Søppelsveitt Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Hei! Under en famøs påske-quiz/ Gruble, svarte jeg 'ladevin'. Noe jeg har fra sanger fra gamle oslo av Trond Granlund. Jeg fikk med nød medhold på ordet, men hva er egentlig ladevin? Jeg ble fort svar skyldig, og ønsker en nærmere forklaring? Takker for svar Endret 25. april 2014 av Søppelsveitt Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) "Laddevin, populær betegnelse på en tvilsom sterkvin som ble importert i store mengder fra nord-tyske frihavner på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Laddevin var fremstilt av billig spansk svakvin, sprit, sukker og essenser, og var av sosiale årsaker sterkt omdiskutert før restriksjoner ble lagt for omsetningen." Første vers i Jakob Sandes dikt "Etter ein rangel" inneholder også referanser til denne drikk: I morgon vil eg byrja på eit nytt og betre liv,-trur eg.Eg skal aldri gå på fylla meir og skjera folk med kniv,-trur eg.Eg skal aldri skråla visar meir i laddevinsrus,men synge åndelege sanger i Zions bedehus,-trur eg. Endret 25. april 2014 av Karl Skapeland 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Hei! Under en famøs påske-quiz/ Gruble, svarte jeg 'ladevin'. Nå ble jeg nysgjerrig på hva spørsmålet var? Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Hei! Under en famøs påske-quiz/ Gruble, svarte jeg 'ladevin'. Nå ble jeg nysgjerrig på hva spørsmålet var? Det var 'Gruble' og mitt svar var på 'drikka på L' Tusen takk til Karl for oppklaring her! - en referanse som ikke lot seg google med det første:) Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Trond Granlund - Tigerstaden , for øvrig en bra låt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå