styx Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Først av alt; beklager nybegynnerspørsmålet :oops: Det jeg lurer på er om optisk SPDIF-utgang (TOS link) på f.eks. Audigy2 Platinum eX er det samme som normale surroundreceivere har inngang for. Det virker tungvint å koble surround med mini-jacks, for ikke å nevne kvalitetsforskjellen... Noen som vet? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Det virker tungvint å koble surround med mini-jacks, for ikke å nevne kvalitetsforskjellen... Noen som vet?Nå vet jeg ikke helt svaret, men må bare få kommentere at det ikke nødvendigvis blir dårligere kvalitet av å bruke jack-kabler. Det kommer helt an på forsterkeren. Lenke til kommentar
decrepitus Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg bruker toslink fra mitt a7n8x hovedkort til reciveren min. Det fungerer helt utmerket, og jeg får Dolby Digital fra både dvd og divx som har AC3. Lenke til kommentar
styx Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg bruker toslink fra mitt a7n8x hovedkort til reciveren min. Det fungerer helt utmerket, og jeg får Dolby Digital fra både dvd og divx som har AC3. Hjertelig takk, det var alt jeg trengte å vite Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg bruker toslink fra mitt a7n8x hovedkort til reciveren min. Det fungerer helt utmerket, og jeg får Dolby Digital fra både dvd og divx som har AC3. Veldig fin historie du kom med, men det eneste problemet er at det hovedkortet ikke har TOSLINK utgang da. Lenke til kommentar
styx Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg bruker toslink fra mitt a7n8x hovedkort til reciveren min. Det fungerer helt utmerket, og jeg får Dolby Digital fra både dvd og divx som har AC3. Veldig fin historie du kom med, men det eneste problemet er at det hovedkortet ikke har TOSLINK utgang da. Hm, tilsynelatende godt poeng :-) Iflg. spesifikasjonene har den en SPDIF-utgang, men den er vel coaxial? Lenke til kommentar
decrepitus Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Ups, jeg glemte og si at jeg har kjøpt en optisk/coax modulsak som jeg bruker i stedet for spdif som er på kortet. DA får jeg optisk utgang... Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Ups, jeg glemte og si at jeg har kjøpt en optisk/coax modulsak som jeg bruker i stedet for spdif som er på kortet. DA får jeg optisk utgang... ...men en optisk/coaxial modulsak passer jo ikke til dette kortet. Det eneste som passer er en modulsak med en coaxial inngang og en coaxial utgang. Flere forklaringer? Lenke til kommentar
decrepitus Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jo da, denne her passer til asus a7n8xdx: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=7&s=pl Lenke til kommentar
justice Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 jeg har audigy2 og nforce2 hk, hovedforskjellen på digital lyden på disse kortene er at nforce kan ENcode dolby digital i realtime, dvs; at du kan spille av divx i dolby digital selv om divx filmen bare har 2 lydkanaler,(og ikke 5.1/6.1, som normalt brukes i ac-3 dolby) og du kan spille spill i ac-3 alle spill vil få ENcodet lyden til 5.1 kanaler, men kun spill som støtter ac-3 i real time vil låte orntlig bra (eks: unreal motor baserte spill, americas army, unreal 2, unreal 2k3, o.sv) audigy 2 kortet kan kun DEcode dolby digital d.v.s at du får ikke ac-3 lyd på divx eller spill(gjelder realtime) men fra dvd-filmer, p.s: husk å slå av/på spdif passthrough i audigy kontroll panel alt etter om du har innebygd digital decoder i forsterkeren eller ikke :smile: hvis du kjører minjacks får du dolby surround, hvis du kjører fra spdif utgangene får du dolby digital ac-3. jeg bruker coaxial spdif fra audigy kortet, da må du bruke en overgang fra phonoplugg til 3.5mm mono fo å koble fra pc'en til en hjemmekino reciever (NB! ikke bruk 3.5mm STEREOadapter når du skal koble, da blir det krøll) Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Jo da, denne her passer til asus a7n8xdx:http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=25897&t=132&l=2&AvdID=1&CatID=10&GrpID=7&s=pl Nei, det gjør det ikke. Jeg har både a7n8xdx og denne modulen og vet at det ikke passer. Tilkoblingen på hovedkortet er forskjellig. a7n8xdx støtter nemlig denne og disse to "modulene" bruker forskjellige kontakter og går derfor ikke om hverandre. Hvorfor kan ikke folk gjøre litt forarbeid før dem påstår ting? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Optisk, elektrisk, bah humbug. Fordelen med optisk kobling er at du får med et galvanisk skille på kjøpet. Kvalitetsforskjellen er nada (hint: hvilken 'protokoll' brukes over de to fysiske grensesnittene?). Normale recievere har normalt minimum en koaksial og en optisk inngang. Med forbehold om at det er digital overføring det er snakk om ved bruken av ordet 'jacks'. Selvfølgelig er en digital kobling overlegen en analog i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Optisk, elektrisk, bah humbug. Fordelen med optisk kobling er at du får med et galvanisk skille på kjøpet. Kvalitetsforskjellen er nada (hint: hvilken 'protokoll' brukes over de to fysiske grensesnittene?). Normale recievere har normalt minimum en koaksial og en optisk inngang. Med forbehold om at det er digital overføring det er snakk om ved bruken av ordet 'jacks'. Selvfølgelig er en digital kobling overlegen en analog i denne sammenhengen. Er det ikke slik at en jack utgang kun sender et analogt signal? Fra kilden har du en digital til analog konverter, et analogt signal gjennom en jack/composite (coax) kabel, og videre har du i forsterkeren en analog til digital konverter. Correct me if i'm wrong! Såvidt jeg har forstått er det minimale hørbare forskjeller uansett hvilken løsning du bruker enten om det er optisk eller coax. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Er det ikke slik at en jack utgang kun sender et analogt signal? Fra kilden har du en digital til analog konverter, et analogt signal gjennom en jack/composite (coax) kabel, og videre har du i forsterkeren en analog til digital konverter. Correct me if i'm wrong! Selve det fysiske signalet er analogt, ja, men 'protokollen' er hel-digital. Du skisserer hvordan overføring med analoge signaler funker, rent bortsett fra det siste ADC-trinnet. Såvidt jeg har forstått er det minimale hørbare forskjeller uansett hvilken løsning du bruker enten om det er optisk eller coax. Ingen, nada, niks, ziltch, null, void. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå