touranVW Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg hadde bilen på EU kontroll, en 2004 VW Touran 1,9TDI, gått 250 000 km. Det gikk i bunn og grunn dårlig.De fant følgende feil, (kategori 2):1. Bremsebelegg for tynne bak. (Er dette lett å fikse på egenhånd?)2. Mer en 25% rust på en side av skive foran (Er det også lett å fikse?)3. Brudd i fjær venstre foran 4. Parkeringslys defekter5. Nærlys feil innstillingSå kom prislappen på dette:Arbeid + deler og moms 9379,-Er jeg lurt?Er det noen her som kan utføre det billigere? Jeg bor i Stavanger. Takk for innspill. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Prisen var vel ikke helt på jordet, men sikke superbillig heller. Skivene foran er veldig enkle å skifte. - Skru av hjulet og løsne caliperen så er det bare å dra de rett av. - Klosser bak er litt mer arbeid fordi kaliperen må presses/skrus inn igjen, men har du tilgang til en skrutvinge kan du bare skru den helt av å gjøre det der. - Ellers tror ejg biltena selger ett verkty så du kan gjøre uten å skru de av. - Selve klossene er enkle å bytte. Skulle jeg gjort dette selv ville jeg regnet ca 5-6t for å ha litt å gå på. - Det mest usikre er parkeringslys-defekter (hva betyr dette, og hvor lett er det å finne feilen?) og den største jobben er fjæren (hvis den sitter rundt demperen som på min A6) - Der må du først av med den ene bærearmen nede (presset, hvis den ikke kan bankes rett ned med en hammer så trenger du en avdrager for å ikke ødelegge gummipakningen ved kulen)), så må du ta av fjæren, og sette på den nye - og for det trenger du en fjærpresse av et slag, men dette kan være kronglete og ta mye tid og kraft hvis du ikke har gjort det før, så ville beregnet 3t på dette. - OBS. - Alt som skal av med dette og bremsene tar fort MEY lengere tid hvis det ikke kan løsnes med vanlig verktøy og rustløser. Delene bør ligge på - hvis de er omtrent de samme som til A6 - ca 2500-3000,- (sjekk evt bildeler.no eller skruvat) Så hvis du regner med at de tar litt mer for delene, så kan du si 4000+3t arbeid (siden de er ett verksted og har alt av verktøy + erfaring) så havner du opp på 7500,- omtrent som en "god" pris på jobben. Endret 26. april 2014 av kjetilkl Lenke til kommentar
touranVW Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Prisen var vel ikke helt på jordet, men sikke superbillig heller. Skivene foran er veldig enkle å skifte. - Skru av hjulet og løsne caliperen så er det bare å dra de rett av. - Klosser bak er litt mer arbeid fordi kaliperen må presses/skrus inn igjen, men har du tilgang til en skrutvinge kan du bare skru den helt av å gjøre det der. - Ellers tror ejg biltena selger ett verkty så du kan gjøre uten å skru de av. - Selve klossene er enkle å bytte. Skulle jeg gjort dette selv ville jeg regnet ca 5-6t for å ha litt å gå på. - Det mest usikre er parkeringslys-defekter (hva betyr dette, og hvor lett er det å finne feilen?) og den største jobben er fjæren (hvis den sitter rundt demperen som på min A6) - Der må du først av med den ene bærearmen nede (presset, hvis den ikke kan bankes rett ned med en hammer så trenger du en avdrager for å ikke ødelegge gummipakningen ved kulen)), så må du ta av fjæren, og sette på den nye - og for det trenger du en fjærpresse av et slag, men dette kan være kronglete og ta mye tid og kraft hvis du ikke har gjort det før, så ville beregnet 3t på dette. - OBS. - Alt som skal av med dette og bremsene tar fort MEY lengere tid hvis det ikke kan løsnes med vanlig verktøy og rustløser. Delene bør ligge på - hvis de er omtrent de samme som til A6 - ca 2500-3000,- (sjekk evt bildeler.no eller skruvat) Så hvis du regner med at de tar litt mer for delene, så kan du si 4000+3t arbeid (siden de er ett verksted og har alt av verktøy + erfaring) så havner du opp på 7500,- omtrent som en "god" pris på jobben. Takk for kjappe svar, eg tenker selv til å prøve å fikse alt utenom fjæren (i følge deg er MYE vanskeligt) Eg selv vist ikke kva de meiner om feil parkeringslys og feil innstillt nærlys Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 For en som akkurat fikk prisoverslag på 33 300,- for å få bilen EU godkjent var jo dette lommerusk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Når prisen du oppgir er med både deler og moms, synes jeg ikke dette var dyrt. Etter at fjær foran er byttet, må det trolig gjennomføres forstillingskontroll også (kjenner ikke Touran, man vanligvis tar man ut hele fjærbenet (http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut) når fjæren byttes. Endret 26. april 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå