Gå til innhold

Har noen erfaring med årsstudium i språk på UiO?

€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta et årsstudium i fransk på UiO og vil gjerne høre andre studenters erfaringer. Siden det antakelig finnes mange likheter, er det mulig at du kan svare på spørsmål hvis du har studert andre språk eller på annen måte har kjennskap til språkstudier på UiO.

Jeg vil opplyse om at jeg har lest hva som står om studiet her: http://www.uio.no/studier/program/fransk-aarsenhet/

Jeg har også lest denne artikkelen: http://www.dn.no/talent/2014/01/25/to-av-tre-hopper-av-sprakstudiene-kravene-er-hinsides , som ikke tegner et positivt bilde av studiet, men jeg tar høyde for at det kan være mange årsaker til frafall.

Først lurer jeg på hvordan studiemiljøet er? Jeg vil ta årsstudiet i fransk som et supplement til en annen utdannelse. Jeg antar at det gjelder flere på årsstudiet, og at disse studentene ikke er veldig interessert i å slå røtter og skape en omgangskrets for et snaut år. Men jeg regner også med at vi blandes sammen med studenter som tar en hel bachelorgrad. Er studentene omtrent like gamle som på andre studier? Har en stor del av studentene språket som morsmål? Er det lett å bli kjent med språkstudenter eller andre studenter?

Jeg har ikke hatt fransk i grunnskolen eller på videregående. Men jeg har snart tatt 22,5 studiepoeng i fransk på NHH. Nærmere bestemt har jeg hatt kursene "fransk økonomisk språk" (introduksjonskurs, bestått), "fransk fagkommunikasjon" (karakter C) og "fransk kunst og litteratur" (regner med C eller bedre).

I sistnevnte kurs har foreleseren fransk som morsmål og snakker utelukkende fransk. Jeg forstår 70 - 80 % av det hun sier. Jeg forstår ikke alt jeg leser, men jeg leste nylig en bok på fransk (La symphonie pastorale). Det gikk noe tregere enn det ville gjort på norsk, men jeg forsto handlingen, temaet og budskapet. Jeg har god kontroll på grammatikken, men ikke på de mest uvanlige verbformene. Jeg er ikke flink til å snakke sporadisk, men har kommet meg greit gjennom muntlig eksamen og muntlige presentasjoner tidligere. Jeg ser at det er 5 skriftlige og 2 muntlige eksamner på årsstudiet i fransk.

Av artikkelen ovenfor, forstår jeg at studiet av mange oppleves som vanskelig. Men hvor mye arbeid kreves for en student med middels gode språkkunnskaper? Jeg ser at det er en del obligatoriske seminarer på studiet, hvilket er negativt for min del da jeg ofte studerer bedre på egenhånd. Jeg ser også at UiO har en test som man kan ta for å anslå forutsetningene sine, og den vil jeg selvsagt utføre før jeg eventuelt søker.

Målet mitt er ikke å oppnå A-er. Jeg ønsker middels(+) gode karakterer, men det viktigste er at jeg klarer å henge med i studiet og oppnå læringsutbytte. Jeg ser for meg å bruke inntil 30 timer på studiet i uka, hvilket jeg tidligere har brukt på å ta 75 studiepoeng på et år på NHH (bachelor i økonomi og administrasjon).

Jeg setter pris på å få svar på noe av dette eller nyttig informasjon som jeg ikke har spurt om.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...