Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP nc6320 starter ikke

Anbefalte innlegg

Kan du ikke reinstallere xp. ?

Etter de installasjon og testinger av ssd kan du kjøre ntbackup med restore av programmfiles og inkludere "systemstate" som er Windows registeret.

Du må bringe installert Windows xp versjon til samme versjon & sp nivå som originalen føre du restorer backup.

Om du gjør dette kan du sette opp bios med lba og ahci. Og maskinen bør da funke grei med ssd i sata150 speed mode. Og du kan teste ut skikkelig med ssd på en fresh xp installasjon med ordentlig bios settings og kontroller driver (intel ich7 ahci).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ganske avansert, syar :)

Antar du mener at jeg skal først ta en backup før jeg reinstallerer, så oppdatere og så laster inn backupen.

Men nå er fasktisk lba modus satt i bios, jeg måtte forandre fra bit shift til lba for å få maskinen til å starte med EVO-en, og Magician sier SSD-en er i AHCI modus. Er alt ok da?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

http://www.majorgeeks.com/files/details/as_ssd_benchmark.html

Ta en test med programmet AS Ssd og legg skjermbildet her.

Kan være det er okay da.

Ja jeg mente å først ta backup til ekstern disk e.l med xp sin innebygde backup av C: inkl krysset av system state.

Dette er hva man trenger for å gjøre en full restore av en XP eller Windows 2003 (etter at man reinstallerer en blank/fersk xp)

Men ser ut til at du ikke trenger dette nå da.

Har du installert intel drivere siden det går i ahci får du bra ytelse også.

Lenke til kommentar

Skal se på den benchmarken. Angående drivere så har jeg alle drivere som skal være installert, har dog ikke sjekket om det er kommet nye oppdaterte drivere nå, men tror jeg lastet ned oppdaterte drivere for et par år siden da jeg måtte reinstallere pga defekt HDD.

Lenke til kommentar

Iastor oppe til venstre tilsier at du har intel ahci driver , så det er okay.

Men AS ssd viser feil 31k bad (alignment feil kan påvirke ytelsen negativt)

Utenom det ser det greit ut tatt i betraktning at det er en laptop og med sata gen.1 og alignment mismatch.

Det ligger info ute på internett om hvordan man fikser alignment med gparted.

Her er en av dem

http://blog.eracks.com/2012/08/proper-alignment-of-your-ssd-using-gparted-open-source-software/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det kan være låst til SATA 150 hastighet på din maskin.(hatt det selv)

De (laptop produsenter) gjorde dette i bios på denne tiden for å unngå problemer med sata150 harddisker.

Derfor du ser tall på seq read/write rundt 120MB/s. Men vi ser etter ny partisjon alignment.

Editert..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, trodde jeg hadde sata2, vet ikke hvor jeg hadde det fra da. Men da skjønner jeg hvorfor sekvensiell er så lavt som det er.

Da har jeg kjørt alignment med Aomei som jeg allerede hadde installert på maskinen, nå viser AS SSD 1024K-OK.

Ny test er ikke mye forskjellig, største forskjellen er copy speed som økte ca 60% på game og 10% på program. Ellers økte et par skrivehastigheter med 4-5%. Andre data +/- et par prosent maks.

Lenke til kommentar

Puhh sier jeg bare! :)

Men tuuusen takk for all hjelp, ville hatt store problemer med å få til dette ellers, ante ingenting om f.eks den bit shift/lba greia i bios. Mon tro om det at den stod på bit shift da jeg klonet over til EVO-en og at jeg etterpå måtte sette til lba for å få bootet EVO-en var årsaken til at alignment ble feil? Ville jo trodd at Magician skulle ta seg av det så det falt meg ikke inn at den kunne være feil.

Lenke til kommentar

Jepp, har nesten fått ny maskin nå. Skrudde den opp i går da jeg holdt på med å knote med SSD-ene, da fant jeg TO gigantiske lodotter som tettet til kjøleribbene for cpu-en, hadde jo irritert meg over at vifta hadde begynt å gå amok i det siste og mistenkte lodotter slik som forrige gang for et par år siden. Så nå er den så stille igjen at det er en fryd. Og hvis SSD-en også vil oppføre seg nå så er jo alt bare fryd og gammen :)

Har knotet mye og synes det er gøy når man får til. Har en gaaammel Fujitsu Siemens laptop fra ca 00-01. Den kostet over 20 lapper da den var ny. Fikk den av nevøen min da han nesten skulle hive den for to år siden. Var defekt batteri og kun 250MB ram, og HDD-en var på kun 20GB og noe sånt som 5% ledig. Skulle nesten ikke få startet maskinen. Var gal nok til at jeg kjøpte nytt batteri for 500 eller noe sånt, ny 1GB ram, rensket opp og slettet masse på HDD-en og maskinen ble jo oppegående igjen. Så hadde jeg en annen gammel maskin som jeg hadde kjøpt ny IDE HDD til bare ett år tidligere, men det viste seg at hovedkortet var defekt på den. Det var en 40GB eller muligens 80GB HDD, klonet og satte den inn i Fujitsuen og den ble myye kjappere. Så nå skal jeg ha den maskinen som en museumsgjenstand, men den er jo allikevel fullt oppegående og kjappere enn den noen gang var da den var ny, selv om den knapt makter å vise en vanlig nettside i dag med alt av flash osv som krever ressurser.

Edit: Er xp på den så den kan ikke være gamlere enn 01.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

snip

Du har rett på eindel punkt, men TRIM flaggar celler slik at OSet ikkje lagrar der. Så klart kan du som eg tidligare nemde bruke andre teknolokiar som firmware basert Garbage collection, som gjer nesten samme jobben. Men av dei nesten 220+ SSDane som vi har i systemet på jobben. Dør diskane mykje fortare på system som ikkje har trim.

SSD media can only write to empty file pages, but they can only erase a file block (collection of pages, normally around 128). Without TRIM (which the OS uses to tell the drive which pages and blocks it can safely erase), the SSD needs to move pages around in order to free up blocks in order to write new data.

What this boils down to is the SSD needs to perform multiple physical writes to do one logical write of the data sent by the OS. This is a phenomenon called Write Amplification.

The longevity issue comes into play when you consider that SSDs have a limited number of write/erase cycles per cell (1,000-100,000 per cell depending on the media). This is mitigated somewhat by wear leveling which is an automatic use of the least-used cells on a drive to avoid uneven wear, but write amplification limits how much wear leveling can take place. Wear leveling also leads to some write amplification on its own (due to needing to move data which is not changing under certain scenarios).

http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

Her er også ein til artikkel som bygger under: http://www.tuaw.com/2011/03/27/keeping-ssds-in-trim-doing-the-math/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...