Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Vitenskapen baserer seg som kjent på årsak og virkning, men hva ER årsak og virkning? Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Forholdet mellom årsak og virkning kalles for "kausalitet". Alle kausale relasjoner innebærer at: Hendelse A(årsaken) forårsaker hendelse B(virkningen) Hendelse A kommer forut hendelse B i tid(kronologisk asymmetri) Hendelse A alltid etterfølges av hendelse B(konsekvens) Endret 26. april 2014 av 00005 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Hmm, tja du sier litt om hva årsak er, men hva er virkning da? Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Har du noe spesielt i tankene? For jeg forteller deg hva årsak og virkning er, men du oppfatter det ikke. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Vel, du har ikke akkurat gitt meg noen definisjon av årsak og virkning? Selv om du har gjort noen observasjoner om sammenhengen mellom disse så er det litt vanskelig å forstå akkurat hva disse ER. Kanskje man bør begynne med det grunnleggende spørsmålet: Eksisterer "årsak" og "virkning" i virkeligheten? Endret 26. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Ja, for alt jeg gjør har en konsekvens, for å snakke dagligdags. Dette er ikke en omstridt "teori", det er selve grunnlaget for at vi i det heletatt kan snakke sammen, hvis du forstår. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Årsak og virkning eksisterer vel i vår bevissthet. Vår bevissthet er vel en del av virkeligheten, så jeg tror årsak og virkning eksisterer i virkeligheten. Vanskelig spørsmål.... Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Ja, for alt jeg gjør har en konsekvens, for å snakke dagligdags. Dette er ikke en omstridt "teori", det er selve grunnlaget for at vi i det heletatt kan snakke sammen, hvis du forstår. Nei, jeg må vel innrømme at jeg IKKE forstår arsak og virkning. Årsak og virkning eksisterer vel i vår bevissthet. Vår bevissthet er vel en del av virkeligheten, så jeg tror årsak og virkning eksisterer i virkeligheten. Vanskelig spørsmål.... Enhjørninger eksisterer eksisterer vel i vår bevissthet. Vår bevissthet er vel en del av virkeligheten, så jeg tror enhjørninger eksisterer i virkeligheten. Ikke for å være vanskelig, men er det slik å forstå at årsak og virkning er like virkelige som enhjørninger? Mulig du har rett. Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) En del tatt ut av virkeligheten og omgjort i fantasien utgjør ikke virkeligheten. Det finnes noe som kalles for abstraksjon. Kanskje du burde se litt på det. Edit: Men du kan gjøre det, og hvis du kan bevise at det virkelig er sant, så værsågod. All sannhet er velkommen. Endret 26. april 2014 av 00005 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) En del tatt ut av virkeligheten og omgjort i fantasien utgjør ikke virkeligheten. Det finnes noe som kalles for abstraksjon. Kanskje du burde se litt på det.Joda, det er utvilsomt abstrakte konsepter, det er forsåvidt de fleste ord som "hund", katt", etc også, men disse siste har faktisk en korrespondens til ting som eksisterer i virkelighetet, i motsettning til enhjørninger, årsak, og effekt som IKKE ser ut til å peke på noe i virkeligheten. Jeg tror også en del av problemet oppstår ved den noe sirkulære definisjonen av konseptene årsak og virkning: Vi har altså vitenskapen som bygger på årsak og virkning, som har sirkulære definisjoner. http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_definition Og sirkulære definisjoner er som kjent en tankefeil (fallacy). http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacies_of_definition Endret 26. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 "Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Det jeg lurer på er Hva er "årsak og virkning"? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 "Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på? "Hund" og "katt" er da abstraksjoner? Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Ordet "årsak" betyr å fremkalle en virkning. Og en virkning, som det også står i selvestse ordboken, er et resultat av en bestemt årsak. "Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på? "Hund" og "katt" er da abstraksjoner? Er ikke hunder og katter anskuelige? Endret 26. april 2014 av 00005 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret)   "Hund" og "Katt" er ikke abstraksjoner, men konkrete objekter i virkeligheten. Så sant vi er enige om begrepsdefinisjonen. Bildet du publiserte vil jeg ikke se på, for hvis du har noen spørsmål, så kan du spørre rett ut, hva er det du EGENTLIG lurer på? "Hund" og "katt" er da abstraksjoner? Utvilsomt er "hund" en abstraksjon, ... ... akkurat som tallet 5 (som burde gjøre det klarere. Endret 26. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Jeg vet ikke hva jeg skal si... Edit: Men jeg prøvde å hjelpe deg. Og jeg vet, at mange som leser dette har gått på en eller annen offentlig høgskole eller universistet, men hva skal jeg si til de også? Jeg vet ikke. Jeg snakker med zombier eller folk med downs. Hjelp meg noen. Endret 26. april 2014 av 00005 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Hmm, joda du har prøvd så godt som du kan, men vi har fortsatt ikke avklart hva årsak og virkning er. Om det er noen trøst så har jeg, som de fleste zombier, vært innom både offentlige og private universiteter, men de hadde ikke svaret der heller. Endret 26. april 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Kanskje fordi det ikke finnes noen svar, fordi vi ikke vet hva virkeligheten er. Som forøvrig gjør det meningsløst å diskutere noesomhelst, og gjør debatten rimelig uinteressant. Endret 27. april 2014 av PgUp Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Årsak: du jobber Virkning: du får lønn Årsak: du setter på vekkerklokka virkning: den ringer når du vil årsak: du trykker på gasspedalen virkning: bilen akselrerer årsak: styringsrenten settes opp virkning/årsak: banken setter opp lånerenten virkning/årsak: de med lån få mindre penger å bruke på annet virkning: butikkene selger mindre - merk at en virkning kan også være en årsak for noe annet... en slags dominoeffekt - en årsak trenger ikke å få samme virkning hver gang Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Forholdet mellom årsak og virkning kalles for "kausalitet". Alle kausale relasjoner innebærer at: Hendelse A(årsaken) forårsaker hendelse B(virkningen) Hendelse A kommer forut hendelse B i tid(kronologisk asymmetri) Hendelse A alltid etterfølges av hendelse B(konsekvens) Hvor kommer alle årsakene fra? Er antall årsaker i universet konstant? Endret 27. april 2014 av Anatman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå