Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe nytt kombiskap, helst under 5000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke disse forskjellige varenumrene laget for å villede kundene? Altså for å forhindre dem fra å sammenligne priser med andre kjeder?

Mange produkter har jo også forskjellige varenumre avhengig av hvilket land de blir solgt i (importert til?). Spesielt hvitevarer og TVer er det sinnsykt vanskelig å finne utenlandske reviews av.

Det er forøvrig 4 "forskjellige" modeller av det Samsung skapet. RB33FEJ.../RB31FEJ... og RB31FSR.../RB29FSR... så expert og elkjøp/lefdal har forskjellige varenummer på alle sammen. Det er vel i prinsippet bare to modeller der den førstnevnte (FEJ) har en ekstra grønnsaksskuff istedenfor glasshylle og vinhylle istedenfor brushylle samt utvendige håndtak fremfor integrerte håndtak i selve døren. Mener jeg så på det RB33FEJ skapet hos Lefdal, men vinhyllen tar kun vin og andre smale flasker, mens brushyllen i det andre skapet (RB31FSR) har plass til 1.5 liters brusflasker. Dessuten var innredningen i det første dårligere pga. to grønnsaksskuffer. Sikkert fint for veganere, men jeg foretrekker enkel tilgang til det jeg skal ha ut.

Lenke til kommentar

Finner du billigere et annet sted matcher expert prisen.

I teorien skal det bare være til å gå der og få best pris uansett.

Ja, og det samme gjør elkjøp. Men med forskjellig modellkode så er det ikke direkte samme produkt, og det vil fort gå litt på trynefaktor/selgers erfaring og hvor mye han tjener på det.

Direkte sammenligninger blir også vanskeligere ja.

Men for all del, det kan alltids være noen mikroskopiske forskjeller, selv om det nok ikke er tilfeldig at det er slik. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden min i håp om litt ekstra hjelp her.

Jeg slo til på dette skapet når det lå til 5800 på black friday, men nå venter jeg på mitt tredje skap grunnet feil på skapet ved levering, og vurderer heller å gå for ett annet skap og bare heve kjøpet mitt.

Har lest igjennom alle svarene som kom her tidligere, og har egentlig bestemt meg for at nofrost ikke lengre er ett krav da det ser ut til å begrense valg av skap mer enn jeg ønsker. Da vil jeg heller ha funksjonene som Mr D nevner i innlegget her

Jeg har også økt budsjettet noe, så har 8000 å bruke på nytt skap, helst ikke noe over det, men om det står på 1000 kroner for å få ett mye bedre skap så kan jeg strekke meg.

God plass er også en fordel. Vi er fire stykker, handler inn ukesvis så der må være plass til kjøtt, pålegg, melk, brød osv for en uke av gangen.

Flaskehylle og glassflasker har jeg også veldig lyst på.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Hva tror dere om dette skapet?

http://www.whiteaway.no/product/siemens-kg39ebi40/

Ser ut til at siemens og bosch samkjører kjøleskap da det er helt likt inni som ett bosch skap jeg så på for noen uker siden. Ble sterkt frarådet av selger å kjøpe skapet da sirkuleringen av luft var dårlig, det var dog et billigere skap så mulig dette er bedre. Men ser at dette også er såkalt "low frost" og ikke no frost.

Jeg gikk for ett samsung skap og er kjempe fornøyd, bråker noe men har hørt at det er ganske normalt med no frost skap da vifta går konstant for å sirkulere luften.

Lenke til kommentar

A+++ vs. A+/A++ er sjelden noe mer enn maks 100-150 kr i forskjell i strømforbruk på et helt år. Hvilke begrensninger gir Nofrost egentlig?

Jeg har også Samsung skap (ett år gammelt) og er meget fornøyd. Mitt er dog meget stillegående og høres omtrent aldri. Jeg sitter faktisk størsteparten av tiden jeg er hjemme ca. 50 cm unna det :p

Har du flaskehylle i ditt Salvesen? Mitt begynte å bråke som faen etter noen uker, men det var flaskehyllen inni som bråkte pga. vibrasjonene i skapet. Et par små tapebiter så var det problemet løst.

Lenke til kommentar

Nå la jeg fra meg samsung etter å ha lest her inne, dårlige elektronikk, dårlig service osv, men kanskje de ikke er så gale like vel?

Siemens og Bosch har tilsvarende modeller ja, så godt mulig en finner samme skapet i fra Bosch.

Angående sirkulasjon så står det følgende om skapet i fra Siemens:

"Hvis du ønsker at holde dine matvarer friske så lenge som mulig og undgå mug og skimmel, er det viktigt at oppbevare dem ved den riktige temperatur. Det er ikke alltid lett i mange tradisjonelle kjøle-fryseskap, hvor temperaturen godt kan svinge en del fra øverst til nederst i skapet. Det problem behøver du imidlertid ikke bekymre deg om med dette kjøle-fryseskap, som er utstyrt med ventileret kjøling. Denne automatiske reguleringsfunksjon sørger for at temperaturen er ensartet overalt i kjøle-fryseskapet, så dine matvarer holdes friske så lenge som mulig."

Lenke til kommentar

A+++ vs. A+/A++ er sjelden noe mer enn maks 100-150 kr i forskjell i strømforbruk på et helt år. Hvilke begrensninger gir Nofrost egentlig?

Jeg har også Samsung skap (ett år gammelt) og er meget fornøyd. Mitt er dog meget stillegående og høres omtrent aldri. Jeg sitter faktisk størsteparten av tiden jeg er hjemme ca. 50 cm unna det :p

Har du flaskehylle i ditt Salvesen? Mitt begynte å bråke som faen etter noen uker, men det var flaskehyllen inni som bråkte pga. vibrasjonene i skapet. Et par små tapebiter så var det problemet løst.

Begrensningene er vell at det kommer frost både i fryser og kjøleskap :p Selger demonstrerte det fint ved å åpne utstillingsskapet og skrape is på innsiden av kjøledelen. Da var det no go fra min side med en gang :p Han ville så selge meg ett dyrt LG skap pga det var så bra sirkulasjon som fjernet dette problemet, så det lignet på samme "system" som ett samsung skap de hadde på tilbud og spurte om det var tilsvarende, og han kunne ikke annet enn å si ja :p

Ja vi har flaskehylle på en av hyllene(en slik metall stativ ting som henger under hyllen) men jeg tror ikke det er problemet hos oss, det er ikke en slik raslelyd men jeg skal teste i kveld. Lyden er uansett veldig svak og ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

Nå la jeg fra meg samsung etter å ha lest her inne, dårlige elektronikk, dårlig service osv, men kanskje de ikke er så gale like vel?

Siemens og Bosch har tilsvarende modeller ja, så godt mulig en finner samme skapet i fra Bosch.

Angående sirkulasjon så står det følgende om skapet i fra Siemens:

"Hvis du ønsker at holde dine matvarer friske så lenge som mulig og undgå mug og skimmel, er det viktigt at oppbevare dem ved den riktige temperatur. Det er ikke alltid lett i mange tradisjonelle kjøle-fryseskap, hvor temperaturen godt kan svinge en del fra øverst til nederst i skapet. Det problem behøver du imidlertid ikke bekymre deg om med dette kjøle-fryseskap, som er utstyrt med ventileret kjøling. Denne automatiske reguleringsfunksjon sørger for at temperaturen er ensartet overalt i kjøle-fryseskapet, så dine matvarer holdes friske så lenge som mulig."

Kan ikke si noe om elektronikken da dette er mitt første samsung skap, men servicen kan nok stemme. ringte "helpdesk" da jeg skulle hengsle om dørene pga det manglet noen gjengeinnsatser(de var gjemt av plastikk og isolasjon) men han kunne ikke hjelpe meg...

Ja de har vifte, men den er bare plassert i toppen uten kanaler(slik jeg har forstått det iallefall), i mitt skap fra samsung er det kanaler slik at luften fordeles over alle hyller og bokser i frys. Sirkulasjonen var iallefall latterlig på bosch skapet ifølge selger og viste det galant med å skrape is fra veggen av kjøledelen :p

Lenke til kommentar

Det som trekker ned på samsung er de to store skuffene som kommer på nesten alle skapene deres, samt flaskehyllen er en vinhylle og dermed for liten plass til brusflasker.

Hadde holdt med en skuff og heller hatt en ekstra hylle, så for meg virker det som at plassutnyttelsen i samsungskapene er dårlig utnyttet.

Lenke til kommentar

Det som trekker ned på samsung er de to store skuffene som kommer på nesten alle skapene deres, samt flaskehyllen er en vinhylle og dermed for liten plass til brusflasker.

Hadde holdt med en skuff og heller hatt en ekstra hylle, så for meg virker det som at plassutnyttelsen i samsungskapene er dårlig utnyttet.

Vår vinhylle går fint til brusflasker, men det er bare plass til to eller tre flasker. Men dette kan jo kjøpes etterpå å plasseres i skap.

Usikker på hvilke skap du ser på, men vårt skap har bare en skuff, men vi har lavt skap(178?)

Lenke til kommentar

Ja det er litt ymse hvordan innredningen er. Mitt har dog kun én skuff i kjøledelen, samt at flaskehyllen har plass til 1.5 liters brusflasker.

Kan ikke si noe om elektronikken da dette er mitt første samsung skap, men servicen kan nok stemme. ringte "helpdesk" da jeg skulle hengsle om dørene pga det manglet noen gjengeinnsatser(de var gjemt av plastikk og isolasjon) men han kunne ikke hjelpe meg...

Det står egentlig at omhengsling skal gjøres av en egen servicemann. Jeg fikk det dog delvis til på egenhånd, helt til jeg hadde demontert kjøleskapsdøren og så at jeg måtte tømme hele skapet og legge det på ryggen for å få fullført. Så mitt åpnes fortsatt feil vei :p Men skikkelig pain in the ass å få løs delene ja. Tror elkjøp og en del andre tilbyr denne tjenesten mot et vederlag på noen hundrelapper. Kan nok være greit å spandere hvis man ikke er så hendig av seg.

Lenke til kommentar

Det står egentlig at omhengsling skal gjøres av en egen servicemann. Jeg fikk det dog delvis til på egenhånd, helt til jeg hadde demontert kjøleskapsdøren og så at jeg måtte tømme hele skapet og legge det på ryggen for å få fullført. Så mitt åpnes fortsatt feil vei :p Men skikkelig pain in the ass å få løs delene ja. Tror elkjøp og en del andre tilbyr denne tjenesten mot et vederlag på noen hundrelapper. Kan nok være greit å spandere hvis man ikke er så hendig av seg.

Det var egentlig ikke noe problem å hengsle om, da jeg startet med en gang jeg fikk kjøleskapet(uten innhold). Men på nederste hengsle manglet det gjenngeinnsats på den "nye" siden, disse var skjult under plastikken og fylt med isolasjon, altså ikke åpenbart:P Var ikke forklart i manual, men etter å ha pratet med helpdesk tok jeg bare kniven fatt og satset på at de befant seg under der en plass :p

Lenke til kommentar

Bosch og Siemens er det samma ja. Er vell slik at Siemens er mere "eksklusivt/design" og Bosch er litt billigere/vanlig. Kjøp nå iallefall Bosch/Siemens istede for Samsung.

Nå vet ikke jeg hvordan de aller nyeste skapene til samsung er men de som er noen år gammle var det UTROLIG mye feil på, spesielt på avrimingsfronten. Og mye kompressorfeil.

MÅ det være kombiskap? Hvis ikke skal du vell få et Miele skap til 8000?

Lenke til kommentar

Bosch og Siemens er det samma ja. Er vell slik at Siemens er mere "eksklusivt/design" og Bosch er litt billigere/vanlig. Kjøp nå iallefall Bosch/Siemens istede for Samsung.

Nå vet ikke jeg hvordan de aller nyeste skapene til samsung er men de som er noen år gammle var det UTROLIG mye feil på, spesielt på avrimingsfronten. Og mye kompressorfeil.

MÅ det være kombiskap? Hvis ikke skal du vell få et Miele skap til 8000?

Off håper virkelig de har blitt bedre! Men avrimingen er god hos oss og ifølge selger mye bedre en vifte systemet som befant seg i bosch skapet. Det er forresten 10års garanti på kompressoren!

Lenke til kommentar

Frys må vi ha, så da er det dessverre ingen vei utenom å kjøpe kombiskap. Hadde vi hatt plass til det så hadde jeg kjøpt kjøl og frys hver for seg.

De skapene jeg har sett på fra Samsung har to skuffer i bunn. Virker som dette går igjen på de fleste modellene jeg har sett på fra Samsung. Det gjør at det kun er tre hyller utenom der den ene mister mye plass grunnet vinhylle. Ser også ut i fra kommentarer på samsungskapene at det ikke er plass til brus der uten at hyllen over presses opp.

Vinhylle har jeg ikke bruk for, mens hylle til brusflasker er hjertelig velkommen. Som dere ser på modellene under så er det ikke beregnet til brusflasker, og dere ser hva jeg mener med de skuffene i bunn.

Skap i fra LG virker å være veldig lik Samsung sine innvendig, altså med to store skuffer og vinhylle fremfor flaskehylle.

http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kombiskap/RB31FEJNCSS/samsung-kombiskap-rb31fejncss-ef-185-cm

http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kombiskap/RL56GRESW1/samsung-kombiskap-rl56gresw1-xef-185-cm

Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja. Jeg har modellen som er under disse to igjen, og det har kun én skuff.

Men til rundt 8k så bør du ha råd til et Miele eller Liebherr skap. Tror det skal mye til for at det blir noe tull med et slikt kjøp. Hva med det her? http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kombiskap/KFN12923SD1WH/miele-kombiskap-kfn-12923-sd-1-201-cm Kun en skuffehylle (med to skuffer) + flaskehylle du kan justere høyden på selv. Kjempestort kjøledel er det også.

Edit: Jeg har dette: http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kombiskap/RB31FSRNDWWEF/samsung-kombiskap-rb31fsrndww-ef-185-cm (kjøpt hos lefdal)

Edit 2: Eneste forskjellen mellom det jeg har, og RB31FEJN er at sistnevnte har termostatdisplay i døra og annen innredning, ellers er de praktisk talt like. Mitt har termostatjustering på toppen av kjøleskapet når man åpner kjøleskapsdøren. Stilte den inn dagen jeg satt på plass kjøleskapet og aldri rørt siden :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...