Billon Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 hei, jeg vurderer å begynne å gamet på pc. Problemet er at jeg har ikke peiling på pc'er eller hvor jeg får kjøpt en. Jeg har allerede en ps4 ligenede hjemme men jeg slår aldri på den, har hatt lyst på å komme over til pc på ei stund nå pga utvalget av spill som fins på pc platform. Tanken er jo ha en grei pc som koster rundt 7k, og som forhåpentligvishar bedre specs enn ps4 min. Jeg vurderer også å kjøpe de så kalte shuttle kabinet fordi jeg har ikke så mye plass i rommet igjen. og selvfølgelig en grei liten skjerm som ikke er for stor. Tenkte at dere kunne anbefale en grei pc som kjører de fleste spilla, kanskje noen av de kommende spill som ikke kommer til å bli lansert på ps4. Er også ute etter en stolbar netbutikk/butikk hvor jeg kan få kjøpt den pcen. ha en fin dag videre. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) PC i deler - Mini-ITX Gamer Intel Core i5-4440, Geforce GTX 760, H87 Mainboard, 8GB DDR3, 120GB SSD Er kraftigere en PS4, ulempen er det ikke følger med OS og verken prosessoren eller skjermkortet kan overklokkes noe særlig, for 2000 kr ville jeg heller sett etter R9 280 som skjermkort men da blir nok PSUen litt i minste laget. Om du kan strekke deg til en tusenlapp til ville jeg vurdert i5 4570k og et Z87 hovedkort. Endret 25. april 2014 av LMH1 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Tingen med PS4 er at den er laget for å være billig å produsere. Den er strippet fra unødvendige komponenter. I praksis kan den ses på som en lavytelses-OEM-PC optimalisert for spill. For å kunne matche dette må du kunne bygge PC (eller kjøpe en ferdigbygget, som jeg tviler på vil svare seg). Dvs. et lite hovedkort (formfaktor mini-ITX), en AMD APU eller Intel-prosessor (krever dedikert skjermkort for å være egnet for spilling), et lite kabinett, 8 GB minne osv. Jeg tror faktisk at en AMD APU ville gitt mest for pengene, hvis du skal ha en PC for ca. samme pris som en PS4. Fordi med en Intel-prosessor har du ikke råd til skjermkort. Noe du kan vurdere er Steam Box, det får du kjøpt i 2014 og skal koste rundt 3300 - 9000 kr, noe som betyr at den sikkert kommer til å koste fra rundt 4000 kr i Norge. Steam Box er en PC som kommer med Steam OS installert og er laget for spilling, men de billige boksene vil ikke gi deg supergrafikk. Du er nødt til å skru ned instillingene, på samme måte som konsollspill allerede er. Jeg holder på med en liste av komponenter (nysgjerrigheten tok tak), så du kan jo vurdere å bygge selv. Du trenger ikke å være rakettforsker for å få de til og det er mye hjelp og guider på internett. EDIT Hmm, jeg fikk ikke med meg at du skrev 7000 kr, jeg prøvde å finne komponenter for rundt 4000 kr. Uansett, ja, du klarer å finne en spill-PC for dette, til og med en ferdigbygget (selv om jeg sterkt anbefaler å bygge selv, dette tjener du mye på!). Og jeg vet om den perfekte skjermen: Dell U2414H, som koster rundt 1890 kr. Den har DisplayPort, HDMI, USB, et fantastisk bilde, kan brukes til spilling, ser nydelig ut og kan justeres i alle kanter. Mye for pengene. Hvis du synes det er litt dyrt så har Dell flere gode alternativer, men kan også anbefale BenQ. De lager også gode skjermer til gode priser. Endret 25. april 2014 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
Billon Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 ^først og fremst vil jeg takke for begge svar. jeg setter pris på det. Og som jeg sa tidligere så har jeg ingen anelse på hvordan jeg skal takle dette her. leser at å bygge pc selv er anbefalt, men hvordan vet jeg hvilken kompeneter jeg skal gå for og om eventuelt de kompentene jeg velger, er optimalt koblet sammen?! jeg lurerer også på om å få bygget en shuttle pc fra en eller annen nettbutikk er en løsning? lett litt rundt og det virker som multicom har god rykte blant pc-elitstene. Lenke til kommentar
Billon Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 PC i deler - Mini-ITX Gamer Intel Core i5-4440, Geforce GTX 760, H87 Mainboard, 8GB DDR3, 120GB SSD Er kraftigere en PS4, ulempen er det ikke følger med OS og verken prosessoren eller skjermkortet kan overklokkes noe særlig, for 2000 kr ville jeg heller sett etter R9 280 som skjermkort men da blir nok PSUen litt i minste laget. Om du kan strekke deg til en tusenlapp til ville jeg vurdert i5 4570k og et Z87 hovedkort. hmm, jeg ser pcn i delene og jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal koble de sammen og leser at OS ikke følger med, heller ikke skjerm. men alt om overklokking og psu gikk over hodet mitt. kan godt strekke meg til 8k hvis det anbefales. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 ^først og fremst vil jeg takke for begge svar. jeg setter pris på det. Og som jeg sa tidligere så har jeg ingen anelse på hvordan jeg skal takle dette her. leser at å bygge pc selv er anbefalt, men hvordan vet jeg hvilken kompeneter jeg skal gå for og om eventuelt de kompentene jeg velger, er optimalt koblet sammen?! jeg lurerer også på om å få bygget en shuttle pc fra en eller annen nettbutikk er en løsning? lett litt rundt og det virker som multicom har god rykte blant pc-elitstene. Det er mange guider som viser nøyaktig hvordan du kobler alt sammen, steg for steg. I begynnelsen så kan det nok føles som om du går i blinde, men dette går over. Og hvis du er usikker på noen kabler osv., så er det bare til å poste bilde av dem så skal vi fortelle deg hva det er og hvor det skal. Jeg har ikke sett på Multicom sine stasjonære maskiner (visste ikke at de hadde), men som med allle ferdigløsninger så er det sikkert ikke like bra som å bygge selv. Men det å bygge selv er noe du må bestemme deg for eller ikke. Bestemmer du deg for å gjøre det selv så vil vi hjelpe deg med komponentoppsett og hvilke deler du skal kjøpe, og det er det samme prinsippet på hvordan du kobler det sammen. Du må vite at garanti ikke gjelder for hele PC-en, men for hver komponent. Du må selv (i samarbeid nettbutikk og eventuelt forumbrukere og guider) feilsøke eventuelle problemer. Problemer kan oppstå, selv om dette er sjeldent. En defekt komponent, eller at noe slutter å fungere. Det er som oftest "lett" å finne de fleste problemer... Da må du sende det tilbake til butikk og få ny. Du må også være forsiktig med komponentene. Det innebærer å løfte dem i kantene, lade deg ut (statisk elektrisitet) osv. Og spesielt ikke sikle på dem (det kan ofte være det vanskeligeste)! Enkle men viktige steg, skal mye til å ødelegge dette, med mindre du gir dem til barnehageungene (de kan være skikkelig brutale). Mer til det er det egentlig ikke, som jeg kommer på. Bygg og nyt det. hmm, jeg ser pcn i delene og jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal koble de sammen og leser at OS ikke følger med, heller ikke skjerm. men alt om overklokking og psu gikk over hodet mitt. kan godt strekke meg til 8k hvis det anbefales. Operativsystem kan kjøpes i tillegg, og det er lett å installere. I en Steam Box så er OS-et gratis (fordi Steam OS er basert på Linux, et open-source OS). Du kan installere Windows i tillegg om du vil det, og du kan laste ned Steam OS gratis om du ikke kjøper Steam Box. Steam Box er da en OEM-PC som er beregnet for spilling og vil så vidt jeg vet støtte spillene i Steam OS ganske lenge før du må oppgradere (men det er mulig du må ha lave grafikkinstillinger). 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Jeg lagde en liste her (mest for gøy), mange kvalitetsprodukter og mye for pengene. Det er en av de billigeste spill-PC-ene du kan lage, men jeg ville ikke gått under dette. Jeg skulle ha klart å presse budsjettet enda mer, men det hadde gått ut over kvalitet og ytelse på produktene, noe jeg personlig ikke synes er verdt det. Første listen her. Silverstone SG05-kabinett, Silverstone PSU på 300 W, et godt FM2+-hovedkort av Gigabyte, AMD A10-7850K-APU (med helt ok skjermkort), 2x8 GB Corsair Vengeance 2133 MHz/CL9-minne (for bedre GPU-ytelse) og selvsagt en SanDisk UltraPLus-SSD på 128 GB. Mye for pengene og mulig å oppgradere. Men det er en PC på et strengt budsjett. Prisen blir rundt 4200 - 4300 kr . Litt dyrere liste her. Silverstone SG06-kabinett og en Silverstone PSU på 450 W (for bedre oppgraderingsmuligheter), Crucial M500 240 GB-SSD og ellers samme komponenter som forrige liste. Prisen blir rett under 5000 kr. Forskjellen her er et finere kabinett, større strømforsyning og en nesten dobbelt så stor SSD. Ved å bruke samme oppskrift kan man får en kraftigere PC med dedikert skjermkort for, tja, rundt 6000 kr. Kanskje mindre, men da blir det ikke kraftigeste CPU+GPU. I en Intel-basert spill-PC hadde jeg byttet minnet til 1600 MHz og ellers ville resten av prisene vært like, foruten en ekstra kostnad av skjermkort. Det som er litt dumt er at du bare hadde fått råd til skjermkort til litt over tusenlappen og det er ikke så særlig mye bedre enn det som sitter i A10-prosessoren i disse to listene over. APU-en som den blir kalt har en prosessor og et skjermkort innebygget og gir derfor mye for pengene. Intel-prosessorer har også GPU (skjermkort) integrert, men disse er veldig svake og ikke anbefalt for spilling. GPU-flaggskipet til Intel kunne kanskje ha vært en idè da, men den er fortsatt ikke særlig mye futt i. Prosessorene til Intel er dog kraftigere enn AMD sine, og du vil da kunne oppgradere med skjermkort senere og få en sammenlagt kraftigere maskin. Og så var det skjerm. Med dette budsjettet må man prioritere. Ettersom du sa rundt 7000 kr (maks 8000 kr) så tror jeg at jeg ville anbefalt Intel-prosessor. Det gir mer CPU-ytelse og lengre "levetid" for PC-en ettersom CPU-en ikke holder igjen (flaskehals) og du kan oppgradere med et godt skjermkort (og enda et etter det igjen når det andre begynner å bli for dårlig). Jeg ville anbefalt en IPS-monitor fra Dell. Vil du bruke litt penger og få en skikkelig skjerm som varer lenge så ville jeg gått for Dell U2414H (den koster 1890 kr) eller kompromisset P2414H. Som jeg sa så er fordelen godt bilde, DisplayPort (fremtidens standard), USB, justeringer, kjempefint design og god å bruke. Endret 26. april 2014 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) GTX 780 baby Skal du game er dette en sikker vinner. Har prøvd den, og den tar opptil 200 FPS på Minecraft, sikkert mer hvis du bruker OptiFine. Ser for meg at den også tar besit av noen spill, som Battlefield og Crysis, ikke med fullt så høy FPS tho, men likevel. Dessverre er den litt over din prisklasse på 7k, men den er så absolutt verdt det. Hvis budsjettet ditt er veldig stramt kan du eventuelt se på denne for litt over 5000 (uten operativsystem, men kan kjøpes med, og hvis du betaler 349,- installerer de det til deg også). Usikker på mye kraft du trenger. Kan du gi noen eksempler på spill du har tenkt å spille? Det ville vært veldig fint å ha et perspektiv på hvor mye kraft du trenger. [...] Og jeg vet om den perfekte skjermen: Dell U2414H, [...] Dell er litt overpriset … EDIT: Skaff deg en Logitech MX518-datamus btw. De er elsk. Endret 27. april 2014 av Toppitus 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Poenget var å få noe billig som var kraftigere enn ps4, ikke like billig som ps4... Du kjøper ikke en amd APU til gaming. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Poenget var å få noe billig som var kraftigere enn ps4, ikke like billig som ps4... Du kjøper ikke en amd APU til gaming. Det vet jeg, og som jeg sa så lagde jeg listene for gøy og for å sette det litt i perspektiv hva det koster. Det er dyrt med spill-PC. Men fortsatt veldig interessant å se hva en kunne få råd til for den prisen. Som jeg også skrev, så anbefalte jeg Intel-prosessor og dedikert skjermkort, noe budsjettet tillater. Nå reiser jeg så får ikke tid til å lage oppsettet som jeg egentlig skulle. Skjermen skal jeg være enig er litt dyrt, spesielt til dette budsjettet, men det er en veldig god investering. Men som også sagt, BenQ lager greie skjermer utenom, i tillegg til Dell. Og jeg vet Samsung har en billig en. DisplayPort anbefales, men er vanskelig å få når man går lavt ned i pris. Endret 27. april 2014 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå