Cocac Ola Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Har bygget ny pc ( første nybygg)intel core I 5 - 4670 MSI Gigabyte snipper G.1 Z87 VTX460-25SAT3-240G - OCZ Technology OCZ VERTEX 460 SERIES SATA III 3,5" USB Ekstern Backup HDD Seagate harddisk, 3,5" 1TB BarracudaSATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200rpm Har prøvd å bytte om på Sata kontaktene i Hovedkort , hjelper ikke. SSD kommer med en gang. Noen forslag ?Mvh Cocac Ola Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Skjønte ikke helt .. Er det en Seagate ekstern disk på USB eller en Barracuda intern disk på SATA? Hvis det gjelder en HDD på SATA, kan du sjekke Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Management --> Disk Management og se om den ligger der? Kanskje du bare må "importere" den. Endret 26. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 DU har SSD og en ekstrern HDD? Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 DU har SSD og en ekstrern HDD? Beklager sen respons, nettop kommet hjem fra arbeid. Jeg har en SSD og en SATA HDD, begge internt. De viste heller ikke under installasjon av Win 8 Jeg har vert i diskmanager men den er ikke der heller. Ser i teksten til SATA diske at det står USB Ekstern backup... Er det derfor , kan jeg ikke bruke den internt som en vanlig intern HDD - den har jo vanlig tilkobling som SATA og ingen USB tilkobling mvh Cocac Ola Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Har du vert i bios å kikka ? at den kommer opp der ? Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Har du vert i bios å kikka ? at den kommer opp der ? Var å kikka i BIOS, den viser ikke. Kunn SSD og CD brenner Endret 26. april 2014 av Cocac Ola Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Har du vert i bios å kikka ? at den kommer opp der ? Er Sata aktivert i Setup? BmOnline Endret 27. april 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Hvis du er sikker på å ha kablet SATA signal-kabel mellom HDD og HK, og SATA-strøm mellom HDD og PSU, og du fysisk hører (eller kjenner) at disken spinner opp under BOOT kan du forøske å installere/re-installere chipset-drivere for ditt hovedkort. Hvis du ikke klarer å høre om disken spinner opp så kan du forsøke den hos en kompis. Du kan også forsøke andre strømkabler/strøm-uttak fra PSU/signal-kabler. Hvis du fortsatt ikke får liv i den, kan den være DOA Edit: Av spesifikasjonene du nevner for HDD er dette en eldre disk. Har du hatt liv i den før? Flyttet fra et gammelt bygg? Fått den av en venn? Hatt den liggende? Det er jo godt mulig den er død. Endret 27. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Var å kikka i BIOS, den viser ikke. Kunn SSD og CD brenner Kan du kanskje slenge opp et bilde av den Barracuda disken? Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Hvis du er sikker på å ha kablet SATA signal-kabel mellom HDD og HK, og SATA-strøm mellom HDD og PSU, og du fysisk hører (eller kjenner) at disken spinner opp under BOOT kan du forøske å installere/re-installere chipset-drivere for ditt hovedkort. Hvis du ikke klarer å høre om disken spinner opp så kan du forsøke den hos en kompis. Du kan også forsøke andre strømkabler/strøm-uttak fra PSU/signal-kabler. Hvis du fortsatt ikke får liv i den, kan den være DOA Edit: Av spesifikasjonene du nevner for HDD er dette en eldre disk. Har du hatt liv i den før? Flyttet fra et gammelt bygg? Fått den av en venn? Hatt den liggende? Det er jo godt mulig den er død. 1. Disken er helt ny ,ubrukt 2. Disken er montert i kabinettet hvor den skal være 3. Jeg har prøvd å bytte om kablene, har også egen kabel kun for HDD og en for SSD 4. Lurer nå på om det er i disken problemet ligger 5. Den viser aldri BIOS samme hva jeg har prøvd 6.Om problemet er i disken er der da noe jeg kan teste ut selv / reparere, jeg har ingen kjennskap til strøm eller HDD 6. Jeg har også prøvd ny SATA- kabel Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Ja .. Som sagt hvis du ikke hører disken spinner opp, eller at den ikke vises i BIOS uansett hva du prøver på en den nok død. Prøv den på en annen maskin/hos en kompis. Hvis den er død forlang en frankert retur-lapp av selger og send den tilbake. Du skal ikke betale porto på slikt Kan du linke til hvilken disk det gjelder? (Hvor du kjøpte den). Endret 27. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Bruker du skjøt fra molex til sata power. Kan være disken "behøver" 3,3V. 3.3v finns i sata power men du får den ikke med å skjøte molex som kun har 12v og 5v. Hvis i bios kontroller disk er enablet for plug and play (hot swap) , da trengs 3.3v (oransje) ellers trengs den ikke. Da har du et par ting å prøve/verifisere. Kople native sata power fra psu , eller disable plug and play (hotswap) Endret 27. april 2014 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Ja .. Som sagt hvis du ikke hører disken spinner opp, eller at den ikke vises i BIOS uansett hva du prøver på en den nok død. Prøv den på en annen maskin/hos en kompis. Hvis den er død forlang en frankert retur-lapp av selger og send den tilbake. Du skal ikke betale porto på slikt Kan du linke til hvilken disk det gjelder? (Hvor du kjøpte den). Disk: 3,5" USB Ekstern Backup HDD Seagate harddisk, 3,5" 1TB Barracuda SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200rpm NB: De hadde kunn denne på lager da jeg bestilte - har søkt i dag men finner ingen. Butikk : https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vareliste&frisok=1+TB&avtalekode= Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Var å kikka i BIOS, den viser ikke. Kunn SSD og CD brenner Kan du kanskje slenge opp et bilde av den Barracuda disken? Skulle gjerne lagt ved et bilde av disken men jeg har sammenlignet med andre disker og de er helt like. Kabinettet mitt er også gammelt og trangt så jeg kvier meg for å disken ut Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Har du vert i bios å kikka ? at den kommer opp der ? Er Sata aktivert i Setup? BmOnline SATA er aktivert, har i tilleg en SSD 250 GB som sviver uten problem. HDD viser ingen plass. Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Bruker du skjøt fra molex til sata power. Kan være disken "behøver" 3,3V. 3.3v finns i sata power men du får den ikke med å skjøte molex som kun har 12v og 5v. Hvis i bios kontroller disk er enablet for plug and play (hot swap) , da trengs 3.3v (oransje) ellers trengs den ikke. Da har du et par ting å prøve/verifisere. Kople native sata power fra psu , eller disable plug and play (hotswap) Har fått det til Jeg gjorde det som jeg tror du mente, jeg koblet disken til en annen type ledning som sikkert har en annen volt. Var litt usikker pga jeg er ikke så bevandret inne i kabinett,bios og strøm osv. Lenke til kommentar
Cocac Ola Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Takk til dere alle som har kommet med iinspill for å hjelpe meg :Problemet er nå løstMvh Cocac Ola Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Så bra! Gi syar2003 en tommel opp for den da! Det du kan ta med deg er vel å ikke bruke adapter/overganger hvis du har "rene" kabler. Endret 29. april 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Så bra! Gi syar2003 en tommel opp for den da! Det du kan ta med deg er vel å ikke bruke adapter/overganger hvis du har "rene" kabler. Hehe , takk. Ja den der er en liten finurlig hemmelighet som mange ikke er klar over. Lett å glemme eller overse at native sata power kabel/plugg har tre spenninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå