Gå til innhold

Hva er "årsak og virkning"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forholdet mellom årsak og virkning kalles for "kausalitet". Alle kausale relasjoner innebærer at:

Hendelse A(årsaken) forårsaker hendelse B(virkningen)

Hendelse A kommer forut hendelse B i tid(kronologisk asymmetri)

Hendelse A alltid etterfølges av hendelse B(konsekvens)

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Vel, du har ikke akkurat gitt meg noen definisjon av årsak og virkning? Selv om du har gjort noen observasjoner om sammenhengen mellom disse så er det litt vanskelig å forstå akkurat hva disse ER.

Kanskje man bør begynne med det grunnleggende spørsmålet: Eksisterer "årsak" og "virkning" i virkeligheten?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, for alt jeg gjør har en konsekvens, for å snakke dagligdags. Dette er ikke en omstridt "teori", det er selve grunnlaget for at vi i det heletatt kan snakke sammen, hvis du forstår.

Nei, jeg må vel innrømme at jeg IKKE forstår arsak og virkning.

Årsak og virkning eksisterer vel i vår bevissthet. Vår bevissthet er vel en del av virkeligheten, så jeg tror årsak og virkning eksisterer i virkeligheten.

Vanskelig spørsmål....

Enhjørninger eksisterer eksisterer vel i vår bevissthet. Vår bevissthet er vel en del av virkeligheten, så jeg tror enhjørninger eksisterer i virkeligheten.

Ikke for å være vanskelig, men er det slik å forstå at årsak og virkning er like virkelige som enhjørninger? Mulig du har rett.

Lenke til kommentar

En del tatt ut av virkeligheten og omgjort i fantasien utgjør ikke virkeligheten. Det finnes noe som kalles for abstraksjon. Kanskje du burde se litt på det.

Edit: Men du kan gjøre det, og hvis du kan bevise at det virkelig er sant, så værsågod. All sannhet er velkommen.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

En del tatt ut av virkeligheten og omgjort i fantasien utgjør ikke virkeligheten. Det finnes noe som kalles for abstraksjon. Kanskje du burde se litt på det.

Joda, det er utvilsomt abstrakte konsepter, det er forsåvidt de fleste ord som "hund", katt", etc også, men disse siste har faktisk en korrespondens til ting som eksisterer i virkelighetet, i motsettning til enhjørninger, årsak, og effekt som IKKE ser ut til å peke på noe i virkeligheten.

Jeg tror også en del av problemet oppstår ved den noe sirkulære definisjonen av konseptene årsak og virkning:

Snapshot_2014_04_26_22_17_29.png

Vi har altså vitenskapen som bygger på årsak og virkning, som har sirkulære definisjoner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_definition

Og sirkulære definisjoner er som kjent en tankefeil (fallacy).

http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacies_of_definition

Lenke til kommentar

"Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på?

Lenke til kommentar

"Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på?

"Hund" og "katt" er da abstraksjoner?

Lenke til kommentar

Ordet "årsak" betyr å fremkalle en virkning. Og en virkning, som det også står i selvestse ordboken, er et resultat av en bestemt årsak.

Er ikke hunder og katter anskuelige?

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Utvilsomt er "hund" en abstraksjon, ...

Snapshot_2014_04_26_22_50_58.png

... akkurat som tallet 5 (som burde gjøre det klarere.

Snapshot_2014_04_26_22_53_08.png

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal si...

Edit: Men jeg prøvde å hjelpe deg. Og jeg vet, at mange som leser dette har gått på en eller annen offentlig høgskole eller universistet, men hva skal jeg si til de også? Jeg vet ikke. Jeg snakker med zombier eller folk med downs. Hjelp meg noen.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Hmm, joda du har prøvd så godt som du kan, men vi har fortsatt ikke avklart hva årsak og virkning er.

Om det er noen trøst så har jeg, som de fleste zombier, vært innom både offentlige og private universiteter, men de hadde ikke svaret der heller.

Lenke til kommentar

Årsak: du jobber

Virkning: du får lønn

Årsak: du setter på vekkerklokka

virkning: den ringer når du vil

årsak: du trykker på gasspedalen

virkning: bilen akselrerer

årsak: styringsrenten settes opp

virkning/årsak: banken setter opp lånerenten

virkning/årsak: de med lån få mindre penger å bruke på annet

virkning: butikkene selger mindre

- merk at en virkning kan også være en årsak for noe annet... en slags dominoeffekt

- en årsak trenger ikke å få samme virkning hver gang

Lenke til kommentar

Forholdet mellom årsak og virkning kalles for "kausalitet". Alle kausale relasjoner innebærer at:

Hendelse A(årsaken) forårsaker hendelse B(virkningen)

Hendelse A kommer forut hendelse B i tid(kronologisk asymmetri)

Hendelse A alltid etterfølges av hendelse B(konsekvens)

Hvor kommer alle årsakene fra?

Er antall årsaker i universet konstant?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...