Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Så stor forskjell i forbruket skal det ikke være på bensin og diesel med samme bilmodell. Diesel har ca 14% mer energi pr liter enn bensin, så forbruket bør ikke være mer forskjellig enn det med identisk kjørestil. Jeg har en Audi A3 med bensin, den ligger på i underkant av 0,5 på vanlig kjøring (landevei). Når jeg har den på service, er lånebilen en identisk bil med diesel, og den ligger på ca 0,4. Jeg kjøpte bilen ny, og tok i betraktning at bensinmotoren har registerkjede som aldri skal skiftes, mens dieselen har registerrem som må skiftes på ca 120.000 eller hvert 10 år. For meg vil dette bety en ekstra vedlikeholdskostnad på 10-12.000 hvert 6-8 år, noe som langt på vei kompenserer for litt høyere kostnader til drivstoff. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Dieselbilen har også partikkelfilter som må skiftes til 20-25K? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Så stor forskjell i forbruket skal det ikke være på bensin og diesel med samme bilmodell. Diesel har ca 14% mer energi pr liter enn bensin, så forbruket bør ikke være mer forskjellig enn det med identisk kjørestil. Nå har vel fortsatt dieselmotorene en noe høyere virkningsgrad enn bensinmotorer? Lenke til kommentar
War Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Fra teslaskriveriet på forsiden. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Jeg ville nok også anbefale deg å kjøpe noe japansk og uten firehjulstrekk dersom du ikke har noe behov for det. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg nok valgt enten en Mitsubishi Grandis, Ford S-MAX eller en folkevogn Touran. (denne er dog tysk, og jeg har ikke noen erfaring med den) Mitsubishi Grandis (Eks:http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=47337052) Dette er en stor og god flerbruksbil med et ganske stort bagasjerom. Grandis'en er lettkjørt for bilens størrelse, den har i tillegg en grei 2,4liters motor med 165 bensin hester. Det er endel mer støy i kupeen enn det er i Ford'en. Bilen som jeg har linket til her har kun 2 seter, men man kan jo sette inn 4 seter til gratis når bilen passerer 10 år. Den har også automat, vet ikke om det er noe du absolutt ikke vil ha? Ford S-MAX (Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45208689&searchclickthrough=true) Dette er en praktisk familiebil som har et romslig bagasjerom med de 2 ekstra setene nede. Har hørt og lest at den bruker imponerende lite drivstoff. Den jeg linket til har til sammenligning fra Grandis'en manuelt girsystem og diesel. Litt mindre motor, men den føltes ganske kvitt når jeg prøvde en. Synes forøvrig dette er en av de pene bilene i denne klassen. Folkevognen har jeg verken prøvd eller lest så mye om, men hadde jeg vært deg ville jeg lest litt om den og kanskje se / prøvekjøre en. Dette er jo alle flerbruksbiler og relativt store, uten at det er noen bakdel. Uansett... Lykke til med bilvalget så håper jeg du blir fornøyd med den du til slutt ender opp med! Endret 27. april 2014 av Krapylen Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Hva med el-bil da gutter? I og med at jeg kjører mye hadde det nok lønt seg for meg med el-bil/hybrid. (Vi har ladestasjoner på jobb) Finnes det noen der med brukbar size i bagasjerommet? Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Det spørs, så vidt jeg bekjent så finnes det ikke noen elbiler i stasjonsvognklassen enda. Tesla sin elbil er den med størst bagasjerom per dags dato, men bilen er dyr og bagasjerommet er ikke spesielt høyt. men hvis du mener du får hundeburet ditt i denne Leaf'en, så er nok det et godt kjøp. Edit: Se hva jeg fant, en vare bil som går på strøm. Har faktisk aldri hørt om den før og visste faktisk ikke at det fantes. Endret 6. mai 2014 av Krapylen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Hundebur i leaf fordrer at hunden er av veskestørrelse. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Hundebur i leaf fordrer at hunden er av veskestørrelse. Haha, stemmer det Skal man ha en elbil, må man nesten ha en varebil hvis en skal få noe som har et noenlunde greit bagasjerom. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Ja det var vel egentlig det jeg tenkte meg. :/ Flere jeg jobber med er veldig fornøyde med hybridene sine. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Var på Eukontroll med Accorden i går og det blir så dyrt å fikse den at jeg dropper den og selger den for det lille den er verdt. Dette fremskynder jo bilkjøpet og gjør budsjettet litt mindre men det får så være. Holder øynene oppe etter en rimelig og nylig eu-godkjent Skoda Octavia nå Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Kjøpte selv Skoda Octavia nå nylig. 2001-modell 1,9l TDI, Automat. Gått 115k. Betalte 45k! Skikkelg dieselgjerrig og større plass baki enn jeg så for meg. Anbefales. God å kjøre. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Kjøpte selv Skoda Octavia nå nylig. 2001-modell 1,9l TDI, Automat. Gått 115k. Betalte 45k! Skikkelg dieselgjerrig og større plass baki enn jeg så for meg. Anbefales. God å kjøre. Nais! Ender vel i den prisgruppa selv. Håper å gjøre et scoop og finne en som nylig er eu-godkjent:) Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Min er EU-godkjent til neste år og reg-reima var ny-skifta, samt at det var tatt service på den. Heeelt greit det! Noe rust da, men det arbeider jeg med disse dager. Bare overflate, litt i hjulbue og en dæsj på bakluke.. Men slik er det med en bil som har levd på saltet veier! Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Min er EU-godkjent til neste år og reg-reima var ny-skifta, samt at det var tatt service på den. Heeelt greit det! Men det samme var Accorden jeg kjøpte i februar i fjor. Vil ha noe som er så ferskt som mulig tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå