Gå til innhold

Den nye voldtekstparagrafen


Anbefalte innlegg

All ufrivillig sex kan bli stemplet som voldtekt.

 

Det slår meg at vi beveger oss i retning av et samfunn hvor man bør sørge for skriftlig samtykke fra alle parter før seksuell samkvem. Et "miniekteskap", eller et ekteskap for anledningen. Det er interessant at utenomekteskapelig sex anses som et potensielt overgrep. I alle fall håper jeg at et ordinært ekteskap vil anses som et løpende samtykke, inntil det blir trukket tilbake gjennom skilsmisse. Men jeg føler meg ikke på trygg grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekteskap vil ikkje være til hjelp, ein av dei største andelane av voldtekter er voldtekt av ektefelle.

 

At ein person har sagt ja før treng ikkje å bety at dei ikkje kan bli voldtatt.

 

Det er vell eigentleg det den nye lovteksta vil skjerpe inn, at ein går i frå prinsippet at eit nei er eit nei, til at ein heile tida skal dobbeltsjekke at ein potensiell sex-partner seier uttrykkelig ja i både ord, handling og sin.

Lenke til kommentar

Det er vell eigentleg det den nye lovteksta vil skjerpe inn, at ein går i frå prinsippet at eit nei er eit nei, til at ein heile tida skal dobbeltsjekke at ein potensiell sex-partner seier uttrykkelig ja i både ord, handling og sin.

Du får det til å høres ut som heller ikke et skriftlig samtykke er nok. Det må være bevitnet av uavhengige vitner som kan bekrefte at samtykkeren er ved sine fulle fem, og gjør dette av fri vilje. Som ved et testament. God oppladning det, å sette opp testamente sitt før akten. Det er vel heller ikke nok, man bør stoppe underveis og dobbeltsjekke at kvinnen ikke har ombestemt seg. ;)

Lenke til kommentar

Denne loven er litt bisarr idet den medfører at begge parter kan dømmes for voldtekt. Ettersom det holder ikke at sexen er frivillig, de må også ha samtykket til det. Har de ikke gjort det, kan de dømmes.

 

Intensjonen er kanskje god, men loven ivaretar ikke rettssikkerheten på en god måte. Så jeg håper den ikke endres.

Lenke til kommentar

 

Det er vell eigentleg det den nye lovteksta vil skjerpe inn, at ein går i frå prinsippet at eit nei er eit nei, til at ein heile tida skal dobbeltsjekke at ein potensiell sex-partner seier uttrykkelig ja i både ord, handling og sin.

Du får det til å høres ut som heller ikke et skriftlig samtykke er nok. Det må være bevitnet av uavhengige vitner som kan bekrefte at samtykkeren er ved sine fulle fem, og gjør dette av fri vilje. Som ved et testament. God oppladning det, å sette opp testamente sitt før akten. Det er vel heller ikke nok, man bør stoppe underveis og dobbeltsjekke at kvinnen ikke har ombestemt seg. ;)

 

 

Slik som eg forstår den nye lovteksta så er det nok slik det blir.

Dersom du har frivillig og samtykkende sex med nokon, så kan du med den nye lovteksta bli dømt for voldtekt der sexpartneren seinare hevder at ein følte seg pressa til seie ja.

 

 

Eg kan definitivt sjå for meg tilfeller der eit uttrykkt samtykke ikkje skal tolkast som eit reellt samtykke. Ein voldtektsmann treng ikkje å fortelle offeret at han kjem til å slå om han ikkje får viljen sin, i dei fleste tilfeller så vil trusselen om vold være innlysande sjølv om trusselen ikkje er direkte.

Men eg frykter for at den nye lovteksta kan gjere det veldig lett å få uskyldige personar dømt.

 

 

Eg stiller meg også litt undrande til kvar ein legg lista i forhold til dei empatiske evnene som kvar enkelt borgar skal inneha. Blir det slik at ein må være ekspert i å lese skjulte ansiktsuttrykk for å kunne forstå at det gitte samtykket ikkje er ekte og det store smilet eigentleg skjuler redsel og frykt?

Særlig under ruspåvirkning og på mørke soverom så kan mange få problemer med å sjå forskjellen på når ein person seier 'ja', og når ein person seier 'ja' og speler med i frykt for kva som kan skje dersom dei er ærlige.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser for meg at frivilligheten for all sex må dokumenteres grundig i nær fremtid, og ettersom man kan ombestemme seg midt på oppløpet, så folger det vel at frivillighet under hele akten må dokumenteres.

 

Tror jeg skal registrere amatørsex.no som nøytral lagringsplass for slik dokumentasjon i påvente av påtale og rettssak. Produsenter og forhandlere av diverse sexartikler bes ta kontakt per PM for å reservere reklameplass. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Det er vell eigentleg det den nye lovteksta vil skjerpe inn, at ein går i frå prinsippet at eit nei er eit nei, til at ein heile tida skal dobbeltsjekke at ein potensiell sex-partner seier uttrykkelig ja i både ord, handling og sin.

Du får det til å høres ut som heller ikke et skriftlig samtykke er nok. Det må være bevitnet av uavhengige vitner som kan bekrefte at samtykkeren er ved sine fulle fem, og gjør dette av fri vilje. Som ved et testament. God oppladning det, å sette opp testamente sitt før akten. Det er vel heller ikke nok, man bør stoppe underveis og dobbeltsjekke at kvinnen ikke har ombestemt seg. ;)

 

Bør man ha vitner med under hele akten, slik at man sikrer seg at overgrep ikke har funnet sted? Mulig noen kan ta på seg slike oppdrag som en jobb.

Lenke til kommentar

Men dette løser ikke problemet med at det er vanskelig og dømme noen for voldtekt.

Henleggelse grunnet bevisets stilling vil fremdeles være et problem, og jeg kan rett og slett ikke se at det er noen åpenbare løsninger på det problemet.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Denne loven er litt bisarr idet den medfører at begge parter kan dømmes for voldtekt. Ettersom det holder ikke at sexen er frivillig, de må også ha samtykket til det. Har de ikke gjort det, kan de dømmes.

 

Intensjonen er kanskje god, men loven ivaretar ikke rettssikkerheten på en god måte. Så jeg håper den ikke endres.

Ja, det vil jo bli en morsom situasjon dersom begge parter dømmes for voldtekt. Der er rart at samtykke skal være så viktig når det gjelder sex, mens det ikke spiller noen rolle når gutter skal omskjæres. Det virker veldig inkonsistent.

Lenke til kommentar

 

Denne loven er litt bisarr idet den medfører at begge parter kan dømmes for voldtekt. Ettersom det holder ikke at sexen er frivillig, de må også ha samtykket til det. Har de ikke gjort det, kan de dømmes.

 

Intensjonen er kanskje god, men loven ivaretar ikke rettssikkerheten på en god måte. Så jeg håper den ikke endres.

Ja, det vil jo bli en morsom situasjon dersom begge parter dømmes for voldtekt. Der er rart at samtykke skal være så viktig når det gjelder sex, mens det ikke spiller noen rolle når gutter skal omskjæres. Det virker veldig inkonsistent.

 

Eller når jenter omskjæres, eller lemlestes som også blir gjort av enkelte her i landet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det jeg leser! Grad av voldtatt. Dokumentere villighet.

 

Voldtatt, det er som graviditet. Enten er man det eller så er man ikke! Føler en kvinne seg voldtatt, så er hun det! Det finnes ikke, "bare kanskje sånn litt ytterst"!

Et nei fra en kvinne er alltid et nei, og når som helst.

 

Her må kvinnens ord avgjøre skyld.

 

Men Ford nåde hu som juger!! Hu skal henges ut til spott, spe,skam og advarsel.

Hu skal spyttes på i gatene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det jeg leser! Grad av voldtatt. Dokumentere villighet.

 

Voldtatt, det er som graviditet. Enten er man det eller så er man ikke! Føler en kvinne seg voldtatt, så er hun det! Det finnes ikke, "bare kanskje sånn litt ytterst"!

Et nei fra en kvinne er alltid et nei, og når som helst.

 

Her må kvinnens ord avgjøre skyld.

 

Men Ford nåde hu som juger!! Hu skal henges ut til spott, spe,skam og advarsel.

Hu skal spyttes på i gatene.

Man snakker om alvorlighetsgrad. Det er klart det er mer alvorlig og mer traumatisk og bli overfalt på åpen gate en og bli voldtatt av en bekjent på en fuktig fest. Men begge er voldtekt, det er det ingen diskusjon på. Men straffen bør ikke være lik. Man må se miljøbetingelsene, adferden til jenta osv. Alle har et ansvar for hvordan man oppfører seg, men det er aldri noen unnskyldning for å begå overgrep, men man kan lettere forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...