7r Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Noen som kan anbefale et profft lydkort, da jeg er i research-fasen til innkjøp av ny PC. Det skal brukes i musikkvirksomhet og videoredigering. Krav til lydkortet: *Egen(e) DSP'er *WDM-standard *Dolby 5.1 "surround"-lyd *24bit / 96kHz lydoppløsning/frekvens *USB 2.0 eller helst FireWire *analoge inn- og utganger *ADAT -optisk inn/ut *S/PDIF evt. TDIF for digital inn/ut *MIDI inn/ut *maks 40ms latency (lydforsinkelse) *ASIO2-driver eller nyere. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Anbefaler at du ser på RME Hammerfall og Delta 1010. Og så tar du Creamware Pulsar (eller lignende) for DSP. www.procom.no Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 "maks 40ms latency (lydforsinkelse) *ASIO2-driver eller nyere." har lydkortet asio2 drivere så er forsinkelsen garantert mindre enn 40ms. "Anbefaler at du ser på RME Hammerfall og Delta 1010. Og så tar du Creamware Pulsar (eller lignende) for DSP." en annen løsning er å kjøpe f.eks rme hammerfall/m-audio delta 1010, og kombinere det med et universalaudio uad1, tc powercore eller creamware ectsacy kort. Når du kjøper pulsar så betaler du også for konverterne, noe som blir litt unødvendig hvis du brukere inn/ut på rme eller m-audio kortet. uad kortet har kun effekt plugins (veldig bra, fin varm"vintage" lyd på effektene) tc powercore har også noen synth plugins, hvis jeg ikke husker helt feil. Pulsar har både effekter,sampler,synther. en generell tendens er at det er mulig å få kvalitets samplere/synther som bruker dsp fra maskina, effekter som reverb (med få dsp hungrige unntak,blant annet freeware reverben sir) eq, compression låter bedre med dsp kort som uad1/pulsar++ skal du kombinere flere lydkort, så burde du sjekke rundt på forumer og være sikker på at det er lett å samkjøre kortene. pulsar/luna er dsp kort med ad/da konverter, men tror de bare har stereo inn/ut, ikke 5.1 surround. Du kan derimot betale litt ekstra og få flere inn ut. Hvis du har en rask pc så er det ikke sikkert du trenger et lydkort med dsp. Et lurt valg kan være å kjøpe et lydkort som rme hammerfalleller et annet av de mange gode lydkortene som er på markedet, finne ut mulighetene du har med det, og utvide med et dsp kort hvis du føler behov for det. hadde planer om å skrive kort ....... edit: så du ville ha usb2/firewire. Eneste dsp kortet med firewire er powercore, og det har ingen analoge inn/ut. pci kort er etter min oppfatning billigere og bedre(tightere latency) p.s delta 1010 har ikke adat inn/ut Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Høres ut som Creamware er tingen for deg. Har selv 2 creamware-kort som er koplet sammen med egen buss-kabel slik at de deler IRQ. Ingen problemer med PCI owerflow el. Kan også rute inn og ut som man vil, slik at en kan bruke asio2 og wdm drivere samtidig (kjøre Cubase/Nuendo sammen med f.eks Audition). Creamware har flere Mixere for f.eks 5.1 lyd, men encoder/decoder finnes ikke, men du kan ta opp mixen i 6 monofiler for encoding. Med en Luna 24/96 boks har du 8 kanaler inn og 8 ut, eller A16 med 16 inn/ut. Kan ikke se at du skulle trenge noe annet kort, for om du ser på http://www.planetz.com/forums/ så er det flere som har gått over fra andre merker (med bedre data!) fordi Creamware sine kort har så bra konvertere. Testresultater er også gode - selv om det er bare 16 bit som er testet her: http://audio.rightmark.org/results.html Eneste som mangler ifølge din liste er *USB 2.0 eller helst FireWire Creamware har en egen protokoll kalt z-link (omtrent som Firewire, men kan ikke brukes om hverandre) til Luna 24/96 og A16. Systemet kan bygges ut til 3 kort i en PC (har hørt om enkelte son har klart å få 4 til å virke i samme maskin, men ikke problemfritt) Latency er innstillbar, slik at du kan velge for hvert prosjekt - ned til 1ms for 96kHz (og 3ms for 44,1). Selv kjører jeg stort sett med fra 7 til 25ms. Kun for en test på planet-z spilte jeg inn 3 stereospor i 32 bit 96kHz og det var ingen problemer. Likeledes har jeg spilt av 27 stereofiler i forskjellige format (16, 24 og 32 bit 44,1kHZ) samtidig uten problemer. I et typisk Cubase prosjekt med 10 audiofiler og 10 midi filer så ligger CPU bruken på ca 10% - (da bruker jeg ingen effekter i Cubase, kun noen VST instrumenter) Når det gjelder pc, så er det mye å finne på PLANET-Z om bygging av pc tilpasset Creamware-kort. Selv har jeg bygd 2 og de har gått som klokker. (bank i bordet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå