Gå til innhold

Hvor mye tjener du?

Anbefalte innlegg

Du er tydeligvis ikke helt uenig, siden du innrømmer at du ikke spiser helt gratis og dermed ikke putter 100% av diettpengene rett i lomma.. Poenget mitt var at diettpenger derfor er langt ifra netto selv om det lett kunne se slik ut når du formulerte deg slik du gjorde, og det poenget står fortsatt.

Øh, man spiser jo ikke gratis til hverdags heller? Eller mener du jeg skal trekke fra de kostnadene fra lønna?

Alle utgiftene du listet opp ellers får man dekket 100% utenom.

Når man i løpet av året får inn over 100 000 i diettpenger som en netto inntekt, så er det definitivt netto.

Det hadde vært annerledes om man spiste på regning og fikk det dekket.

Diettpengene får du fordi er på reisefot og dermed har høyere utgifter til mat og drikke enn hvis du var hjemme og kunne handle inn for hele uken og lage din egen middag, frokost og kveldsmat. Selv hvis du klarer å spise for 1 kr av 1000 kr, så er ikke hele summen netto av den grunn. Det er kompensasjon for noe du har lagt ut av egen lomme allerede. At du får kompensert mer enn du brukte betyr ikke at det er netto i samme betydning som nettolønn. Du blir gitt diettpenger fordi du ikke har en 8-16 jobb hvor du kan lett lage deg niste før jobb.

Jeg er selv turnusarbeider, og jeg fatter ikke hvorfor så mange med ubeleilighetstillegg velger å se på slikt som "lønn". Det er ikke lønn, det er kompensasjon du får fordi du ikke har en koselig flexitidstilling. Du gir opp sosiale goder (bursdager, helligdager, helger, ettermiddager/kvelder) og får kompensert med penger, men hvis du anser dette som lønn (og tar det med når du skryter av lønna), da har du virkelig ikke skjønt hva du gir ifra deg i slike stillinger.

ehm, her bommer du kraftig. Når jeg er på reisefot har jeg somregel mindre utgifter enn når jeg er hjemme ift mat. Vi bor i Norge, her er mat dyrt. jeg har foressten flexitid uavhengig hvor jeg er i verdem, så der røyk den også.

Det forandrer ikke det faktum at diettpengene skal dekke mat uansett hvor du er, selv i Norge med norske priser, og at _du_ "som regel" bruker mindre på mat når du reiser utenlands i jobben gjør det ikke diettpenger som helhet til en netto inntekt.

Jeg snakker altså i det store og hele, imens du tydeligvis er låst i din lille boble.

Dette beviser du nok en gang når du igjen snakker om DIN situasjon, og din flexitid, når jeg nevnte alle ubeleilighetstillegg som en gruppe med tillegg man får nettopp fordi man gir fra seg ting folk flest har (og ikke vil gi ifra seg selv om de får vår kompensasjon)

Se lenger frem en nesetuppen din. Etterhvert vil nok du også innse at det du tilsynelatende skryter av egentlig bare er kompensasjon for noe du har gitt ifra ifra deg, og når du inkluderer alle slike tillegg i lønnen du opplyser om, så er det ekvivalent med å si "jeg har 10 mill på konto" og ikke også nevne "fordi jeg fikk 10 mill utbetalt i tenårene etter en arbeidsskade som gjorde meg arbeidsufør og lam for resten av livet".

Joda, flott med mye penger på konto, men du er fortsatt i en mindre fristende situasjon enn folk flest (og da mener jeg arbeidstakere som kun har grunnlønn og så vidt noe tillegg i det hele tatt).

Det er ingen som nekter på at diettpenger skal dekke mat.

Og jeg kjenner ingen som jobber utenlands og som ikke går med dundrende overskudd på diettpengene. Derfor er det en inntekt. Etter hver arbeidsperiode, som for meg er 25-28 dager, så kommer det ca 20 000 kroner ramlende inn på konto som ikke har noe med lønn å gjøre. Det man brukte på mat har man både tatt for gitt, og betalt utrolig lite for. I Norge skal det mye til å få seg en middag til samme prisen, selv om man lager den hjemme. I tillegg er det mange som spytter ut flere tusenlapper hver måned på kantinen på jobben eller luncher utenfor arbeidsplassen.

Og ALL inntekt man får inn er kompensasjon for ting. Jeg ser du har redigert innlegget ditt før jeg rakk å sitere deg, men det opprinnelige poenget ditt var noe slikt som at vi kaster bort fritid og friheter i bytte mot penger

Så.. er det ikke det alt handler om? Man jobber for å bytte tid og innsats mot penger. De som jobber overtid veklser inn noen timer fritid mot mer penger.

Vi som jobber utenlands velger dette i bytte mot penger - et valg vi er veldig bevisst og åpenbart synes er verdt det. Dessuten har vi halve året fri, og på den måten har vi helt andre muligheter enn 9-4-slavene.

JA, jeg har gått glipp av noen bursdager, men det er i det store bildet som du kaller det, alle hverdagene i livet som betyr noe.

Når det er sagt så får du det til å høres ut som det er kjipt å være i utlandet på jobb. For min egen del så har jeg bare gode erfaringer. Vi er som regel 3-6 stykker som spiser frokost sammen, jobber sammen og drar ut og spiser sammen, tar en øl sammen og har det i det store og hele utrolig sosialt. Vi er en sammensveiset gjeng av samme lest som går godt sammen. Det gir en herlig følelse av å ha to liv i ett. Altså et hjemme/famile-liv og et fullverdig jobb-liv med alt det sosiale i tillegg til utfordringer man storkoser seg med. For å ikke snakke om at vi ikke har noen sjef som sier hva eller hvordan vi skal gjøre noe som helst. Alt vi får er et sted prosjektet er, og en tid når det bør være ferdig. Resten er vårt problem.

Det eneste som blir redigert var at siste avsnitt ble lagt til. Ingenting ble fjernet eller omskrevet, så ikke forsøk å legg ord i kjeften på meg som jeg ikke har sagt.

At du går med overskudd betyr bare at du bruker MINDRE enn du FÅR. Det betyr ikke at det du får er NETTO. Skjønner du i det hele tatt hva uttrykkene netto og brutto betyr? Jeg har aldri sagt det ikke er inntekt, men jeg har påpekt at det ikke er netto (og når det blir sagt i samme setning som det du får utbetalt, altså netto, så sier du indirekte at diettpengene også er netto, noe de ikke er så lenge du kjøper noe som helst mat når du er på reise).

Poenget mitt var ikke at man bytter fritid imot penger, for det gjør alle jobber. Poenget mitt var at vi (alle som ikke jobber 8-16) gir ifra oss en mer verdifull fritid enn 8-16 folkene gjør, siden vi blir sittende på jobb når de fleste i vår tidssone sover, puler, sosialiserer og lever livet, og det er nettopp derfor vi får tillegg som kompenserer for dette.

Og nok en gang klarer du ikke tenke deg noe annet enn din situasjon. Fordi du er lykkelig og holder ut med reisingen, så betyr det i ditt hode at alle andre i samme situasjon også er lykkelige og holder ut. Det er direkte feil. Jeg jobber selv med to tidligere piloter som til slutt gikk lei av å måtte spørre hotellresepsjonen hvilken by og land de var i (så de visste hvilken flyplass de skulle be taxisjåføren kjøre de til), og jeg kjenner flere som sluttet offshore og gikk ned 70% i lønn for å slippe 2-4 turnus.

For min egen del er jeg lykkelig som bare det. Jeg sitter innendørs og ser TV på en 65" skjerm i tilfelle alarmer skulle gå, og selv når det går alarmer, så gjør jeg på noe jeg virkelig brenner for. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror det er bare velstand. Jeg er fullstendig klar over hva som er lønn og hva som er kompensasjon for det jeg ofrer.

Forhåpentligvis skjønner du også denne enkle matematikken før en evt. langtidssykemelding der alle tillegg og diettpenger plutselig ikke lenger kommer inn på konto. Hvis ikke, så gleder jeg meg til å se deg på Luksusfellen..

Dette er så latterlig at det nærmer seg fantastisk.

- I en diskusjon som omhandler lønn, så betyr netto at det er uten skatt. Diettpenger er skattefrie, derfor kaller vi de NETTO. At man spiser for en viss prosent av spisepengene er både selvfølgelig og irrelevant på en gang.

- Jeg har overhodet ikke misjonert om at alle skal elske den typen jobb jeg har. Jeg forklarer mitt synspunkt på min hverdag for å opplyse eller informere. Ikke fortelle alle andre at deres valg er dårlig og mitt er det eneste rette.

Sykelønnen min er forøvrig nesten 50% høyere enn fastlønnen min, nettopp fordi lønnen vår i så stor grad baserer seg på tillegg. Dessuten bedriften min er såpass solid at de har råd til å ha meg langtidssykemeldt. For det tredje er det opp til hver enkelt å tenke langt nok til å ikke belåne seg mer enn hva man kan betjene om man måtte bytte jobb.

Beklager personangrepet, men hvor dum er du egentlig?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...