Mjølk Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg kjøpte en SMC 7008ABR 8-ports router for et par måneder siden fordi jeg skulle sette opp et lite hjemmenettverk hjemme hos meg. Men jeg lurer på om hvis PCen ligger rundt 20m fra routeren, så må routeren ha en slags forsterker hvis den skal klare å sende signaler? Problem: Routeren står på datarommet, rett ved datamaskinen min og har fungert som bare det så langt. Hjemme hos meg har vi 3 maskiner, 2 av de skulle ha internett. Den ene er min, som står på datarommet (kalt PC1 for enkelhetens skyld). Den andre (kalt PC2 for enkelhetens skyld) brukte å stå på rommet ved siden av, ca. 2 meter i fra routeren og det gikk helt fint. Men når vi bestemte oss for å flytte PC2 til kontor rommet i det samme huset, som ligger ca. 20m unna routeren, så begynte problemene. Jeg hadde ingen problemer med PC1, men PC2 fikk rett og slett ikke kontakt med routeren. Eller rettere sagt, den fikk verken tilgang til internett eller nettverket. Det lyste både på nettverks kortet og på routeren, men når jeg gikk inn på setup'en på routeren så var det ingen reaksjon. PC1 stod oppført som en del av nettverket, men PC2 var ikke der selv om det lyste både på nettverkskortet og på routeren. Og når jeg prøvde å søke etter PC2 via. PC1 så fant den ikke noe. Først trodde vi det var pga. at kabelen vi brukte ikke taklet sånne lengder (2m fint, 20m ikke bra). Så vi skiftet til en ny kabel. Den funket heller ikke. Så vi kontaktet en fyr som vi kjenner fra Telenor, som er flink med datamaskiner. Han sendte oss en ny kabel samt at han fortalte oss hvordan vi skulle lage pluggene. Men dette funket heller ikke. Vi skjønner rett og slett ikke hva som er galt. PC1 kjører WinXP og PC2 kjører Win98. Men, dette kan heller ikke være problemet ettersom vi prøvde å flytte PC2 inn på datarommet og da funket det helt fint. Enten er der routeren det er noe med, eller så bruker vi feil kabel, eller så lager vi pluggene på feil måte. Andre ideèr? Hjelp? :-? (lang post - sorry). Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Vanligvis så skal alle lengder opp til 100 meter fungere. Har du sjekket om nettverkkortet fungere? Kan du prøve kabelen på de andre PC'ene? Bruker du også SMC nettverkskort også? -- de er meget bra. Jeg trur det kan være hardware problem (nettverkskort). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Det er ikke et problem med 20 meter. Kan være at du har koblet pluggene feil. Sjekk dette nøye: http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Vanligvis så skal alle lengder opp til 100 meter fungere. Har du sjekket om nettverkkortet fungere? Kan du prøve kabelen på de andre PC'ene? Bruker du også SMC nettverkskort også? -- de er meget bra. Jeg trur det kan være hardware problem (nettverkskort). Makan til elendig fabrikat skal man lete utrolig lenge etter Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har ikke oversikt over hvilke erfaringer du sitter inne med. Det kan være at du har vært svært uheldig. SMC nettverksutstyr er et kvalitetsmerke og er å stole på. Lenke til kommentar
Mjølk Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2003 Skal tro nettverks kortet funker ettersom det funket fint når jeg prøvde det igjennom en standard kjøpt kabel (3 meter) på datarommet. Skal dobbelt-sjekke pluggene. :-? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Lederene må være koblet i pluggene på riktig måte, slik at du får en krysset kabel! Dette er helt vesentlig for nettverket. Hvis kabelen ikke er krysset/TP (twisted pair) så vil LEDs'ene på NIC og router fortsatt lyse, men du vil ikke få kontakt over nettverket - LEDs'ene forteller bare om det er fysisk kontakt mellom de to punktene på nettverket... Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Det skal IKKE være krysset kabler mellom router og nettverkskort. Mellom router og nettverkskort skal det brukes standard nettverkskabler uten tvist. Dersom du skal koble 2 stk PC'er sammen uten router så skal du bruke TP kabel. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det skal IKKE være krysset kabler mellom router og nettverkskort. Mellom router og nettverkskort skal det brukes standard nettverkskabler uten tvist. Dersom du skal koble 2 stk PC'er sammen uten router så skal du bruke TP kabel. Det stemmer nok ikke. For å overbevise meg selv om dette kikket jeg bak på routeren min, og fikk bekreftet at kabelen som kobler PC'en til routeren er merket "Crossover Cable" ett sted og "twisted pair" et annet, samt har en lapp festet til seg som sier "TP"... For å overbevise deg og andre referer jeg til en bruker guide for ZyXEL Prestige 643 (side 28/part 2.2, Step 2), en ADSL router med 4-porters switch, som sier at for å koble en datamaskin til routeren bruk en "Shielded Twister Pair" kabel. Hvis det ikke er overbevisende nok se denne guiden for en ZyXEL Prestige 641 (side 24/part 2.2, Step 2), en ADSL router som kun har 1-port. Forøvrig bruker jeg selv en Netopia 4553, som er den G.lite SHDSL routeren som NextGenTel gir til sine kunder. Forholdene skulle være de samme... Det jo kanskje være sånn at slike ting varierer fra produsent til produsent, men så vidt jeg vet er ikke dette tilfelle. Lenke til kommentar
ZooMazter Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det skal IKKE være krysset kabler mellom router og nettverkskort. Mellom router og nettverkskort skal det brukes standard nettverkskabler uten tvist. Dersom du skal koble 2 stk PC'er sammen uten router så skal du bruke TP kabel. Det stemmer nok ikke. For å overbevise meg selv om dette kikket jeg bak på routeren min, og fikk bekreftet at kabelen som kobler PC'en til routeren er merket "Crossover Cable" ett sted og "twisted pair" et annet, samt har en lapp festet til seg som sier "TP"... For å overbevise deg og andre referer jeg til en bruker guide for ZyXEL Prestige 643 (side 28/part 2.2, Step 2), en ADSL router med 4-porters switch, som sier at for å koble en datamaskin til routeren bruk en "Shielded Twister Pair" kabel. Hvis det ikke er overbevisende nok se denne guiden for en ZyXEL Prestige 641 (side 24/part 2.2, Step 2), en ADSL router som kun har 1-port. Forøvrig bruker jeg selv en Netopia 4553, som er den G.lite SHDSL routeren som NextGenTel gir til sine kunder. Forholdene skulle være de samme... Det jo kanskje være sånn at slike ting varierer fra produsent til produsent, men så vidt jeg vet er ikke dette tilfelle. Det er fordel at du da leser bruksanvisninga selv! crossover brukes vis du vil ha flere porter, da mellom ruter - hub/Switch Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Skal ikke være krysset kabel på et slikt system........ Lenke til kommentar
Calm Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det er fordel at du da leser bruksanvisninga selv! crossover brukes vis du vil ha flere porter, da mellom ruter - hub/Switch Jaggo :o hva er det jeg snakker om... *kremt* vel, vel Min erfaring med enporters routere er tydligvis ikke gjeldende her... bøyer meg i støvet Lenke til kommentar
Digger Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hei dette er jo merkelige greier Jeg hadde samme router bare med 4 poter ut og delte linje med en nabo og det strekket var ca 50m men vi kjører med 3Com korter i begge pc'er.....vet ikke om det kan ha noe og si..... Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Slik jeg ser det, har topicinnhaver feilet med sin TP-kabel, dvs laget den feil eller laget en krysset TP, noe man bare gjør imellom to maskiner når man ikke har hub/switch/router. Det er enkelt å se om den er krysset, ser den likens ut i begge ender? Da er den krysset. Det er ikke det enkleste å lage en TP-kabel, om du ikke har en krysset, test den på PC1. Dersom dere bare har flyttet PC2 littegrann, skal dette ikke ha noe å si, nettverkskort i forhold til hverandre er også irrelevant, spesielt siden at det virket før. Kan vedde på at det er kabelen som er krysset eller dårlig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 ... Det er enkelt å se om den er krysset, ser den likens ut i begge ender? Da er den krysset. Tidlig på morran? Det er jo motsatt, hvis fargene er lik på begge ender er den ikke krysset. Men det dukket jo opp mye rart i denne tråden: ... standard nettverkskabler uten tvist. Tvisting er jo en nødvendighet på nettverkskabel (krysset eller ikke). Burde også nevne at nyere switcher / routere har autosense og bryr seg ikke om kabelen er krysset eller ikke. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 HALLO!!! TP = Twisted Pair = Tvunnede trådpar! Har INGENTING med krysset/ukrysset kabel å gjøre! En ukrysset kabel ser LIK ut i begge ender. Kryssede kabler trengs vanligvis KUN hvis du skal koble PC <-> PC eller før i tiden linke 2 huber/svitsjer. Nå finner vel de fleste svitsjene ut selv om du bruker kryssede kabler eller ikke så det er vel et ikkeeksisterende problem. Christian... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hvis du flytter PC2 tilbake der den stod i utgangspunktet, og den da begyner å fungere igjen, er det garantert feil på kabelen du bruker. Det er enten lav kvalitet, eller du har byttet om noen av de to fargede lederene (hvit + en annen farge). (Hvis du hadde gjort feil med de en-fargede kablene (f.x. lagd krysset kabel der du skulle hatt paralell, eller omvendt) ville du ikke fått lys i netverkskortet!) Hvis feilen er at kabelen er av dårlig kvalitet skal du kunne få kontakt ved å tvinge netverkskortet ned i hastighet: Control panel -> System -> Hardware -> Device Manager -> Network Adapter -> [ditt netverkskort] -> høyreklikk -> Properties -> Advanced I "Property" listen velg den som setter hastigheten på ditt kort. Den kan hete mye forskjellig. F.x. Linkspeed, Duplex Mode, Mediatype eller noe annet. Felles er at du kan velge x antall MBs og full / half duplex mode. Velg så liten MBs som mulig, og half duplex. Hvis du nå får kontakt med routeren er kabelen riktig koblet, men for dårlig. Det kan også tenkes at du ikke er trykket kabeltangen hardt nok da du laget kabelen, så det har blitt dårlig kontakt på en eller flere ledere. -pg Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Ikke ta hensyn til mitt forrige innlegg, bare vrøvl nå som jeg har fått det påpekt. Litt tidlig på morgenen ja. *Bøye meg i støvet* Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hårek skrev: Men det dukket jo opp mye rart i denne tråden: John Kr skrev: ... standard nettverkskabler uten tvist. Tvisting er jo en nødvendighet på nettverkskabel (krysset eller ikke). Burde også nevne at nyere switcher / routere har autosense og bryr seg ikke om kabelen er krysset eller ikke. Mitt innlegg: At kabelen innvendig er tvistet/flettet sammen har ingen betydning for det vi snakker om nå. Det vi snakket om er om kontaktene i enden er lik eller ulik koblet/montert. Til standard nettverk med router så skal det være like plugger i begge ender. Ved switch så kan det være ulike plugger. Lenke til kommentar
Mjølk Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Takk for alle svarene, jeg fant til slutt ut at det var pluggen som var laget feil, men fikk det til, til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå