Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe nytt kombiskap, helst under 5000

Anbefalte innlegg

Ganske sikker på at kombiskapet vi har nå holder på å ta kvelden, så da er det på tide å kjøpe inn nytt.

Jeg er ikke veldig lysten på å bruke så veldig mye på nytt skap, så det hadde vært greit å fått en bra skap til rundt 5000,-

Jeg vil svært gjerne ha "no frost", glasshyller og gjerne en egen liggende hylle til flasker. Det må også være godt med plass i både frys og kjøl.

Glasshyller og flaskehylle kan jeg selvsagt klare meg uten, men de andre kriteriene må på plass.

Ser jeg på elkjøp er der ett par merker jeg aldri har hørt om i de lavere prisklassene. Beko og hotpoint, noen som har erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at kombiskapet vi har nå holder på å ta kvelden, så da er det på tide å kjøpe inn nytt.

Jeg er ikke veldig lysten på å bruke så veldig mye på nytt skap, så det hadde vært greit å fått en bra skap til rundt 5000,-

Jeg vil svært gjerne ha "no frost", glasshyller og gjerne en egen liggende hylle til flasker. Det må også være godt med plass i både frys og kjøl.

Glasshyller og flaskehylle kan jeg selvsagt klare meg uten, men de andre kriteriene må på plass.

Ser jeg på elkjøp er der ett par merker jeg aldri har hørt om i de lavere prisklassene. Beko og hotpoint, noen som har erfaringer med disse?

Hotpoint er et av de vanligste hvitevaremerkene i Storbritannia og har vel hatt et "så som så" kvalitetsnivå ut fra hva som er blitt sagt på folkemunne. Men min bror har i lengre tid brukt en hotpoint vaskemaskin med børsteløs motor (som jeg hjalp han med å kjøpe/installere), og den fungerer veldig bra. Den er relativt stillegående og vasker tøyet rent. Den ser forøvrig ut som hvilken som helst vaskemaskin. Man har 5 års reklamasjonsrett i Norge, så jeg ville ikke vært så opptatt av merket.

Når jeg kjøpte meg kombiskap selv i fjor, gikk jeg for et skap fra Samsung. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kombiskap/RL56GRESW1/samsung-kombiskap-rl56gresw1-xef-185-cm

Dette er nok litt utenfor ditt budsjett, men anbefales om du kan tåle litt høyere pris. Eneste minus med skapet er at det er litt ujevn temperatur i selve kjøleskapsdelen. Noen mener også at det bråker for mye, men jeg har ingen problemer med å ha det i en åpen kjøkkenløsning.

Jeg tror ikke du skal være skeptisk til Hotpoint, men vær obs på støynivå. Dette er gjerne vesentlig høyere på billigere skap.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Ja det er nok utenfor min prisklasse. Har sett litt på dette i fra Samsung.

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kombiskap/RB31FSRNDSSEF/samsung-kombiskap-rb31fsrndss-ef-185-cm

Vet jo like lite om dette som alle de andre de selger.

Gå i butikken og se på skapene. Samsungen du linker til ser kurrant ut. Du har uansett 30 dagers bytterett på elkjøp samt reklamasjonstid på 5 år, i tilfelle du ikke blir fornøyd eller får problemer.

Lenke til kommentar

Det er ikke fult så enkelt å få med seg ett kombiskap, opp i 4 etasje, låne stor nok bil osv til at jeg kjøper hva som helst grunnet 5 års reklamasjon eller 30 dagers returrett. Når jeg først kjøper nytt vil jeg heller undersøke litt i forkant for å være sikker på at jeg gjør ett godt kjøp.

Lenke til kommentar

Whirlpool-skapet som Yippee lenker til har en god pris på cdon og er kanskje det mest romslige (255 liter kjøl + 113 liter frys) skapet du finner i 60 cm bredde, men da mangler no frost og flaskehylle. Tilsvarende i "vanlig" høyde (ca 12 cm lavere og 225 + 113 liter) koster 3995,- hos Elkjøp. Omtrent samme som sistnevte, men med no frost koster kr 4995,- men da mister du ca 15% volum på frys (223 + 97 liter).

Hvis du ser på mange av de andre billige skapene så er volumet mindre, særlig på frysedelen. No frost stjeler også plass, så her spørs det hva som er viktigst. Men som andre har sagt, gå innom butikken(-e) og titt litt. Det er en del forskjell i utforming og løsninger.

Hotpoint eies av Indesit og er det samme som Ariston og har litt frynsete rykte. Selges i Norge bare av Elkjøp og Lefdal og anbefales varmt der fordi det er noe de helst skal selge...

Beko er en veldig stor produsent av hvitevarer. Er tyrkisk og har ikke vært så lenge på markedet i Norge, så det er vel ikke så mye erfaring forløpig. Dette påstås å være bra kvalitet. De leverer et stort spekter av modeller, men i vest-Europa satser de mer påkostede modellene for å holde bra kvalitet og få et bra rykte. Det sies at de også lager mye billig (og tvilsom kvalitet?), men dette blir solgt i Øst-Europa, Russland og midt-østen.

Lenke til kommentar

Skal du ha nofrost, bør du kjøpe noe dyrere enn 5000kr. Styr unna hotpoint, ariston og beko iallefall. Whirlpool sine skap er helt OK. Av nofrost skap er det vell kun Miele jeg vil anbefale(Men de koster vell fort det dobbelte av det du ønsker). Samsung har hatt MYE trøbbel med nofrost skapa sine. Har ikke vært så veldig mye på de nye, så mulig de har forbedret seg.

Bosch/Siemens sine skap er også relativt bra. Men igjen, koster litt. Siden du ikke vil gå høyere enn 5000, kjøp heller vanlige skap og ikke no-frost. Mye bedre uansett. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har no frost på skapet jeg har nå. Er kjempe fornøyd med å slippe avising av skapet, og vil gjerne ha det slik videre.

Jeg får se hvor lenge skapet jeg har nå holder, så får jeg heller sette av litt ekstra. Ryker det om 3 måneder er det jo ikke noe problem å kjøpe ett dyrere skap, men ryker det om en uke så er budsjettet låst.

Lenke til kommentar

Skap må kjøpes inn, det jeg har lekker nå som en sil og det er vått på gulvet til en hver tid.

Ser at skapet i fra samsung er gått opp i pris igjen, men det dukker nok opp til nedsatt pris igjen vil jeg tro.

Fant dette til 3500,-

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1363487

Ser nå at det er det samme som ble linket til av MR D tidligere i tråden bare hos en annen forhandler og til en annen pris, så kanskje dette er ett bra kjøp pris tatt i betraktning?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

... lekker nå som en sil og det er vått på gulvet til en hver tid...

Hvis vannet kommer fra baksiden av skapet, så er det enten sprukket/ødelagt beholder for vannet fra avrimingen eller slangen/røret som leder vannet som er ute av posisjon.

Hvis vannet ligger i bunnen inne i skapet , så er grunnen tett avløp for vannet fra avrimingen.

Lenke til kommentar

Nei ser det ikke er på lager, men er ikke så mange dagene til de har det inne.

Vannet ligger på gulvet i front av skapet. Det kommer i fra frysen, men nøyaktig hvor vet jeg ikke. Ganske sikker på at det kommer ut ved døren, så kanskje pakningen på døren er gåen.

Uansett så er dette skapet godt slitt etterhvert og klar for utskiftning, uavhengig av vannet som kommer ut. Skuffene i frys er ødelagt + en mangler. Hyllene i døren er sprukket, og ene glasshyllen har fått en stygg sprekk. Litt uheldig med esken disse tingene lå i under flytting, og misstenker det koster like mye å ordne det som å kjøpe nytt til 3500 :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt treg av meg, så har ikke fått kjøpt skap enda.

Står nå mellom disse to. Noen formening om hvilke av de jeg bør velge?

http://www.expert.no/kombiskap/samsungrb29fsrndwwefkombiskap/p/8384/

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kombiskap/WBE3321NF/whirlpool-kombiskap-wbe3321nf-189-5-cm#tab-specs

Litt større kjøledel i det hos elkjøp ser jeg, men virker å være litt smartere løsninger i det hos expert.

Lenke til kommentar

Velg det du liker best. Dette er greie basismodeller fra to store produsenter og skulle være grei kvalitet begge to.

Whirlpool (Elkjøp) har større volum i kjøledelen. Det ville du kanskje merke når du fyller opp skapet.

Samsung (Expert) virker vel finere i innredningen, men slikt er veldig subjektivt.

Samsung (Expert) har på papiret litt lavere støynivå, men det er også temmelig subjektivt. De låter nok forskjellig, men hvem som låter minst/penest i dine ører på ditt kjøkken, kan ingen svare på uten at du får hjem begge...

Samsung (Expert) holder temperaturen lenger i frysen ved strømbrudd (hvis det har betydning).

Begge skapene fraviker standard mål i dybden (hvis det teller), men Whirlpool (Elkjøp) er grunnest.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Fin tråd, skal ha selv.

Har jobbet på lager og omhenglset og demontert kanskje 50 skap.

Pakket ut og sett på kanskje 3000.

Ville ha listet dem opp slik etter kvalitet .

1) Miele

2) Samsung

3) Siemens/bosh (samme ulla) , Aeg

4) Whirlpool , Grundig ,Electrolux ,Gorenje

5) Point,haka og zenz (samme ulla, nye navn) , Gram ,Hoover ,Zanussi.

Nå skal det sies at jeg kjøpte whirlpool selv og litt mange brus i plashylla nede i døra knakk den, men skapet er 9 år gammelt og fungerer utmerket.

Savner nofrost, avising er noe herk med varmluftpistol og litt utolmodighet og jeg svei og smeltet alt og trenger nytt^^

Lenke til kommentar

Ville ha listet dem opp slik etter kvalitet .

1) Miele

2) Samsung

3) Siemens/bosh (samme ulla) , Aeg

4) Whirlpool , Grundig ,Electrolux ,Gorenje

5) Point,haka og zenz (samme ulla, nye navn) , Gram ,Hoover ,Zanussi.

Rart at du lister opp Aeg, Electrolux og Zanussi som forskjellig kvalitet, da disse også er samme ulla når vi snakker om større kombiskap. Det blir som Siemens/Bosch, bortsett fra at Aeg/Electrolux/Zanussi (og Husqvarna) gjør større forskjell på designdetaljer og innredningsfinesser for å differensiere merkene mere.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...