Gå til innhold

Interessert i "dualboot" Win7/8

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med dualbooting. Har lyst til å lære Win8, men samtidig vil jeg ikke gå bort ifra Win7. Noen som har erfaring rundt dette og svare meg på noen spørsmål? :)

- Dualboot fungerer slik at jeg ved oppstart velger OS?

- Er det slik at filene mine er tilgjengelige i begge OS?

- Noen negativer ved og ha 2 OS?

Har kun 1 SSD på 120GB som jeg tenker jeg beholde slik den er. Altså det primære OS'et og ting jeg bruker mye, Det sekundære OS'et vil bli lagt på en egen partisjon på en 1TB 7200RPM HDD.

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere OS installert på separate disker, slik at jeg velger OS via boot-meny når PC starter. Jeg foretrekker denne løsningen, slik at OS-ene ikke ligger på samme disk og blander seg borti hverandres oppstartsinfo. Da må jeg heller ikke vedlikeholde en bootloader hvis jeg fjerner/legger til OS.

Tips: Ha kun tilkoblet disken du skal installere på under setup. Koble til de andre diskene etterpå.

Brukerfiler har jeg på en egen disk + NAS som er tilgjengelig fra alle OS.

Et annet alternativ er å teste via virtuelle maskiner. Jeg bruker VMware Player (gratis) til dette formålet.

OBS: Det blir som å ha to (eller flere) PC-er, noe som ikke dekkes av alle lisenser. Så noen programmer vil enten ikke aktiveres eller bli deaktivert på den "gamle" installasjonen. Du får også flere systemer å vedlikeholde (oppdatere), men det meste skjer heldigvis automatisk i dag.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...