Kleivis Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Eg har solgt en bil til en eg kjenner, men vi har ikke fått registrert noe eierskifte på den enda. Litt av grunnen til dette er at eg har flyttet langt vekk og det har ikke blitt prioritert. Skiltene er heller ikke blitt levert inn og det er begjæring om avskiltning på den. Idag fikk eg vite at han er ute og kjører denne bilen (har stått i ro i mange år), Hva skjer om han feks krasjer bilen? Eg regner med det er han som fører som er ansvarlig selv om den er registrert i mitt navn? Eg har ikke lyst på å få noe problemer fordi han er ute og kjører uten forsikring og årsavgift i orden. Endret 25. april 2014 av Kleivis Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Hvis bilen fortsatt er registrert på deg kan du nok få litt styr ja. Du er også betalingsansvarlig for årsavgift så lenge den er i ditt navn. Endret 25. april 2014 av Sampson Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Betalingsansvarlig for årsavgift er eg klar over, men er eg går ut i fra at det er han som må ta smellen om han krasjer? Han vet jo at han ikke har lov å kjøre den. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Jeg hadde tvingt han til å levere skiltene og omregistrere hvis han skal kjøre uansett Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Rent juridisk (teoretisk) er fører ansvarlig i Norge. Imidlertid vil praksis være at politiet sender deg f.eks. bot (kamerakontroll etc). Det går sikkert din vei i retten til slutt, men det er jo litt pes da. Årsavgift og forsikring er imidlertid eier ansvarlig for, så der kan det jo komme en smell. Jeg vet ikke sikkert hvem som blir økonomisk ansvarlig ved evt. skade, men jeg vil tro det er den som er oppført som eier av bilen. Det er jo logisk i og med at det normalt er eiers forsikring dekker skaden (når det finnes en forsikring) uansett hvem som kjører. I flere andre europeske land er eier derimot også juridisk ansvarlig for f.eks. fartsbøter. Så om denne kroppen tar bilen til utlandet kan fort en del havne på dine skuldre. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Viss eg ikke får tak i han så kan eg vel varsle politiet om hvor bilen står så henter de kanskje skiltene? Har helst lyst å slippe å blande inn de da. Tviler på han stikker til utlandet med den. Da må han hvertfall kjøre langt siden dette er utenfor Bergen. Og han er observert i området ikke langt fra der han bor. Endret 25. april 2014 av Kleivis Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Viss eg ikke får tak i han så kan eg vel varsle politiet om hvor bilen står så henter de kanskje skiltene? Har helst lyst å slippe å blande inn de da. Hadde ikke nølt med å si fra til politiet, men en telefon til kisen må du nok prøve først ja. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Hadde nok tatt en prat med biltilsynetog forklart dei saken. Det er du som får alt peset, bøter og anmeldelser. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Betalingsansvarlig for årsavgift er eg klar over, men er eg går ut i fra at det er han som må ta smellen om han krasjer? Han vet jo at han ikke har lov å kjøre den. IDIOT!!! Sørg for omregistrering fort som faen!!! Det er så jæla mange som har brent seg på dette. Unnskyld språkbruken. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Du kan ikke pådra deg erstatningsrettslig ansvar for skade påført uten at bilen var forsikret eller tilsvarende så lenge du ikke er reell eier, så vidt jeg vet er det bare offentligrettslige krav du kan pådra deg her. Det kan bli en del penger, men du skal altså ikke trenge å bekymre deg for økonomisk ansvar ifbm. kollisjoner eller lignende (så lenge du dokumenterer at du faktisk har solgt bilen). Kan du bevise at du ikke dokumenter bilen er du så vidt jeg vet heller ikke ansvarlig for bøter e.l. Det sagt: Sørg selvfølgelig for å få registrert eierskifte. Dersom du må betale årsavgift eller lignende skal åpenbart kjøper dekke disse, så det er bare å sende kravet videre (etter å ha betalt det selv) Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 26. april 2014 Forfatter Del Skrevet 26. april 2014 Har nå betalt årsavgiften og tegnet ansvarsforsikring inntil eg får kontakt med han. Er vel bedre å betale de få kronene forsikringen koster meg enn om det skulle skje noe mer alvorlig. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Du er altfor snill. Men hey, la meg kjøpe bil av deg 6 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Har nå betalt årsavgiften og tegnet ansvarsforsikring inntil eg får kontakt med han. Er vel bedre å betale de få kronene forsikringen koster meg enn om det skulle skje noe mer alvorlig. Jaja, da gjør han kanskje opp til neste år. Krev påslag i prisen for de utgiftene du har i og med at dere fint kan skrive en byttekontrakt uten å være i fysisk nærhet av kvarandre. Om han kjører rundt på DIN forsikring så er du tross alt din bonus og lignende det går utover dersom han påfører kjøretøyet skader. Dersom han vraker bilen og du bare har ansvar så er det ikke nødvendigvis slik at han gjør opp for seg. Du har jo tross alt akseptert forholdet ved at han i praksis låner den for øyeblikket. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 Vel nå har eg fått tak i skiltene også så regner med han gir lyd fra seg snar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå