Gå til innhold

Den nye voldtekstparagrafen

Anbefalte innlegg

Det er klart det er mer alvorlig og mer traumatisk og bli overfalt på åpen gate en og bli voldtatt av en bekjent på en fuktig fest.

Jeg er ikke helt enig. Voldtekt i eget hjem kan være mye mer traumatisk enn voldtekt på gaten, for det er et sted man skal kunne føle seg trygg.

Enig om voldtekten hjemme skjer av en fremmed, altså ett overall i eget hjem. Men de fleste voldtekter i Norge begås av kjent gjerningsmann, ofte i nære relasjoner til kvinnen/jenta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det jeg leser! Grad av voldtatt. Dokumentere villighet.

Voldtatt, det er som graviditet. Enten er man det eller så er man ikke! Føler en kvinne seg voldtatt, så er hun det! Det finnes ikke, "bare kanskje sånn litt ytterst"!

Et nei fra en kvinne er alltid et nei, og når som helst.

Her må kvinnens ord avgjøre skyld.

Men Ford nåde hu som juger!! Hu skal henges ut til spott, spe,skam og advarsel.

Hu skal spyttes på i gatene.

Kvinnens ord kan ikke bestemme over en annen persons liv. Det må bevis til!

Det er allerede tilfeller der jenter har juget/juger om dette, og ikke fått noe straff for dette.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/14/398275.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/10/02/kvinner-loey-om-voldtekt-kan-fa-fengsel

http://ndaa.org/pdf/the_voice_vol_3_no_1_2009.pdf

Jeg mener at det må mye mer straff enn litt spytt i gatene! De må straffes like hardt som den hun beskylder, altså hvis gutten står i fare for 5 år for dette, skal jenta automatisk få 5 år fengsel hvis det blir bevist han hun har juget om noe slikt.

Endret av Myrstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det jeg leser! Grad av voldtatt.

Det er ikke snakk om grad av voldtekt, men grad av delansvar.

Det finnes ikke "del-ansvar". Det er en slags unnskyldning noen har funnet på.

Om en part, under et samleie ombestemmer seg, har har parten lov til å si nei, eller stans. Fortsetter noen samleiet med makt/tvang/trussel begår noen voldtekt, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Folk som ikke ser nyanser gjør verden til et vanskeligere sted å leve.

Om en part, under et samleie ombestemmer seg, har har parten lov til å si nei, eller stans. Fortsetter noen samleiet med makt/tvang/trussel begår noen voldtekt, i mine øyne.

Hvis vi skal legge en slik definisjon av voldtekt til grunn må hvert samleie måles med stoppeklokke, i tilfelle partneren ombestemmer seg 15 sekunder før fullført løp. Forhåpentligvis blir man da frikjent for de første 20 minuttene.

Du er meningsbærer for fundamentalismens absolutter og nulltoleranse. Tankegangen gjør det virkelig vanskelig å være menneske.

Lenke til kommentar

Folk som ikke ser nyanser gjør verden til et vanskeligere sted å leve.

Tankegangen gjør det virkelig vanskelig å være menneske.

Den påstanden håper jeg du kan forklare.

Lenke til kommentar

Enig med deg i det. Alle skal kunne avbryte et samleie. Men straffeutmålingen i en slik sak der man ønsker å avbryte sex, men ikke blir hørt. Det bør ikke likestilles med ett overfallsvoldtekt. Det er behov for å se forskjeller.

Lenke til kommentar

Slik går det når rasister ønsker å instutisjonere voldsmonopolet mot sin fiende (ie menn). Eneste artige er at menn, når de har fått det inn i knotten, kan bruke §192 mot kvinner som anmelder. Sakte men sikkert vil §192 bli irrellevant, om man da ikke opprettholder modusen om at §192 faktisk kan kun brukes av kvinner mot menn, og menn mot menn.

Lenke til kommentar

Enig med deg i det. Alle skal kunne avbryte et samleie. Men straffeutmålingen i en slik sak der man ønsker å avbryte sex, men ikke blir hørt. Det bør ikke likestilles med ett overfallsvoldtekt. Det er behov for å se forskjeller.

Den eneste differensiering av straff, jeg kan se behov for, er at en falsk anmeldelse (av voldtekt) straffes strengere enn voldtekt.

Lenke til kommentar

Den eneste differensiering av straff, jeg kan se behov for, er at en falsk anmeldelse (av voldtekt) straffes strengere enn voldtekt.

Er det ikke på sin plass med en differensiering mellom eksempelet der den ene parten ombestemmer seg underveis, og der en person blir overfalt på gata?

Lenke til kommentar

Selvsagt bør det straffes hardt om man leverer falske anmeldelser om voldtekt. Men det er også forskjell på voldtekter, det er vel det som diskuteres her. En overfalsvoldtekt bør straffes langt hardere en fyllevoldtekt hjemme på en privatfest med en bekjent. Der begge har vært med på leken, frem til senga. Jenter må ta mer ansvar om de ikke vil komme i en slik situasjon. Ja, det er lite populært å si. Men har man først hoppet i køya i fylla med en person, da burde man også vite hva som kan skje. Ellers er jeg for livstid straff for overfallsvoldtekt.

Lenke til kommentar

Selvsagt bør det straffes hardt om man leverer falske anmeldelser om voldtekt. Men det er også forskjell på voldtekter, det er vel det som diskuteres her. En overfalsvoldtekt bør straffes langt hardere en fyllevoldtekt hjemme på en privatfest med en bekjent. Der begge har vært med på leken, frem til senga. Jenter må ta mer ansvar om de ikke vil komme i en slik situasjon. Ja, det er lite populært å si. Men har man først hoppet i køya i fylla med en person, da burde man også vite hva som kan skje. Ellers er jeg for livstid straff for overfallsvoldtekt.

Klart det er forskjell på voldtekter. Noen tvinger seg til et samleie. Noen banker også opp offeret og noen dreper offeret, men det virker på meg som om argumentasjonen her går på å finne unnskyldninger for at menn ved et uhell kan voldta uten egentlig å ville det.

Lenke til kommentar

Klart det er forskjell på voldtekter. Noen tvinger seg til et samleie. Noen banker også opp offeret og noen dreper offeret, men det virker på meg som om argumentasjonen her går på å finne unnskyldninger for at menn ved et uhell kan voldta uten egentlig å ville det.

Jeg opplever ikke debatten slik. Debatten handler om at voldtekter er ulike og bør derfor straffes ulikt. Ingen ønsker og legitimere overgrep. Debatten burde også handle om kvinnes ansvar for egen adferd. I voldtekts debatter er det ikke akseptert og snakke om føre var og eget ansvar. I alle andre sammenheng tar man inn dette i debatter.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om mørketallene på "luremus" og ikke anmeldte voldtekter står i forhold til hverandre. Jeg tror ikke det.

Jeg vet ikke. Men om en dame tar med seg en mann hjem som hun hele kvelden har gnidd seg og opptrådd som helt knulle klar. For så å avbryte hele opplegget, da bør også straffen være minimal. Selv om ingen har rett til å forgripe seg. Men man må og skal ta et ansvar for egen adferd. Det er vel noe disse «luremusa» ikke gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...