Gå til innhold

Selge bolig til samboer før utleie

Glasur

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en leilighet som jeg kjøpte for 4 år siden og som jeg flyttet ut av før jul. Nå leier jeg ut leiligheten, men er veldig usikker på om det er lønnsomt.

Siden jeg kjøpte har verdien steget fra 1,6 mill til ca 2,1 mill, og derfor vil jeg skylde 140 000 (28% av overskudd) hvis jeg selger etter å ikke ha bodd der over ett år.

For å realisere denne gevinsten skattefritt har jeg lurt på om det er mulig å selge boligen til min samboer for omtrent markedspris. Er det noen problemer med dette lovmessig? Hva vil dette koste utenom dokumentavgift (2,5% av salgspris) hvis jeg gjør det enklest mulig?

Hvis jeg gjør dette mener jeg at unngår skatt på prisstigningen som har vært og dermed bare må betale skatt av eventuell prisstigning videre mens jeg leier ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be Skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse. Det koster deg mye mindre enn det gjør å ta feil i dette spørsmålet.

På generelt grunnlag vil en overføring av eiendomsretten mot gevinst innebære realisasjon i skattelovens forstand, det vil si at gevinst- og tapsplikt vurderes ut fra situasjonen på overføringstidspunktet. Det som vil bli et tema her er om realisasjonen er reell, og her er det ikke det samme å selge til samboer/ektefelle som å selge til "noen andre". Ren overføring til samboer regnes som regel ikke som realisasjon. Samboere regnes i tillegg for å ha interessefellesskap etter skatteloven § 13-1, noe som innebærer at skattemessige disposisjoner mellom samboere kan tilsidesettes og behandles etter hvordan forholdene ville vært mellom to ukjente.

For å være på den sikre siden må dere derfor følge armlengdesprinsippet - at dere forholder dere til situasjonen som om du solgte til en ukjent. Det innebærer taksering av leiligheten (~3500 kr), en ekstra dokumentavgift (2,5 % av avgiftsgrunnlaget, 52 500,-), og antageligvis merkostnadene for din samboers antatte lånefinansiering (ved 3 % lånerente p.a. av 500k: 15k årlig rente forutsatt avdragsfrihet; men mest sannsynlig regnes dette som toppfinansiering til en høyere rente), pluss 1200 kr i tinglysing av nye pantobligasjoner. Til sammen 72 200,-.

Ved realisasjon i 2014 skal det svares skatt med 27 %, eller 135k. Minst 53 % av den potensielle skatteinnsparingen, anslagsvis mer, blir spist av utgiftene for å oppnå denne skatteinnsparingen.

I tillegg til at boligen nå vil tilhøre din samboer ved et eventuelt brudd.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...