Gå til innhold

Hvorfor tar vi oss så nær når andre er uenige?

Anbefalte innlegg

Jeg kommer med en påstand.

B er uenig,

Jeg argumenterer for min påstand

B er fortsatt uenig.

Jeg blir sur! Og forteller andre hvor dum B er.

Kanskje har du helt rett i at B i en aller annen forstand er dum? Kommer dette ikke an på argumentene du brukte? Noen ganger tror jeg en har "rett" til å bli litt sur.

Men kanskje det blir feil å fortelle andre at B er dum? Bedre er det vel å gjengi argumentene som B avviste og så overlate til den andre å trekke konklusjoner om B's kognitive status?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer med en påstand.

B er uenig,

Jeg argumenterer for min påstand

B er fortsatt uenig.

Jeg blir sur! Og forteller andre hvor dum B er.

Kanskje har du helt rett i at B i en aller annen forstand er dum? Kommer dette ikke an på argumentene du brukte? Noen ganger tror jeg en har "rett" til å bli litt sur.

Men kanskje det blir feil å fortelle andre at B er dum? Bedre er det vel å gjengi argumentene som B avviste og så overlate til den andre å trekke konklusjoner om B's kognitive status?

Takk for den:)

Lenke til kommentar

I visse scenarioer skal det være lov å bli sur, til og med sinna. Det er rett og slett en forsvarsmekanisme som kan være veldig nyttig i visse situasjoner. La oss si at du sitter på informasjon som vil redde en person. Så prøver andre å argumentere imot, og vil ikke gi seg. Da kan det lønne seg å bli sinna for å få andre til å ta ditt synspunkt alvorlig nok.

Men i diskusjoner på forum er det sjeldent nødvendig å bli sur og prøve å fordumme andre. Dumskapen beviser de selv ved å poste idiotiske ting. Det skal være lov til å bli oppgitt og argumentere sterkt mot holdninger du synes er helt feil, men å gå til personangrep er veldig lite nødvendig og fører til at kvaliteten på samtalen synker drastisk.

Ydmykhet veldig viktig, hvis man er åpen for at man også kan ta feil, er fallhøyden mye mindre hvis man faktisk er det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det er jo noen som tenker at den som blir sint, har "tapt". Her på forumet har jeg også sett flere som tolker personangrep mot seg som om den andre har gått fri for argumenter og tapt diskusjonen.Jeg tror at dette er en form for feilslutning. Folk i emosjonell ubalanse kan gi gode argumenter, og folk med stor sinnsro kan rolig og behersket komme med dårlige argumenter. Folk som har gitt gode argumenter, kan ty til personangrep hvis de gode argumentene blir avvist. Dette er ikke noe bevis på at argumentene deres ikke var gode.

Foreldre og lærere gjør jo ofte det du nevner. Når barnet/eleven ikke gjør som de sier, gjentar de kommandoen med en autoritær og truende stemme. Det er jo litt synd om dette er en teknikk som også er effektiv mot voksne. Ideelt burde vel voksne forstå at saken er alvorlig på bakgrunn av beskrivelsen av situasjonen, og ikke på bakgrunn av at den som beskriver og argumenterer har en streng stemme? Men noen ganger fungerer dette jo, andre ganger fungerer det ikke og en blir oppfattet som å ha meldt seg ut av det rasjonelle fellesskap.

Jeg mener at det er forskjell på å bli sint og sur på den ene siden og komme med personangrep på den andre. Jeg synes at det er greit å bli sur eller sint, men at dette ikke er en sinnstilstand som legitimerer personangrep. Å si "Jeg blir helt oppgitt over måten du argumenterer på" synes jeg virker ærlig og greit.

Det som jeg synes er veldig vanskelig, er hvordan en skal reagere når den andre tar en arrogant og beisk tone mot meg. Noen ganger ignorerer jeg dette, andre ganger svarer jeg tilbake på samme måte. Dette har jeg egentlig ikke funnet ut av.

Er VELDIG enig i det siste du skriver. Dersom en møter opp til en diskusjon for å hamre inn egne standpunkter i andre, da definerer en situasjonen som opplæring. Dette er en nedlatende holdning mot andre. Da bør en heller finne seg jobb som lærer, prest eller lignende yrker, hvor en opplæringssituasjon er definert på forhånd. Men selv i slike yrker, er det jo satt fokus på dialog framfor opplærende monolog. Egentlig bryter jeg vel litt med dette prinsippet når jeg skriver litt langt...Det er så utrolig vanskelig å ikke være selvsentrert i debatter. Det er veldig fort å høre med et halvt øre på andre og samtidig ta for gitt at andre lytter med full oppmerksomhet på det vi selv sier. Dette er ikke i tråd med det ydmykhetsprinsippet du nevner.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Synes dette er et veldig rart fenomen jeg ofte opplever. Hvis jeg snakker med en person, og vi er helt uenige, for eksempel i politikk, så blir den andre parten nærmest sinna og får en uhøflig tone. Skjer veldig ofte på forum som dette også. Er ikke alle som er slik så klart, men veldig slitsomt når det skjer.

Har opplevd at med slike mennesker er jeg veldig forsiktig med å mene noe, for hvis jeg er uenig får jeg en lang slave som argumentere for hvorfor jeg tar feil og vil ikke høre mitt synspunkt. Da bare gidder jeg ikke å argumentere imot, da jeg ikke ser poenget.

Det er derfor jeg ofte bruker "ser den" når det er noen jeg argumenterer for. Jeg ser ditt synspunkt og aksepterer det, selv om jeg personlig er helt uenig.

Et meget bra spørsmål. Jeg tror saker som kan ses fra flere sider er en viktig faktor, og en eller begge er kverulanter. Eller at den ene mener at den andre tar helt feil. Så har vi dem som føler trang til å misjonere sitt syn på andre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi søker vel bare etter bekreftelse, og når man ikke får det, så blir man usikker og redd, fordi man trenger den typen bekreftelse for å føle oss trygge, selv om det bare er en illusjon

folk som sier at de er enige om alt, har rett og slett bestemt seg for å aldri bli uenige, så derfor er de kjernevenner

vi er alene og redde for det meste

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Dette er siste sjanse før advarsler blir delt ut. Jeg skal til og med lage en liste:

1) Hold dere til topic. Som i dette tilfellet er hvorfor enkelte tar seg nær når andre er uenige.

2) Unngå billige provoseringsforsøk.

3) Kommentering av moderering skal aldri tas i tråden, men i egnet forum eller på PM til meg.

4) Unngå persondiskusjon.

9 innlegg fjernet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...