Ariston Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Hei. For en liten stund siden fikk jeg en ny ruter, ved navn Asus AC66U. Halv pris som altibox kunde (på Komplett), og min daværende begynte å bli litt gammel (D-link DIR 655). (Bruker Minecraft som et eksempel i denne tråden, siden det er det jeg vil åpne nå.) På D-linken var det temmelig enkelt å "portviderekoble". Jeg fyller inn feltene, og lagrer. På min nye derimot, så er det litt verre. Da har man ikke bare "port", men portområde (range) og lokal port. Her har jeg satt 25565 i begge. Jeg har også prøvd et område, 25560:25570 i 'portområde'. - Uten hell. Porten er fortsatt ikke åpen. Jeg har også vært innom "DHCP server" for å sette opp statisk IP. Dette ser ut til å gi meg 192.168.1.7 fast, så det er vel i orden? Prøvde først å gjøre det i Windows, men da mistet jeg tilgang til ruteren og måtte resette den. Prøvde meg også inne i brannmuren, men det ser ikke ut til å hjelpe. Har noen peiling på hva som kan være problemet, og hvordan jeg kan få fikset det? Takk Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Har du bridget hjemmesentralen din? Ser ikke sånn ut... Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Det er den ikke, nei. Trådløs funksjon i HS blir brukt av min mor, i andre enden av huset. Signaler fra min ruter vil vel ikke være særlig sterke gjennom hele huset. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Hvis den ikke er bridget, så er det ikke noe rart det ikke funker... Da må du alternativt forwarde routerens IP adresse i HS'en også for at det skal funke... Og, slett den oppføringa du allerede har laget i routeren og la feltet "Lokal port" stå tomt... Signalene fra routeren din er ganske kraftige.. Eneste måten å finne ut av det på, er å sjekke styrken i hennes del av huset... Skaff deg også, alternativt, et AP og sett opp i hennes del.... 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Signalene blir forøvrig ikke sterkere av å ha routerfunksjon (les. NAT) i en enhet som strengt tatt bare er problematisk når den ikke er bridget.. Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Gikk inn og koblet hennes PC og mobil til ruteren. Lå på 4-5 streker, som var litt overraskende med en god del nett i nærheten. 5GHz lå på 2-3 streker, forventet at det skulle være bedre enn 2.4GHz nettet. Satte så på bridge mode på HS. Mistet nett med en gang, så kom det tilbake etter en liten stund. Uten å ha endret på noe mer, så fikk jeg hvertfall gode tegn fra "PFPortChecker". Canyouseeme.org sier at de ikke kan se meg, med begrunnelse "connection timed out". Antar at det fortsatt er noe å gjøre da? Og hvorfor hadde bridge mode noe å si på denne ruteren, men ikke den forrige? Edit: Kan det være brannmuren i ruteren som blokkerer ping result og canyouseeme.org? Endret 26. april 2014 av Ariston Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Bra! Da kan du la HS'en være bridget og bare bruke Asusen som router... Er kabelen mellom HS og Asusen satt i WAN porten på Asusen? Du skal få en offentlig IP adresse i routeren... For at porten skal vises som åpen, må Minecraft serveren din kjøre og være aktiv.... Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Gikk inn og koblet hennes PC og mobil til ruteren. Lå på 4-5 streker, som var litt overraskende med en god del nett i nærheten. 5GHz lå på 2-3 streker, forventet at det skulle være bedre enn 2.4GHz nettet. Satte så på bridge mode på HS. Mistet nett med en gang, så kom det tilbake etter en liten stund. Uten å ha endret på noe mer, så fikk jeg hvertfall gode tegn fra "PFPortChecker". Canyouseeme.org sier at de ikke kan se meg, med begrunnelse "connection timed out". Antar at det fortsatt er noe å gjøre da? Og hvorfor hadde bridge mode noe å si på denne ruteren, men ikke den forrige? Edit: Kan det være brannmuren i ruteren som blokkerer ping result og canyouseeme.org? Alle enheter (både routere og PCer) kan settes opp til å IKKE svare på ping (ICMP trafikk), dette gjøres ofte av sikkerhetsgrunner. Porten kan altså være åpen (noe svarer på den porten) uten at du får svar på ping. Som allerede er forklart her tidligere, så må du åpne porter i BEGGE routerene hvis begge har routerfunksjon (ikke er bridget). Fra HS kan det altså være portforwardet til IP-adressen din gamle router hadde, og så hadde den også portforwardet videre til din PC/enhet. Når du fikk ny router så fikk den mest sannsynlig ikke samme dynamiske tildelte IP som din forrige ruter har, og dermed vil porten være ledet til en IP som ikke lenger er i bruk. Å ikke svare på ping er en innstilling som ofte ligger under firewall/brannmurinnstillinger ja. At du mistet nett etter bridging og så fikk det tilbake får meg til å tro at du nå har fått tildelt public IP direkte på din PC, og at den PCen ikke svarer på ping (hvis man i Windoze velger "Offentlig nettverk", og ikke "Hjemme"/"Bedrift" så vil Windows som standard IKKE svare på nettopp ping. 1 Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Kabelen står i WAN, og WAN IP har den. Den er nå den samme som jeg har på minip.no. (Mulig den var det hele tiden, selvfølgelig.) Prøvde å kjøre serveren, og virker ikke som den vil. 2014-04-26 17:54:55 [iNFO] [Minecraft-Server] Starting Minecraft server on *:25565 2014-04-26 17:54:55 [WARNING] [Minecraft-Server] **** FAILED TO BIND TO PORT! 2014-04-26 17:54:55 [WARNING] [Minecraft-Server] The exception was: {0} 2014-04-26 17:54:55 [WARNING] [Minecraft-Server] Perhaps a server is already running on that port? Antony: Nettverket står som "hjemmenetverk". Endret 26. april 2014 av Ariston Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Har du slettet den gamle forwardinga i routeren og lagt til ny uten "Lokal port", som jeg sa i stad? Prøv å restart HS, router og PCen/serveren din... Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Glemte det, trodde du mente hvis jeg ikke bridget. Gjorde det nå. Etter omstart av alt utenom PC, hjalp det ikke. Ved kjøring av .jar fil istedenfor .bat fil, fikk jeg annen informasjon. [WARNING] **** FAILED TO BIND TO PORT! [WARNING] The exception was: java.net.BindException: Address already in use: JVM_Bind [WARNING] Perhaps a server is already running on that port? Etter omstart av PC så kjører serveren. Canyouseeme.org sier også følgende: Dette imens serveren kjører. PFPortChecker kan ikke sjekke mens 25565 er i bruk. Er alt i orden da? EDIT: Fikk en kompis til å teste om han kom på serveren, og det virket! Takk for hjelpen, begge to Endret 26. april 2014 av Ariston Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Ja, da er alt i orden! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå