xibriz Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Det er vel ingen hemmelighet at veiene i Troms er dårlige, så jeg ser meg nødt til å bytte ut min 2003 Audi Quattro A6 1.8T stasjonsvogn med orginalt sportspakke (= lav bil). Bruktsområde: - Til og fra jobb (7km hver vei) - Til og fra butikk (5km hver vei) - Til og fra campingvogn enkelte helger (6 mil hver vei på dårlig vei) - Tilhenger med 2stk snøscootere på vinteren til Finnland - Diverse småkjøring i og utenfor byen (Tromsø) Krav: - 4 dører - Må ha plass til barnevogn - Isofix i baksete - God bakkeklarning - Helst 4wd - Maks 1.1 liter på mila ved bykjøring (dette bruker jeg i dag) Maks pris rundt: 150 000,- Til nå har jeg sett på Volvo XC70. Dette er jo en stasjonsvogn med egenskaper som passer meg. I det siste har jeg også tenkt på om en pickup med 4 dører å kasse bak gir mer for pengene enn en SUV. Jeg har også holdt meg til bensin fram til nå pga. kort vei til jobb å butikk, men ser at det kan være vanskelig (umulig) å velge noe annet enn diesel med de kravene/bruksområdet jeg har. Noen som har noen gode forslag til hva jeg burde se på? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Etter litt mer tråling på Finn så dukker Suzuki Grand Vitara opp som ett bra alternativ som gir mye for pengene. Det eneste minuset jeg kan se er liten motor (2.0TD med 109hk). Noen som har erfaringer med den? Nissan X-Trail peker seg også ut som ett alternativ. Endret 27. april 2014 av xibriz Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Den 2.0 literen til Vitara er ikke dum den.. 109 høres ikke mye ut, men har dratt mye tungt med den, og er veldig fornøyd.. er ikke noe fartsmonster, men klarer seg mer enn bra nok Kan anbefale og chippe den, hjelper utrolig mye! Endret 27. april 2014 av Yippee Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Ok, da må jeg helt klart få prøvekjørt Vitara Har til nå prøvd: Subaru Forrester 177hk bensin manuell (2000-mod): + Har de egenskapene jeg er ute etter + Billig - Helt jævlig å kjøre Nissan X-Trail 136hk diesel manuell (05/06-mod) + Ser bra ut utvendig + God plass + Grei å kjøre - Ser helt jævlig ut innvendig Opel Antara 150hk diesel automat (2008-mod): + Ser bra ut utvendig å innvendig + Bra å kjøre - Litt liten plass i bagasjerom - Ganske tørst. - Spørs om jeg tør å kjøpe en bil som floppet i sin tid. Mitsubishi Pajero 165hk diesel automat (2002-mod): + Ser bra ut utvendig å innvendig + Bra å kjøre + Supergod plass + Beste AWD system av de jeg har prøvd til nå. - Litt utenfor det jeg hadde tenkt å betale - Kan bli litt tørst i byen Når jeg sier bra å kjøre så er det egenskaper jeg kan leve med, det kommer jo aldri på høyde med Audien Vurderer å øke budsjettet til 250k for å få litt mer utvalg. Endret 29. april 2014 av xibriz Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 hvorfor ikke denne da: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48038962&searchclickthrough=true får greit plass til barnevogn i den og motoren holder til det meste. hadde selv en med 140 HK og den luffet jeg nedover Sverige med 1600kg vogn etter. god plass til barnevogn i den om du ikke skal kjøre den rett inn. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Med en slik A4 er det verdt å nevne at 1600kg er max tilhengervekt også.. Jeg vurderte Audi sist jeg skulle bytte bil, A4 er i prinsippet stor nok.. Men det mangler noen motoralternativer, en god automatkasse, og høy nok tilhengervekt. Jeg endte opp med en E-klasse, den har lov til å trekke 2100kg, det er noe jeg kan leve med selv om jeg helst skulle hatt lov til å trekke noen hundre kg til. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg solgte min pga. hengervekten, så jeg ser helt klart det argumentet. I mitt tilfelle så holder det med 2000kg så da ble det en Q3 i steden. Men jeg har heller ikke bruk for et stort bagasjerom så da har jeg det lettere på mange måter. Og så ville fruen ha en litt høyere bil samt at jeg ikke hadde noen større føringer på hva jeg vil ha utenom automat og firehjulstrekker. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Den er nok utelukket pga lav bakkeklarning. På mange måter er det det viktigste. Jeg er dritlei av å kjøre rundt å være redd for å ta nedi på dårlige veier. I tillegg vil fruen sitte høyt. Jeg skal se om jeg får prøvd Hundai Tucson, Honda CRV, nyere Nissan X-trail og Hunday Santa Fe. Kanskje også Toyota Rav4. Men på mange måter er dette bilen i mine drømmer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46541107&searchclickthrough=true Men jeg er åpen for alt. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F792&carmodelmake=1/792/7985 Kompis av meg har Nissan Pathfinder (2011 modell). Knallgod, ifølge han. En av de nyere typene som har litt KM på baken får du til tett oppunder 150 laken (EDIT: Ser at det er varebiler, så da er det kanskje uaktuelt). Endret 29. april 2014 av Klykken- Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Honda CRV er jo ikke feil, spesielt med 2,2 dieselmotoren. Har vel prøvd alle utgavene som har kommet og synes de virker veldig hel samt at eierne skryter veldig av lave driftsutgifter både mtp. drivstoff og vedlikehold. De andre som du nevner har jeg ikke et like godt forhold til, men det er personlige preferanser som kommer inn der. Rav 4 synes jeg har for liten drivstofftanke, samt at den er litt kjedelig å kjøre. Hundaiene er greie biler, men ikke noe mer. dessuten så synes jeg de taper seg litt fort. Nissan har en grusom lyd fra motoren sin. Det høres ut som om det ikke er olje på den og at den skal skjære seg hvert øyeblikk som helst. Så som Audimann så vil jeg mene at du vil bli mest fornøyd med Hondaen og faktisk ha en god bil i mange år enda. Kan også si at jeg bor i Nord-Norge så jeg vet alt om veistandaren her oppe og hvorfor du vil ha en høyere bil. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Opel Antara 150hk diesel automat (2008-mod): ... - Spørs om jeg tør å kjøpe en bil som floppet i sin tid. Det er akkurat derfor du skal kjøpe den. Billig! Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Opel Antara 150hk diesel automat (2008-mod): ... - Spørs om jeg tør å kjøpe en bil som floppet i sin tid. Det er akkurat derfor du skal kjøpe den. Billig! Ja, å verditapet blir like stort når jeg skal selge I dag har jeg prøvd: Nissan X-Trail 150 hk diesel manuell (2007-mod/2. gen): + Som natt å dag fra forrige generasjon, mye bedre å kjøre + Stort bagasjerom (like stort som i A6en) + Bra 4x4 system - Støy Honda CR-V 150 hk bensin manuell (2008-mod): + God å kjøre (som en personbil) + Lite støy + Mye utstyr - Lite bagasjerom - Dårlig 4x4 system Jeg har fortsatt mest lyst på Pajero, men den er ikke tilgjengelig der jeg bor. Da peker X-trailen (2. gen.) seg ut som foreløpig beste alternativ. Nå gjelder det bare å lese seg opp på den. Endret 29. april 2014 av xibriz Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Biler jeg må/bør sjekke ut bagasjeromstørrelse på: - Toyota Rav4 - Hundai Tucson - Hundai Santa Fe - Suzuki Grand Vitara - Subaru Forester De som har stort nok bagasjerom bør prøvekjøres. Men det er ikke alle som er tilgjengelig hos forhandler der jeg bor. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Valget falt på Nissan X-Trail 2. generasjon. Måtte bytte bort kjørekomfort med plass. X-Trailen er på ingen måte traktor, men ikke personbil heller. Føler at jeg er fornøyd med valget Bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47992108&folderId=2697234 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Samme bil som muttern. Grei bil det der, og mye bedre comfort enn forrige generasjon. Ikke helt patent 4x4, men likevel mange hakk bedre enn 2wd! Gratulerer! Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Samme bil som muttern. Grei bil det der, og mye bedre comfort enn forrige generasjon. Ikke helt patent 4x4, men likevel mange hakk bedre enn 2wd! Gratulerer! Takk takk. Enig med det du sier. Forrige generasjon var helt jævlig å kjøre. Ikke den beste 4x4 i klassen, men ikke den dårligste heller. Sånn midt på treet. Men bagasjeromsplass er det som gjør det for meg NB! Jeg har også sett på Subaru Forrester (2007) som også har alt jeg leter etter, men den eneste modellen hos forhandler hadde ikke krok å da går det ikke for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå