeg ikke overrasket? ...... Og poenget ditt er ? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Hvorfor ikke? Du er jo død, så hva er forskjellen? Det finnes land hvor alle innbyggerne automatisk er organdonorer, med mindre de sender inn noen skjemaer og fjerner seg som donor. Jeg mener dette burde innføres i norge. Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sansynlig redder et liv. I mine øyne blir det rett og slett for dumt, at folk dør i donorkø fordi noen vil beholde organene inne i sin døde kropp. Endret 27. april 2014 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Stemmer det forresten at vikingene brukte hodeskaller til å drikke mjød av? Og at uttrykket skål kommer derfra - skull, eller skalle som ble sendt rundt... Er det noen som kunne tenke seg å donere til en ny salgsutstilling på IKEA, for framtidige mjød-drikkere? Det er bare ett stykke med knokkel, alt annet som vi maskerer knokkelen med, er å regne som parfyme og mascara, og hvor smart er nå det? Hvis vi virkelig elsket de døde, ville vi vel alle ha noen pene lik i vår egen stue, for da kunne vi ha dem hos oss hele tiden. Pussig greier .. vi vasker babyen rett etter nedkomst, liksom at ikke babyen har alt han trenger fra før, vi mener vel at den lille klumpen er skitten, så da går vi i gang med såpe og vann .. Så, når vi dør, er det jaggu meg noen som også vasker liket ... Og hvor pussig er nå ikke det? Har det noen gang kommet klager fra våre meitemarker ol kryp, hvor de mener at likene våre ikke er velsmakende nok? Nei, vi er rare vesener For min del kan de male meg opp til plantejord, og gi bort gratis Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Leste et sted at kroppen blir til under en håndfull med jord etter døden. Og jord har vi mer enn nok av, så personlig tror jeg det ville vært bedre om vi kunne omdannet den til noe mer nyttefullt. Som sagt, personen bør få velge selv og det burde være en minnestund før dette skjer. Så må man også huske på at på måten man gjør det i dag må også klær og kiste forråtne, ikke bare kroppen. Og når kroppen allerede blir spist opp av insekter og blir til jord, hvorfor ikke lik så greit erstatte det alternativet med noe vi kunne bruke? Det hadde vært veldig snasent om man kunne ha brukt kroppen til å lage f.eks strøm. Du hadde nok fått enorme mengder selv fra kun én kropp, om det hadde gått an. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Vet ikke hva en død menneskekropp kan bli brukt til som ikke blir makabert. Hvem ville for eksempel brukt såpe som var lagd av noe fra menneskekroppen? Eller andre kosmetikkprodukter? Eller noe du har stående i stua. Personlig kan jeg hvertfall ikke tenke meg noe jeg ikke hadde syntes var ubehagelig. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Så, når vi dør, er det jaggu meg noen som også vasker liket ... Og hvor pussig er nå ikke det? Uten at jeg vet noe om det, kan det vel være fjerning av illeluktende og krenkende ting? I noen land der de driver med forfedredyrkelse, henter de faktisk av og til fram mumier av de døde forfedrene. Å lage strøm har med utveksling av energi å gjøre. Så det måtte dreid seg om å skape energi fra forbrenningsovner. Men da måtte alle blitt kommandert til å kremere levningene av sine slektninger, og det er slett ikke alle som ønsker det. Endret 27. april 2014 av Frankline Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Hvorfor ikke? Du er jo død, så hva er forskjellen? Det finnes land hvor alle innbyggerne automatisk er organdonorer, med mindre de sender inn noen skjemaer og fjerner seg som donor. Jeg mener dette burde innføres i norge. Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sansynlig redder et liv. I mine øyne blir det rett og slett for dumt, at folk dør i donorkø fordi noen vil beholde organene inne i sin døde kropp. Hvorfor skulle jeg ? Min kropp er min, selv etter døden. Du kan godt "gi bort" din, om det er det du vil. Jeg spør ikke deg hvorfor du hadde f.eks villet det motsatte, og du trenger heller ikke stille spørsmål til hvorfor jeg ikke vil dele ut organer eller bli lagd såpe av etter min død. Som sagt, det å donere organer, hadde jeg gjort til mine nære eller kjære, eller til noen som virkelig, virkelig fortjente det. "Det burde også være mulig for leger å trosse avdødes ønske om å beholde organene sine, hvis det er akutt behov for et organ som mest sannsynlig redder et liv". Eh, nei ? Det burde ALDRI være mulig/tillat for noen som helst å trosse avdødes ønske. Aldri. Handler noe om å respektere den avdøde, og at kroppen derav ikke er hvem som helst sin eiendel å gjøre som de vil med. Nei, det er faktisk vedkommende (isåfall avdøde) sin mening som skal gjelde. Selvfølgelig. Dette handler om mennesker, og des kropper (også etter deres død). Det blir ikke rett i urett å kunne gjøre som man vil med disse, (mot deres ønsker) selv om det redder ett annet liv. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 [...]? Det hadde vært veldig snasent om man kunne ha brukt kroppen til å lage f.eks strøm. Du hadde nok fått enorme mengder selv fra kun én kropp, om det hadde gått an. Ikke noe problem å koble moderne krematorier til ett fjernvarmeanlegg, men så fryktelig mye energi er det ikke snakk om... 50-100 kg med kjøtt og spekk som brenner opp på ca en time. For å få enkle tall, la oss si du veier 100kg, hvorav 40% er vann. Da har vi sånn ca. 20kg fett, 35kg proteiner/muskler/bindevev/hud/tarmer/etc og litt ubrennbart bein og sånn for resten. Fett har ca 37 kJ/g og protein ca 17 kJ/kg. Det gir oss 20*37*1000= 740000 kJ fra fettet og 17*35*1000= 595000w kJ fra resten. Tilsammen 1335 MJ eller det samme som 34 Liter diesel. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Hvorfor er jeg ikke overrasket? ...... Og poenget ditt er ? Jenter som deg vil vel ikke la noen røre kroppen deres. Så ikke noe overrasket over ditt svar. Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Religion, kultur osv osv har mye å si her. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Om jeg skulle donert bort ett organ, skulle det kun vært til noen som virkelig fortjente det. Men ja, makabert det du sier. Selv hadde jeg aldri latt noen gjøre noe med kroppen min. Hvorfor er jeg ikke overrasket? ...... Og poenget ditt er ? Jenter som deg vil vel ikke la noen røre kroppen deres. Så ikke noe overrasket over ditt svar. ...... Noen av dere andre her inne som kjenner Gothminister? I sure as hell don't Med "røre kroppen" hva er det du sikter til ? Og hvem er du egentlig ? Hvis du vil oppfordre dine jenter til å la hvem som helst "røre kroppene" deres, så be my guest Men jeg skjønner ikke helt hva hensikten din med å ta deg tid til å svare meg eller prøve å kverulere her inne er ? Tror du at du er av betydning, eller kan klare å "irritere" meg her inne ? Da tror du feil Endret 27. april 2014 av Lady_A Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Etter døden bryr jeg meg ikke om kroppen. Ser ikke hva som er så hellig med en diger klump av karbon som kommer til å bli spist av insekter og råtne uansett. Skjønner at folk gjør det thougt. Jeg mener også man skal respektere de døde, men med respektere de døde tenker jeg med på å ikke redigere et bilde av den avdøde og legge det ut på Internett, for eksempel. Eller snakke stygt om avdøde. Det er det jeg tenker med å respektere de døde. Misforstå meg rett. Mener ikke at man burde gjøre hva faderullan min vil med kroppen til den avdøde, men hvis man skjærer i en død kropp for å ta ut et organ eller to, ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 ...... Noen av dere andre her inne som kjenner Gothminister? I sure as hell don't Med "røre kroppen" hva er det du sikter til ? Og hvem er du egentlig ? Hvis du vil oppfordre dine jenter til å la hvem som helst "røre kroppene" deres, så be my guest Men jeg skjønner ikke helt hva hensikten din med å ta deg tid til å svare meg eller prøve å kverulere her inne er ? Tror du at du er av betydning, eller kan klare å "irritere" meg her inne ? Da tror du feil Først av alt, jeg tror ikke jeg er av betydning, jeg vet. Du skriver selv at du eier din kropp, også etter døden. Derfor ikke overrasket. Du er ego og vil ikke hjelpe andre med nødvendige organer. Hva som skjer med din kropp etter døden spiller vel egentlig ingen rolle. Du er død. Men dine organer kan redde liv. Så hvorfor ikke dele? Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) ...... Noen av dere andre her inne som kjenner Gothminister? I sure as hell don't Med "røre kroppen" hva er det du sikter til ? Og hvem er du egentlig ? Hvis du vil oppfordre dine jenter til å la hvem som helst "røre kroppene" deres, så be my guest Men jeg skjønner ikke helt hva hensikten din med å ta deg tid til å svare meg eller prøve å kverulere her inne er ? Tror du at du er av betydning, eller kan klare å "irritere" meg her inne ? Da tror du feil Først av alt, jeg tror ikke jeg er av betydning, jeg vet. Du skriver selv at du eier din kropp, også etter døden. Derfor ikke overrasket. Du er ego og vil ikke hjelpe andre med nødvendige organer. Hva som skjer med din kropp etter døden spiller vel egentlig ingen rolle. Du er død. Men dine organer kan redde liv. Så hvorfor ikke dele? Her kommer du ihvertfall med noe saklig. (litt, ihvertfall) "Du er ego og vil ikke hjelpe andre med nødvendige organer". Så fint A) Hva jeg er , eller ikke er, kjenner du meg ikke godt nok , og kommer heller aldri til å kjenne til å kunne være i den posisjonen til å bedømme. B) Hva,hvorfor, hvorfor ikke osv osv. Hvorfor ville du ? Hva er poenget i å utspørre meg om hvorfor ikke ? Svaret er blitt gitt, og hvis du ikke klarer å tolke det eller være fornøyd, så er det ditt problem og ikke mitt. Jeg spør ikke deg om hvorfor (har ikke det snev av interesse). Svaret på hvorfor derimot jeg velger slik jeg gjør ble gitt til en annen bruker her inne, litt lenger oppe. (Om du leter litt, så finner du nok frem). Vær snill gutt og ikke spør om det samme flere ganger. (Det kjeder meg, og jeg syns det er rart det ikke kjeder deg også). Endret 27. april 2014 av Lady_A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå