Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris på reparasjon for ripe i lakken

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Jeg er ikke veldig kjent med bil, så jeg håpet at noen med litt mer erfaring her kunne gi meg en hjelpende hånd =).

Historien er ganske standard, jeg kom bortpå en annen bil og skal nå rydde opp etter meg.

Bileier har foreslått at vi like greit kan komme til en rund pris på 10 000 kroner. Jeg har liten erfaring med dette, og kjenner heller ingen andre som kan noe om riper i lakken. Så jeg lurte på om dere nydelige og vakre mennesker her kunne spre om litt visdom.

Det lille jeg vet om bilen er at det er en BMW. Her er to bilder av omfanget

post-345807-0-82698000-1398435700_thumb.png

post-345807-0-74675100-1398435731_thumb.jpeg

Alle former for help settes uendelig mye pris på. Dere er på forhånd best!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det rett nok kostbart å få rettet lakkskader, men her synes jeg prisen kanskje er satt noe høyt. Om f.eks en slik skade blir taksert til 10.000,-, og "offeret" velger å få utbetalt i stedet for reparert, vil han ikke få full pris utbetalt, men endel mindre.

Jeg ville prøvd meg med 7.000,- og vært happy med noe mellom der og 8.

Normalt vil det ikke lønne seg å bruke forsikringen i slike saker, pga bonustap, så å betale "offeret" direkte er en helt kurant løsning, etter mitt hode :-)

Lenke til kommentar

Ja, glemte å nevne at han hadde fått et prisanslag utifra de samme bildene som jeg la ved på rundt 10 000 fra et BMW verksted i Bergen. Jeg mistenkte at verksted velger å gi potensielle kunder worst case-prisen slik at ingen skal føle seg lurt etterpå.

Tusen takk, kompis. Setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Er slike folk som denne bmw eieren som irriterer meg grenseløst, prøver å utnytte situasjonen på det groveste. han burde vært glad du sa ifra, er ikke alle som er så grei.

Minner meg på en fyr som jeg solgte en 10 år gammel bil til for så å klage på rust etter salget, endte med at kjøpte den tilbake for å slippe mas

Hadde en stor sprekk i fangeren på en dyrere bil enn denne 3 serien å det kosta 6000kr med lakkering.

Lenke til kommentar

Pris på bilen sier ingenting om prisen på reparasjon.

Det skal sies at micropaint ikke er en løsning som funker på alt, men det funker på mye.

Forsikringsselskapene er ikke flinke til å benytte seg av dette, de bruker stort sett konvensjonelle verksteder i stedet.

Lenke til kommentar

Mye av skaden på bildet kan korrigeres med skikkelig rubbing og polering. Litt forsiktig våtsliping kan også hjelpe godt.

Etter man har gjort dette kan man se hvor omfattende skaden er.

Micropaint er en ganske alternativ metode å fikse slike småskader på, men det er helt OK og billig, men det blir ikke perfekt, men bra nok for de fleste.

Forsikringsselskap inngår ingen kompromiss, og vil nok antageligvis sette bort skaden til et verksted som etterstreber å gjøre det på den skikkelige måten slik at det blir 100%, og det er å omlakkere hele fangeren og kanskje lakke litt av panser og skjermer om det blir tydelig fargeforskjell, noe som kan forekomme på en grå bil. På den måten så virker ikke 10 000 kr usannsynlig, men alikevel i øvre sjiktet. Jeg tipper dette er en skade for ca. 8000 kr på verksted. Jeg opplever at reell pris er en god del lavere om det er en privatperson som bruker oppretterverksted enn et forsikringsselskap, og da er det ikke usannsynlig det koster 6000 kr.

Endret av Pjuuok
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris på bilen sier ingenting om prisen på reparasjon.

Det skal sies at micropaint ikke er en løsning som funker på alt, men det funker på mye.

Forsikringsselskapene er ikke flinke til å benytte seg av dette, de bruker stort sett konvensjonelle verksteder i stedet.

Reparasjonskostnader og mest vedlikeholdskostnadene er tett bundet opp til bilenes innkjøpspris som ny, når det er sagt så behøver ikke det å være opprettingskostnadene ved lakkering. men er ikke å stikke under en stol at å kreve 10000 for det der er lite solidarisk og at slike historier tross hvor uetisk det er gjør at mange kvier å si ifra av redsel for at bileier ønsker dyrest mulig oppretting\reparasjon. gjerne full-lakkering hos merkeverksted. den skaden som nevnt ovenfor hadde sett helt annerledes ut etter en vask og polering, mest sannsynlig kun noen riper som hadde blitt igjen.

uansett ville ikke jeg betalt en krone før du har fått taksten for utbredelse av skaden skriftlig og at du dobbelskjekker den med andre verksteder, på den måten bli enige om et rimelig erstatningsbeløp som gjør at bileier blir kompensert slik at han kan få bilen i den tilstand den var i før uhellet

Endret av Januar333
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...