Trikkeren Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Er en elektriker på 31 år, møkk lei jobben. Har hus, kone og barn. Ville noen av dere tapt 2 års inntekt for å ta teknikeren? Har vel ca 2 mill i gjeld, og kanskje 150 000 oppspart. Har jo ett år til å spare på, så om jeg går inn i studentøkonomimodus n å klarer jeg vel å spare opp rundt 100 000 til... Hva ville dere gjort? Lånet mitt kan jeg jo bare betale renter på i de to åra, evt. kan jeg refinansiere da huset mitt nesten er verdt det dobbelte av hva jeg har i gjeld... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Er en elektriker på 31 år, møkk lei jobben. Har hus, kone og barn. Ville noen av dere tapt 2 års inntekt for å ta teknikeren? Har vel ca 2 mill i gjeld, og kanskje 150 000 oppspart. Har jo ett år til å spare på, så om jeg går inn i studentøkonomimodus n å klarer jeg vel å spare opp rundt 100 000 til... Hva ville dere gjort? Lånet mitt kan jeg jo bare betale renter på i de to åra, evt. kan jeg refinansiere da huset mitt nesten er verdt det dobbelte av hva jeg har i gjeld... Det er mulig å ta det på deltid. vet de tilbyr dette i Bergen feks. Da har man 8 uker i året eller noe slik man er på skolen. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Er en elektriker på 31 år, møkk lei jobben. Har hus, kone og barn. Ville noen av dere tapt 2 års inntekt for å ta teknikeren? Har vel ca 2 mill i gjeld, og kanskje 150 000 oppspart. Har jo ett år til å spare på, så om jeg går inn i studentøkonomimodus n å klarer jeg vel å spare opp rundt 100 000 til... Hva ville dere gjort? Lånet mitt kan jeg jo bare betale renter på i de to åra, evt. kan jeg refinansiere da huset mitt nesten er verdt det dobbelte av hva jeg har i gjeld... Nå er ikke jeg så heldig å ha hus, kone og barn, men går nå siste året på teknikeren innen automasjon. Med tanke på hvor mange som har droppet ut fra fulltidsstudie, og hvor hektisk det kan bli mot karaktersettinger vil jeg anbefale å ta det på fulltid om du har lyst å få noe ut av det. Det er alltid de som sier teknikeren er "ingenting" kontra bachelor, men med innspill fra lærere og andre som har gått fra teknikeren og videre, er det ikke så lett som mange tror. Lenke til kommentar
Trikkeren Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Ja, det er fulltidsudie som er aktuellt. Så spørsmålet mitt er NESTEN kun økonomisk, om noen andre har vært i samme båt. Kona tjener nesten 400 K, og med studielån, 200-250 000 oppspart burde det være relativt gjennomførbart. Kan jo også velge en haug av avdragsfrie terminer på lånet mitt om det kniper... Noen andre som har noen synspunkter? Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg vil jo si at du sitter såpass fint i det at jeg vil anbefale deg å sette i gang Var i en ganske lik situasjon som deg, fikk avdragsfrihet på lånet og studielån, så har vi klart oss veldig greit. Vil ikke anbefale å ta det på deltid, men det ser jo ut til at du er klar på å gjennomføre det på heltid. Hvis du bestemmer deg for å begynne så vil jeg anbefale deg å kontakte skolen for en bokliste, så kan du begynne å se på det. Spesielt matte er kjekt å ha et lite forsprang på hvis det er elektro du ønsker å gå. Er ikke spesielt vanskelig, men er jo noen år siden du satt på skolenbenken kanskje, så da kan litt oppfriskning før skolestart absolutt anbefales hehe. Hvilken skole har du søkt på ? Lenke til kommentar
Trikkeren Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Tusen takk for oppmuntrende svar! Har ikke søkt enda, så det blir først om ett år, og det blir i Oslo, på den nye skolen der... Men det var jo et genialt tips å skaffe meg noe av bøkene allerede nå, OM jeg klarer å lese en del av det allerede før jeg begynner ville det jo vel gjort ting enda enklere! Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Ja, jeg var veldig godt forberedt på det første året, og det gjorde alt mye enklere. Og skulle du lure på noe, enten angående fag, eller om du trenger hjelp med noen fag så er det bare å hyle ut, så kan jeg nok hjelpe til med endel av det hvertfall Lenke til kommentar
Trikkeren Skrevet 27. april 2014 Forfatter Del Skrevet 27. april 2014 Har tittet litt på pensum nå, og grøss og gru! Skrive essay på engelsk og greier. Og skjønner at det er en stund siden skolen når jeg ser noen matteoppgaver. Men man går vel på en skole, også fagskole for å lære pensum. Bare det å skjønne hvordan man bruker en sånn grafisk kalkulator kjenner jeg kan bli en utfordring! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Har tittet litt på pensum nå, og grøss og gru! Skrive essay på engelsk og greier. Og skjønner at det er en stund siden skolen når jeg ser noen matteoppgaver. Men man går vel på en skole, også fagskole for å lære pensum. Bare det å skjønne hvordan man bruker en sånn grafisk kalkulator kjenner jeg kan bli en utfordring! Sannsynligvis blir dere anbefalt ett par kalkulator modeller da de allerede har ett opplegg på opplæring av disse. Matematikk bøkene pleier også å ha en del veiledning ift hvordan en skal bruke disse. Basert på en eller to forskjellige modeller Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Har tittet litt på pensum nå, og grøss og gru! Skrive essay på engelsk og greier. Og skjønner at det er en stund siden skolen når jeg ser noen matteoppgaver. Men man går vel på en skole, også fagskole for å lære pensum. Bare det å skjønne hvordan man bruker en sånn grafisk kalkulator kjenner jeg kan bli en utfordring! hehe, ja det kan jo se litt voldsomt ut, men er ikke verre enn å jobbe med litt oppgaver så kommer resten av seg selv Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Du skal jobbe i over 30 år til. Å snakke om to års tapt inntekt gir ikke mening for min del. Kjør på. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Du skal jobbe i over 30 år til. Å snakke om to års tapt inntekt gir ikke mening for min del. Kjør på. Helt enig Jeg er selv 26 år gammel trikker og har søkt fagskolen i år. Jeg trives godt i jobben min i dag, men ser at utviklingsmulighetene begrenser seg uten høyere utdanning. Mange flere spennende muligheter som åpner seg etter "kun" 2 år på fagskole. Vel verdt investeringen. Skulle det skjære seg, er det ikke verre enn å hoppe av. Elektriker jobb får du alltid igjen ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå