Duaa Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Hei, er det noen her som kan hjelpe meg med å forstå åssen oksidasjons tallet til karbon har økt i primær alkohol? Altså ,nedfor står ligningen Ch3-Ch2OH____ ch3-cho Hva r Oksidasjonstallet til karbon i ch2oh? Hvordan regnet dere det? Hva r oksidasjonstallet til aldehyd etanal? Hvordan regnet dere det ? Mange takk på forhånd Habash Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Oksygen har oksidasjonstall -II og hydrogen har +I. CH2OH er nøytral, derfor vil summen av oksidasjonstallene bli 0. Du har 3 H-er og én O, altså blir oksidasjonstallet til C -I. Når alkoholet blir oksidert til etanal endres oksidasjonstallet. Nå har du kun én H og én O. Oksidansjonstallet er nå +I. Håper du skjønte, jeg er trøtt og forklarer dårlig. Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Men bør man ike følge rekkefølgen i oksidasjons regler? Altså, ligger ike h over oksygen og dermed prioriters H fremfor o. Og i dette tilfellet har oksygen oksidasjonstall -1? Forresten,takk for hjelpen .jeg skal studere det bedre og se om jg får dt til. Takk igjen Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Det er riktig at H prioriteres før O, men O prioriteres også før C Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Du aner ikke hvor takknemlig jeg er for deg. Tusen ..tusen hjertelig takk for hvert ord du skrev til meg. Nå forstår jeg hva jg gjorde feil. < Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå