MiniTrollet Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 og herregud det er mye jeg lurer på. kom på en ting til. Hva er inntakskravet? Lenke til kommentar
BobbyClarke16 Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Lurer spesielt på dette med arbeidsmarkedet. Ser at det er veldig få utlyste stillinger til tross for at mange sier det er lett å få jobb med bachelor i paramedic. Hvordan får disse studentene jobb da? Er det gjennom kontakter man har dannet seg gjennom praksis osv, for det er jo så få stillinger utlyst Hei! Jeg går på andre kullet på denne utdanningen, altså jeg begynte i år. Sånn veldig kort er jeg rimelig fornøyd med studiet, det er veldig spennende og interessant og god stemning på kullet. Siden du går på ungdomsskolen nå tenker jeg at alle barnesykdommer som har vært ved oppstarten av linjen for lengst vil være vekke og studiet godt etablert når du begynner Videre mtp. dette og dine spørsmål angående arbeidsmarkedet; det er ennå ikke spikret en egen autorisasjon for paramedic, da dette tidligere kun var en videreutdanning deltid for ambulansearbeidere. Når Paramedic blir en etablert utdanning og egen yrkesgruppe vil det naturlig nok opprettes egne Paramedic stillinger. Dette er igjen ting som forhåpentligvis kommer til å være på plass for lengst når du søker Her finner du info om opptakskrav og generelt om studiet: http://www.hioa.no/Studies/HF/Bachelor/Prehospitalt-arbeid-paramedic Håper du fikk svar på det du lurte på! Gi gass! Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Tusen takk! Har drømt om det en stund nå, siden jeg jobber frivillig i en humanitær organisasjon. Der har jeg prøv en del HLR, førstehjelp, osv. og fikk virkelig sansen for det. Når er du ferdig med studiet? Du må gjerne oppdatere her etterhvert når du er ferdif, mtp om du får jobb lett osv. Tusen takk igjen Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Her på Sørlandet er det ikke lett å få en fast stilling, men det er ganske lett å få fylt opp 100% med vikariat/løse vakter. Man vet ikke hvordan det er i resten av landet Det hjelper som regel å ha kontakter rundt omkring på stasjonene. Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Hvordan er det i oslo? Og er det mye å gjøre på en vakt? Hva er en typisk vakt, er det mest transportoppdrag eller akutt? Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Vet ikke hvordan det er i Oslo Vet ikke hvor mange oppdrag det pleier å være i Oslo, men ser for meg at det går ganske i ett. Jobber i Kristiansand, og jeg har hittil i år hatt 687 oppdrag. Akutt: 309 Haster: 161 Vanlig: 217 Må bare tilføre at for det om det er en del akutt/haste oppdrag, så viser deg seg ofte når vi kommer ut til pasienten at det ikke dreier seg om livstruende sykdom/skade. Kanskje 5-10% av pasientene våre er livstruende syke/skadde. Kan ikke helt si hva som er en typisk vakt, siden ingen dag er lik I snitt så er det 3-5 oppdrag på en 8 timers vakt her, men dette varier veldig så noen ganger er det kanskje 1 oppdrag mens andre dager så kjører vi fra vi kommer på jobb til vi går hjem. Lenke til kommentar
BobbyClarke16 Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Tusen takk! Har drømt om det en stund nå, siden jeg jobber frivillig i en humanitær organisasjon. Der har jeg prøv en del HLR, førstehjelp, osv. og fikk virkelig sansen for det. Når er du ferdig med studiet? Du må gjerne oppdatere her etterhvert når du er ferdif, mtp om du får jobb lett osv. Tusen takk igjen Hvordan er det i oslo? Og er det mye å gjøre på en vakt? Hva er en typisk vakt, er det mest transportoppdrag eller akutt? Kjempeflott at du synes akuttmedisin er interessant, for det er jo nemlig det! Hehe Jeg er ferdig med studiet sommeren 2018, hvis jeg husker det skal jeg forsøke å oppdatere litt her når den tid kommer, Vi har ikke hatt skikkelig praksis ute i ambulansetjenesten ennå, første perioden kommer i andre året. Men vi hadde tre dagers observasjons praksis i starten av året. Det var veldig artig og lærerikt, og gav en bekreftelse på at jeg hadde valgt rett. Det inntrykket jeg fikk på de dagene var noenlunde det samme som Sippe sier, de to første dagene gikk det i ett og siste dagen var det kun noen få oppdrag og mye sitting på stasjonen. I Oslo har de egne hvite syketransport biler som skal ta unna de grønne transportturene, så vi fikk som regel akutt/hasteturer og kun et par rene transporter. Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Høres bare mer og mer spennende ut jo mer jeg hører om det. Er du ambulansearbeider eller paramedic, Sippe? Og bra de har egne biler til grønn trannsport i Oslo. Er mer interessert i å jobbe akutt og under stress. Høres gøy ut å få utfordret seg litt Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Er ambulansearbeider Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Hvordan er det med rapportskriving og sånn? Må dere skrive mye rapporter etter oppdrag eller er det bare praktisk jobb? Isåfall hvor mye tid går med til dette? Har ingenting i mot litt skriving så fremt det ikke er mange timer hver dag Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Man skriver journal på hver eneste pasient Dette tar alt fra 4 min til 20 min, kommer litt an på om det er rutine oppdrag eller om det var ett litt spesielt oppdrag der du har mye å notere. I starten tar det lengre tid da du må lære deg hvordan man skal fylle ut journalen og formulere deg riktig og kortfattet, men dette vil veilederen din hjelpe deg med Etterpå så må man registrere oppdraget på datan. Journalene kan være litt forskjellige fra plass til plass, men inneholder som regel det samme som denne her: https://jonasambulanse.files.wordpress.com/2014/04/untitled-11.jpg Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Det var detaljerte greier Takk. Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Hvordan er det med inntakskarakter, BobbyClarke16? Er det høyt? Endret 28. desember 2015 av MiniTrollet Lenke til kommentar
BobbyClarke16 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvordan er det med inntakskarakter, BobbyClarke16? Er det høyt? Hvis du ser litt etter i linken jeg sendte deg så får du svar på slike spørsmål Poenggrense ved siste opptakOrdinær kvote: 52,5 Kvote for førstegangsvitnemål: 38,1 Så hvis du søker rett fra vgs. så er det førstegangsvitnemålet som gjelder. Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Haha, har kikka masse på den, men overså visst det Lenke til kommentar
HappyW Skrevet 15. mai 2016 Del Skrevet 15. mai 2016 (endret) Håper det ikke gjør noe at jeg bumper denne tråden. Jeg har paramedic på hioa som første og eneste valg dette året og lurer på om snittet er forventet å synke i år også som det har gjort siden linja ble opprettet? Er ganske sikker på at jeg klarer opptaksprøvene men er fortsatt litt nervøs angående karakterene mine... Endret 15. mai 2016 av eivindgrims Lenke til kommentar
BobbyClarke16 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Håper det ikke gjør noe at jeg bumper denne tråden. Jeg har paramedic på hioa som første og eneste valg dette året og lurer på om snittet er forventet å synke i år også som det har gjort siden linja ble opprettet? Er ganske sikker på at jeg klarer opptaksprøvene men er fortsatt litt nervøs angående karakterene mine... For det første: flott at du søker deg til Paramedic studiet! Jeg går selv første året og har ikke angret, på tross av et til tider teoritungt år Om snittet er ventet å synke vet jeg dessverre ingenting om. Kommer vel an på antall søkere vs. plasser og tror ikke det er så sinnsykt stor forskjell fra i fjor i forhold til søkertallet. Det er forøvrig opprettet en offentlig facebook gruppe for dem som har tenkt å søke seg inn til høsten. Der er det lagt ut bilder og info, samt at man har muligheter til å stille spørsmål både til lærere, administratorer og studenter på linja. Paramedic 2016, heter den. Lykke til! Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 For det første: flott at du søker deg til Paramedic studiet! Jeg går selv første året og har ikke angret, på tross av et til tider teoritungt år Om snittet er ventet å synke vet jeg dessverre ingenting om. Kommer vel an på antall søkere vs. plasser og tror ikke det er så sinnsykt stor forskjell fra i fjor i forhold til søkertallet. Det er forøvrig opprettet en offentlig facebook gruppe for dem som har tenkt å søke seg inn til høsten. Der er det lagt ut bilder og info, samt at man har muligheter til å stille spørsmål både til lærere, administratorer og studenter på linja. Paramedic 2016, heter den. Lykke til! Finner ikke den Facebookgruppa fordi det er så mange som heter noe lignende..... Har du link? Lenke til kommentar
BobbyClarke16 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 For det første: flott at du søker deg til Paramedic studiet! Jeg går selv første året og har ikke angret, på tross av et til tider teoritungt år Om snittet er ventet å synke vet jeg dessverre ingenting om. Kommer vel an på antall søkere vs. plasser og tror ikke det er så sinnsykt stor forskjell fra i fjor i forhold til søkertallet. Det er forøvrig opprettet en offentlig facebook gruppe for dem som har tenkt å søke seg inn til høsten. Der er det lagt ut bilder og info, samt at man har muligheter til å stille spørsmål både til lærere, administratorer og studenter på linja. Paramedic 2016, heter den. Lykke til! Finner ikke den Facebookgruppa fordi det er så mange som heter noe lignende..... Har du link? https://www.facebook.com/groups/769827043148299/?fref=ts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå