Potestas Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Hei! Kort forklart så var jeg på fest igår hvor det å vitne kom opp. Etter noe debatt fram og tilbake så var alle blitt enige om at blir man kalt inn til vitne så må man møte. Det vi derimot ikke ble enige om var om man måtte forklare seg. Folk satt og googlet litt her og der og mens vi fant lover som gjorde det å vitne falsk ulovlig så kunne vi ikke finne noe som sa man var nødt til å gjøre annet enn å møte opp. Spørsmålene mine er da. (Og gå utifra at personen som skal vitne er så tverr som det går og bryr seg ikke om hva som er rett) 1) Må man avgi forsikring? Som i finnes det hjemmel i lov som gjør at en person kan bli straffet hvis han nekter å si "Det forsikrer jeg" 2) Hvis man nå må avgi forsikring må man da snakke i det hele tatt? (Jeg mente jo at det å si "Husker ikke" er jo løgn så er dermed ulovlig) Men kan man bli "straffet" for å ikke si noe når en dommer/advokat spør deg om noe? 3) Eventuelt kan man si "Vil jeg ikke uttale meg om" eller noe lignende? Gjerne svar med både hva loven sier og hva som skjer i praksis Lenke til kommentar
00005 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Du har plikt til å møte opp, ja. Du skal avgi forsikring, du skal stå oppreist ved vitneboksen, og da skal du svare "det forsikrer jeg" til det dommeren sier. Å fortelle sannheten på tro og ære eller lignende. Du vil bli spurt om navn, fødselsdato, bopel, yrke, og om du har noe til felles med tiltalte(i slekt, felles økonomiske interesser etc.). Før dette sitter du på et venterom, for du skal ikke bli påvirket av rettsakens gang. Hvordan ble du ført opp som vitne mot din venn(?)? Ja, du kan si hva du vil, så lenge det er sannheten/hvertfall ikke falsk forklaring, som har en strafferamme på inntil 5 år. Endret 26. april 2014 av 00005 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Du kan pålegges å forklare deg, med potensielt tre måneders fengsel om du nekter. Det er visse unntak, som f.eks. om du er i nær slekt med tiltalte. Dette omhandles i straffeprosesslovens §108-137. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Må beklage, er ingen som faktisk skal vitne. Vi bare endte opp med å diskutere det på en fest hvor det var enormt mange som var under den tro at man bare kunne stå i vitneboksen og ikke si et eneste ord. Og da ingen av oss er noen store juss hoder så var jeg bare nysgjerrig dagen derpå. Takk for gode svar, Den med 3 måneder viser jo at jeg da hadde rett Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 1) Vitner er pliktige til å avgi forsikring om at de skal snakke sant, jfr. straffeloven § 131 (straffesaker) og tvisteloven § 24-8 (sivile saker). Et vitne som nekter å avgi forsikring kan straffes med bøter og pålegges å dekke saksomkostninger, jfr. domstolsloven § 206. Straff og erstatningsansvar kan ikke ilegges mer enn to ganger i samme sak / for samme bevisgjenstand. 2) Vitner er pliktige til å forklare seg for retten, under trussel av samme straff som for å nekte å avgi forsikring. I tillegg kan vitner i straffesaker holdes i fengslig forvaring inntil de vitner, i inntil tre måneder. Dette er ikke en fengselsstraff, men bruk av fengsel for å oppnå at vitnet følger sine rettslige plikter. 3) Man kan gi uttrykk for at man ikke ønsker å uttale seg om noe. Hvorvidt dette blir fulgt opp positivt eller negativt kommer an på den øvrige bevissituasjonen. Konsekvensen av å nekte å forklare seg om noe, se 1) og 2). Det gjelder visse unntak fra vitneplikten, som f.eks. ektefellers rett til ikke å vitne mot hverandre. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hei! Kort forklart så var jeg på fest igår hvor det å vitne kom opp. Etter noe debatt fram og tilbake så var alle blitt enige om at blir man kalt inn til vitne så må man møte. Det vi derimot ikke ble enige om var om man måtte forklare seg. Folk satt og googlet litt her og der og mens vi fant lover som gjorde det å vitne falsk ulovlig så kunne vi ikke finne noe som sa man var nødt til å gjøre annet enn å møte opp. Spørsmålene mine er da. (Og gå utifra at personen som skal vitne er så tverr som det går og bryr seg ikke om hva som er rett) 1) Må man avgi forsikring? Som i finnes det hjemmel i lov som gjør at en person kan bli straffet hvis han nekter å si "Det forsikrer jeg" 2) Hvis man nå må avgi forsikring må man da snakke i det hele tatt? (Jeg mente jo at det å si "Husker ikke" er jo løgn så er dermed ulovlig) Men kan man bli "straffet" for å ikke si noe når en dommer/advokat spør deg om noe? 3) Eventuelt kan man si "Vil jeg ikke uttale meg om" eller noe lignende? Gjerne svar med både hva loven sier og hva som skjer i praksis I korte trekk, ja du må møte opp, ja du må vitne og ja du må fortelle sannheten og akkurat hva du vet. Viss ikke kan du bli dømt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå