SteinarN Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg har nevnte laptop med xp. For en tid siden klonet jeg til en M500 SSD. Fungerte helt fint. For et par uker siden ville ikke maskinen starte, den stoppet i bildet med den blå løpebaren. Jeg fikk startet i sikkermodus, systemgjenopprettet til et par uker tilbake og maskinen startet etterhvert, men fortsatt ikke hver gang. Har ikke slått den av så ofte, nå i dag installerte jeg et program og måtte restarte, og ikke f** om jeg kommer forbi den blå løpebaren nå. Maskinen starter uten problemer i sikkermodus, jeg har prøvd å hake bort winini og sysini samt alle tjenester og oppstartprogrammer i msconfig, men maskinen stopper fortsatt på akkurat samme sted, men starter som sagt hver gang i sikkermodus. Systemgjenoppretting er plutselig ikke lenger tilgjengelig i sikkermodus så får ikke prøvd det denne gangen. Satte inn den gamle HDD-en og med den starter maskinen uten problemer. Dette er en maskin jeg bruker hovedsakelig på jobb i fob med teknisk utstyr så behøver ikke noen anbefaling om å bytte operativsystem. Er det noen som har noe forslag til hvordan jeg går fram videre for å feilsøke? Kan det være noen feil med SSD-en selv om den starter i sikkermodus? Kan og nevne at når den er på så er det ingen symtomer på noe galt, ingen blåskjerm, ikke noe programheng eller annen treghet, alt har virket helt prikkfritt. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Du får ikkje trim på XP, SSDen kan vere ødelagt. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Det er vel ikke det at manglende trim funksjon på xp "ødelegger" en SSD, det er vel heller det at den blir gradvis tregere i såfall. Og dessuten har jeg hatt den i kun ca 6 uker. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Nå har jeg prøvd mer. Jeg forandret tidsavbrudd fra 30 til 40 sek under fanen bot.ini i systemkonfigurasjon. Da startet maskinen utrolig nok. Fant at alle gjenopprettingspunktene var forsvunnet, derfor gjenoppretting ikke fungerte. Stilte tilbake fra 40 til 30 sek igjen, og fortsatt starter maskinen. Skjønner ikke dette. Jeg prøvde også å aktivere bootlog, men det ble kun skrevet til filen i de tilfellene jeg startet vellykket i sikkermodus og ingenting i mislykket start. Så ikke noe å finne der heller. Ser nå når den starter normalt at maskinen stoppet opp akkurat på det tidspunktet vinduet med løpebaren skal forsvinne og skjermen blir svart før velkomstskjermen kommer opp, dvs når løpebaren har løpt nøyaktig 5,2 "runder". Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Merkelig, nå ser maskinen ut til å virke helt ok, har startet mange ganger uten problemer. Jeg kjørte også Registry distiller, det fant over tusen ugyldige registeroppføringer, oppføringer som pekte til manglende filer osv. Tror ikke det skadet å slette de oppføringene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Det er en gammel maskin hp nc6000 serie. Jeg mener jeg hadde samme føre T61 og føre T520 som arbeidsmaskin (rundt 2004 ? ) At ssd kan funke dårlig med , og gi datakorrupsjon er ikke noe nytt , skyldes i såfall sikkert brikkesettet/kontroller og/eller bios. Hp og andre laptop produsenter er også kjent for å ha feature locks kodet i bios. Håper du skaffet en ssd du får kjørt manuell trim på , eks Samsung magician eller Intel toolbox. Hvilken type SSD ? Se om bios har init hdd delay , og sett opp denne. Problem med gamle maskiner kan være at ssder kan initialisere seg "for" raskt for post rutinen. Endret 26. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Det er en Crucial M500. Det fulgte ikke med noen plate med noe program, så har nok ikke noen manuell trim funksjon. Ser på Samsung Magician at jeg kan kjøre manuell trim som du nevner. Jeg restartet for å gå inn i bios, men var for sen å trykke så maskinen gikk videre, og da stoppet den med en helt svart skjerm. Måtte tvinge den av med av-på knappen. Neste gang kom jeg inn i bios. Fant to innstillinger, ene er F8/F9/F10 forsinkelse, sto på 0, stilte til 5 sek, så nå rekker jeg å trykke for å komme inn i bios, hehe. Andre innstillinga er noe som heter forsinkelse for hurtigoppstart, den sto og på 0, satte den på 10 sek. Har prøvd noen ganger nå og maskinen starter igjen. Men, det med manglende trim, er det alvorlig? Jeg har en ny Samsung 840 EVO liggende, men synes det er vel råflott å sette den inn i denne gamle maskinen. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret)   Det er vel ikke det at manglende trim funksjon på xp "ødelegger" en SSD, det er vel heller det at den blir gradvis tregere i såfall. Og dessuten har jeg hatt den i kun ca 6 uker.  Jo, ein SSD utan TRIM eller anna likande funksjonar vil korte ned levetida. Når TRIM ikkje er enabla blir det ofte skreve til samme cella mange gangar etter kvarandre. Kjelde: http://www.apartmenttherapy.com/trim-that-drive-why-trim-matte-142681 Eg ville oppgradert minne til 4GB(kjøp på ebay), og installert Windows 7/8.1 Endret 26. april 2014 av sogndal94 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Det er trim støtten i OS og det er cg internt i ssd. http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/garbage-collection-and-trim-in-ssds-explained-an-ssd-primer/ Begge gjør en jobb. Men det er ikke katastrofe uten trim. Mange har kjørt intel ich raid i lang tid med drivere uten trim støtte. Ssd varer lengre enn man tror. Bat en forum bruker klarte ikke å drepe ssd med kontinuerlige writes. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&page=45&&do=findComment&comment=19361759 Endret 26. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Det er definitivt IKKE slik jeg har forstått hva TRIM-funksjonen gjør. TRIM funksjonen flytter ikke data rundt slik som det sies i denne artikkelen. TRIM funksjonen forhindrer ikke fragmentering som det sies i denne artikkelen. TRIM funksjonen påvirker ikke i det hele tatt hvor ofte os-et kan skrive til samme fysiske celle på laveste nivå da kontrolleren i SSD-en stadig bytter om på hvilke fysiske celler som faktisk blir skrevet til selv om os-et skriver til nøyaktig samme adresse. En av fordelelene med SSD er jo nettopp det at det ikke gjør noe om filene blir fragmentert på laveste nivå da en SSD leser blokker like rakst uavhengig av om de ligger etter hverandre eller er spredt utover. Det er kun kontrolleren internt i SSD-en som kan flytte data rundt mellom forskjellige blokker for å jevne ut slitasjen, dette har os-et ingen kontroll over eller kjenskap til. Det jeg har forstått at TRIM funksjonen gjør er rett og slett at os-et gir beskjed til kontrolleren i SSD-en når ei fil blir slettet slik at kontrolleren kan fysisk skrive til aktuell(e) blokker og slette den slik at den er klar til hurtig skriving, samt at kontrolleren nå er klar over at aktuelle fil er slettet slik at kontrolleren ikke behøver å ta vare på denne filen i fob med f.eks slitasjeutjevning osv. Får kontrolleren ikke disse TRIM komandoene så blir filen bare slettet i os-et og egentlig ikke i selve SSD-en. Det jeg nå sier medfører jo at en SSD uten automatisk eller manuell TRIM ganske fort vil fylles helt opp og bli ubrukelig selv om os-et viser at det fortsatt er masse ledig plass. Kanskje syar kan si mer om dette. Edit: Dette er svar til sogndal i #8 Endret 27. april 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Men... åssen går det nå med nc 6320 laptoppen in the laptop bios there is an option"hd translation" or something like that, with two options: "LBA" and "bit shift"it was set to "bit shift". i've changed it to "LBA" and now xp finally boots ok http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware/HP-NC6320-and-SSD-harddisk-not-detected/td-p/510507Den skulle ha stått på lba siden du la inn data på de partisjonene på m500 ssd. Ssd alignment burde du også ha gjort http://www.google.com/webhp?client=tablet-android-samsung&source=android-home#q=align+ssd+xp Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Jeg klonet med Aomei, dette programmet tar seg av alignment ved koloning. Jeg forandret ingenting i bios etterpå, satte bare inn SSD-en og den fungerte helt fint i en mnd ca. Akkurat nå så starter den igjen, skal sjekke denne lba/bit shift innstillingen. Det er noe som heter HDD oversettingsmodus. Den sto på bit shift. Prøvde å sette den til LBA assistert, men da får jeg feilmelding disk read error med en gang under oppstart. Vet ikke hvorfor han med problemer i den tråden hadde det motsatt. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Men uansett, pga manglende trim, kanskje jeg rett og slett skulle forberede meg på å sett inn en annen SSD først som sist. Den Samsungen jeg har liggende hadde jeg egentlig tenkt å sette inn i en annen maskin jeg bygde med en Raptor for et par mnd siden, har bare ikke kommet meg så langt enda. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Bit shift hp er egentlig P CHS til LBA table. Blir vel som å ha PCen din sine drives i CHS aksess mode i stedet for LBA. Bytte gjør at det ikke booter da det blir feil offs i mbr. Kloner du disken blokk/sektor basert får du jo dette med over til ny disk. Vet ikke hva dette vil bety for deg i lengden med ssd. Endret 27. april 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Bit shift hp er egentlig P CHS til LBA table. Blir vel som å ha PCen din sine drives i CHS aksess mode i stedet for LBA. Bytte gjør at det ikke booter da det blir feil offs i mbr. Kloner du disken blokk/sektor basert får du jo dette med over til ny disk. Vet ikke hva dette vil bety for deg i lengden med ssd. Hmm, skjønte ikke helt hva det er du sier her, tror det er noen forkortelser og begreper jeg ikke er helt kjent med, driver tross alt bare med pc til hobby/husbruk. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Det jeg mener er at det litt ulne begrepet til hp "hp bit-shift" er en annen måte å omtale P CHS på.(Physical Cylinder Head Sector). Du kan lese om det her (sry , mye linker men sitter med nettbrett): http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm#TransBIOS Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Da holder jeg på å klone over til Samsungen. Bruker en usb dockingstasjon og Samsung medfølgende kloneprogram. Ser det går fryktelig sakte, startet fullstendig i sirup og er nå kommet opp i en hastighet på hele 10MB/s. Kan ikke huske hvilken hastighet det ble oppnådd da jeg klonet fra HDD-en, men tror det var raskere. Og helt sikkert mye raskere når jeg har klonet på stasjonær med sata tilkobling. Blir spennende å se hvordan denne "disken" vil fungere. Tenker å beholde den kun foreløpig, vil heller enten kjøpe en mindre 120GB Samsung eller eventuelt en vanlig HDD. Nå kloner jeg til en 250GB og det synes jeg er litt vel dyrt å sette inn i denne gamle maskinen. Byttet opprinnelig pga mistenkelige lyder fra original HDD. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Nå har jeg klonet og satt inn Evo-en. Men maskinen startet ikke, helt svart skjerm. Gikk inn i bios og forandret HDD oversettingsmodus fra bit shift til LBA assistert og da startet maskinen, altså helt annerledes enn med M500. Kan ikke nok til å si noe hvorfor det er slik. Får se hvordan denne vil fungere over tid. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Nå tror jeg at jeg gir meg. Samsung Magician påstår at det ikke kan finne noen Samsung SSD i maskinen, så de fleste funksjonene, inkludert manuell trim, virker selvsagt ikke. Da blir det å kjøpe en ny vanlig HDD å sette inn. Og konkluderer at denne maskinen med xp simpelthen ikke er kompatibel med SSD. Man lærer stadig noe nytt. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Jeg tok å avinstallerte Magician, installerte på nytt ver 4.1.0 fra medfølgende plate og lot være å laste ned ny versjon når jeg fikk spørsmål om det ved første gangs åpning av Magician. Det viser seg at ny versjon, 4.3, som jeg lastet ned og installerte første gangen ikke er kompatibel med min pc med 840EVO, som den ikke kan finne, mens gammel 4.1.0 finner SSD-en. Jeg har prøvd flere ganger å installere ny ver, restartet flere ganger, restartet etter slettet gammel før installering av ny osv, men uansett så finner ikke ny ver SSD-en. Så nå har jeg gammel ver 4.1.0 installert og den ser ut til å virke som den skal, har manuell trim tilgjengelig så kanskje jeg kjøper 120GB versjonen og setter i denne maskinen og flytter denne 250GB "disken" over i den andre maskinen jeg opprinnelig tenkte å sette den i. Da har jeg en 120GB M500 til overs, men får sikkert brukt den og et sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå