Gå til innhold

20 dager uten kjøleskap! (Elkjøp)


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har kommet i en liten knipe med en avdelingssjef hos Elkjøp, føler jeg. Jeg skal prøve å være så presis som mulig. Jeg håper dere tar tid til å lese gjennom og si deres mening og eventuelt gi råd eller ris.

 

1.april overtar jeg min nye lelighet og 8.april overleverer jeg nøklene til den nye eier av min gamle leilighet. Jeg handler div hvitevarer slik at jeg får alt til 8.april. Alt kommer og ser bra ut, men i det jeg setter meg ned på sofaen min, ser jeg en liten stor bulk på mitt side by side kjøleskap som jeg fikk for 10000,- (Åpningstilbud og orginalpris er 16000,-) Har åpen kjøkkenløsning.

 

Jeg ringer med en gang til kundeservice og der får jeg vite at jeg får en ny tilkjørt fredag 11.april. Får også beskjed om å ikke bruke skapet, da det skal returneres. Helt ok det, men på fredag får jeg levert enda et skap med bulk, og det sender jeg tilbake. Ringer igjen og klager. Jeg blir ringt opp igjen på mandag 14.april og får beskjed om en ny levering onsdag 16.april.

 

16.april kommer kjøleskapet med et par småbulker! Jeg blir sint og sender det tilbake. Siden den tid har jeg mailet frem og tilbake og klaget.

 

24.april og fremdeles ingen skap og da får jeg mail direkte fra butikken der jeg kjøpte skapet. Første mail var veldig hyggelig og avdelingssjefen la seg flat. Vi mailer frem og tilbake og han er rimelig kjapp på å svare meg. Nå ordner det seg, tenker jeg. Men så får jeg en mail på at de to skapene jeg har sendt tilbake er helt skadefrie(!) Hva i huleste, tenkte jeg. Senere på dagen ringer han meg og er frekk og krass i tonen og mente at jeg kastet bort dems/hans penger på transport! Makan til frekkhet! Han trodde ikke på meg og krevde bilde av det skapet jeg hadde hjemme. Jeg sender det til han (vedlagt) og får tilbake: "Hvor er bulken på skapet? Sliter med å se det"

 

Jeg blir irritert og svarer småfrekt tilbake: Hvordan kan du ikke se bulken!?

Og dette svaret får jeg:

 

"Vi har byttet to skap hjemme hos deg, uten noen synlige skader. Disse er 100% fri for skader. Disse står nå nede på lageret mitt nå. I tillegg har jeg betalt for bytte hjemme hos deg to ganger fra før.

Ønsker du å bytte skapet som står hjemme hos deg nå, får du en av disse to. Disse er 100%!

 

Jeg har mulighet til å gi deg 1000,- kr i kompensasjon PGA skade på skapet som står hjemme hos deg nå.

 

Ønsker du ikke dette, kan du selvfølgelig heve kjøpet.
Levering blir først til uken"

 

En eventuell levering blir ikke før til neste uke og da blir det over 20 dager uten kjøleskap! Jeg ønsker ikke å heve kjøpet, da jeg fikk skapet til en god pris. Er det for mye å kreve 100,- pr dag i kompensasjon? Jeg vil jo heller ikke beholde skapet med bulken(!) eller få tilkjørt en av de to jeg leverte tilbake! Jeg føler jeg snakker med en vegg her. Han har også drøyd veldig med å svare på mail.

 

Det ble ganske mye tekst, men jeg håper dere kan se det fra min posisjon. Jeg begynner å bli ganske lei og er litt rådvill akkurat nå. :( Jeg har forresten brukt i underkant av 30.000,- på hvitevarer hos dem.

 

Tusen takk på forhånd!

post-146488-0-06956800-1398475686_thumb.jpg

post-146488-0-28445400-1398475773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra ned på butikken og se på skapene som han hevder er dei du har returnert. Er der et feilfritt et så kan du vel ta det. Sjekk skapet sammen med den som leverer det og sjekk etter nye bulker. Elkjøp er truende til å vise deg et skap og sende et annet. Handler selv hvitevarer på expert. Kanskje litt dyrere, men får god service der. Noe Elkjøp sliter med å gi.

 

Leverte engang mobilen min til reparasjon på Elkjøp, og ba om en låntelfon mens min var inne. Det kunne jeg deverre ikke få, for alle var ute, svarte selgeren. "Flotte saker" sa jeg. "Men vær klar over at jeg er selger, og dere er erstatningspliktige for det tapet jeg måtte få for jeg ikke har telefon". Da plutselig hadde han en alikavel. Var bare han ikke gadd å gå og hente en til meg.

 

Et annet Elkjøp-fenomen er dei skal apsolutt selge deg noe dyrere enn det du ser på.

Håper du får et feifritt skap, og du har lært litt...;)

Lenke til kommentar

Dra ned på butikken og se på skapene som han hevder er dei du har returnert. Er der et feilfritt et så kan du vel ta det. Sjekk skapet sammen med den som leverer det og sjekk etter nye bulker. Elkjøp er truende til å vise deg et skap og sende et annet.

Enig i dette. For å være sikre på at du ikke blir lurt, eller at de leverer feil skap, så kan du sjekke serienummeret på det skapet du velger (og som er feilfritt) og sjekke om det er samme serienummer når du får det levert hjem.

 

Hvis de bildene du la ut her, er de samme som du sendte til Elkjøp, så må han på Elkjøp være rimelig blind. Den bulken er lett synlig.

 

Edit: Du har kanskje serienummeret på de to første skapene på kvitteringene du har mottatt. Da kan du jo be han på Elkjøp om å vise deg disse to skapene, og sjekke om det faktisk er de skapene du har hatt hjemme hos deg, via serienummer.

 

Angående erstatning på 100 kroner pr. dag så tror jeg ikke du har rett på det da du ikke har lidd et dokumenterbart økonomisk tap på grunn av feilleveringene.

Endret av Karl_R
Lenke til kommentar

Å heve kjøpet slik avdelingssjefen nå har tilbudt deg er ikke nødvendigvis en dårlig løsning for deg. Ved heving skal du ha kjøpssummen tilbake, i tillegg til at du kan ha krav på erstatning og rente av kjøpssummen. En erstatning i dette tilfelle vil typisk inkludere prisforskjellen ved et dekningskjøp, dvs. prisforskjellen hvis du må kjøpe en tilsvarende vare i en annen butikk som i ditt tilfelle fort blir 6000 kr ekstra. Du har anledning til å holde igjen varen til du har fått utbetalt både kjøpssummen og erstatningen. Avdelingslederen har nok ikke tenkt på den problemstillingen, men det er ikke ditt problem. Se Forbrukerkjøpsloven § 49, § 52 og § 53.

 

Hvis Elkjøp skal omlevere ennå en gang har du normalt krav på en erstatningsgjenstand i mellomtiden, dvs. at Elkjøp enten må stille et annet kjøleskap til din disposisjon eller tillate at du bruker kjøleskapet du har mottatt i mellomtiden. Se § 30.

 

Ellers er det verdt å nevne at "avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe" for deg. Se § 30.

 

Hvis du ikke føler at du kommer videre når du snakker med avdelingslederen foreslår jeg at du forsøker deg mot butikksjefen, eller enda bedre mot Elkjøp sentralt, spesielt hvis dette er en nyåpnet butikk (ref at du nevner åpningstilbud).

 

Se http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 for hele Forbrukerkjøpsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Leverte engang mobilen min til reparasjon på Elkjøp, og ba om en låntelfon mens min var inne. Det kunne jeg deverre ikke få, for alle var ute, svarte selgeren. "Flotte saker" sa jeg. "Men vær klar over at jeg er selger, og dere er erstatningspliktige for det tapet jeg måtte få for jeg ikke har telefon". Da plutselig hadde han en alikavel. Var bare han ikke gadd å gå og hente en til meg.

Noe offtopic. Men føler at du svartmaler Elkjøp noe urettferdig her.

Om dette er et forbrukerkjøp så kan ikke du dra fram tapte salgsinntekter som argumentasjon. Om det er et kjøp dekket av kjøpsloven så har du ikke krav på lånegjenstand.

 

Edit: hvor får jeg tak i et slikt Han Solo skap?

Endret av Flodec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leverte engang mobilen min til reparasjon på Elkjøp, og ba om en låntelfon mens min var inne. Det kunne jeg deverre ikke få, for alle var ute, svarte selgeren. "Flotte saker" sa jeg. "Men vær klar over at jeg er selger, og dere er erstatningspliktige for det tapet jeg måtte få for jeg ikke har telefon". Da plutselig hadde han en alikavel. Var bare han ikke gadd å gå og hente en til meg.

 

Noe offtopic. Men føler at du svartmaler Elkjøp noe urettferdig her.

Om dette er et forbrukerkjøp så kan ikke du dra fram tapte salgsinntekter som argumentasjon. Om det er et kjøp dekket av kjøpsloven så har du ikke krav på lånegjenstand.

 

Edit: hvor får jeg tak i et slikt Han Solo skap?

var mer for å vise hvilket nivå elkjøp er på...
Lenke til kommentar

Har du bilder av skapene som påstås å være "100% fri for skader"? Har erfaring med at på store skap er ingen flater 100% jevne og hvor mye det synes kommer an på lyset. Problemet er at selve stålet er relativt tynt og når de fyller tomrommet med isolerende skum på fabrikken så blir det ikke helt perfekt. Og det virker som om dette "problemet" henger litt sammen med prisen... Har faktisk vært borti et billig vanlig 60 cm kombiskap som ikke gikk inn i standard innreding fordi det var noen mm for bredt øverst. Det bulet ut litt øverst mot baksiden, sansynligvis fordi det var fylt litt for kraftig med skum i sideveggene. Dette syntes ikke før vi snudde litt på skaper og fikk lys i "riktig vinkel. Det interessante var at det ble levert et nytt skap med samme feil, og når utstillingen i butikken ble sjekket så var det også tilsvarende. Det endte med et annet merke...

Lenke til kommentar

 

Kunne virkelig tengt meg et slik skal selv, ser jo knalltøft ut

Du glemmer at han står og promper i maten din.

:lol:

 

 

For mange år siden var jeg borti en gammel dame som påstod at det nye kjøleskapet ble åpnet hver natt. Tror at dette bilde kan være forklaringen på hvem som åpnet skapet...

Lenke til kommentar
Edit: Du har kanskje serienummeret på de to første skapene på kvitteringene du har mottatt. Da kan du jo be han på Elkjøp om å vise deg disse to skapene, og sjekke om det faktisk er de skapene du har hatt hjemme hos deg, via serienummer.

Serienummer på hvitevarer blir ikke lagret på kvittering. Hovedsaklig PC\Nettbrett\Telefoner som har det.

 

 

 

var mer for å vise hvilket nivå elkjøp er på...

Alle kan oppleve dårlig service på mer eller mindre alle store butikkjeder.

Hadde folk flest hatt samme tankegang så hadde de nok ikke hatt mange kunder.. :)

 

Men ja, kjipt at man opplever dårlig kundebehandling, men ting har jo alltid 2 sider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Edit: Du har kanskje serienummeret på de to første skapene på kvitteringene du har mottatt. Da kan du jo be han på Elkjøp om å vise deg disse to skapene, og sjekke om det faktisk er de skapene du har hatt hjemme hos deg, via serienummer.

 

Serienummer på hvitevarer blir ikke lagret på kvittering. Hovedsaklig PC\Nettbrett\Telefoner som har det.

 

var mer for å vise hvilket nivå elkjøp er på...

Alle kan oppleve dårlig service på mer eller mindre alle store butikkjeder.

Hadde folk flest hatt samme tankegang så hadde de nok ikke hatt mange kunder.. :)

 

Men ja, kjipt at man opplever dårlig kundebehandling, men ting har jo alltid 2 sider.

eneste plassen du finner service i dag er i ordboka..
Lenke til kommentar
eneste plassen du finner service i dag er i ordboka..

Hehe, ja mulig det.

 

Jobber selv som servicemedarbeider. Gjør så godt jeg kan for at kunden skal bli fornøyd. :)

Men om kunden tror det hjelper og være høylytt\spydig eller på andre måter usaklig, så tar man feil.

 

Jeg strekker meg lengre ovenfor kunder som er saklig \ viser forståelse. Når det er sagt, så skal jo alle kunder selvfølgelig få den hjelpen de har krav på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

eneste plassen du finner service i dag er i ordboka..

 

Hehe, ja mulig det.

 

Jobber selv som servicemedarbeider. Gjør så godt jeg kan for at kunden skal bli fornøyd. :)

Men om kunden tror det hjelper og være høylytt\spydig eller på andre måter usaklig, så tar man feil.

 

Jeg strekker meg lengre ovenfor kunder som er saklig \ viser forståelse. Når det er sagt, så skal jo alle kunder selvfølgelig få den hjelpen de har krav på.

ikke meningen å støte noen. Du gjør sikkert en glimrende jobb.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...