Gå til innhold

Lærerutdanning 2015

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for å gå over til lærerutdanning høsten 2015. Studerer i dag første året Markedsføring på Markedshøyskolen, men har funnet ut at dette er ikke noe jeg vil fortsette med. Har bestått 3 av 4 eksamener for høstsemesteret, og har 4 til nå som jeg kommer til å ta før jeg sier opp min studieplass ved MH. Lurer derfor på hva jeg sitter igjen med når jeg slutter, og kommer jeg til å få bruk for det når det kommer til å bli lærer? Lurer på dette pga at jeg vurderer å ta opp den eksamen jeg strøk i, men om dette ikke er nødvendig så gidder jeg ikke bruke penger på dette. Ettersom det koster, ikke bare tid, men 2100,- for å forbedre enn karakter her.

Når det kommer til lærerutdanningen, så blir det mest sannsynlig Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), noen som har erfaringer fra denne skolen? Hvordan er lærerne og forelesningene? Hvordan er det sosiale miljøet mtp fadderuke, sosiale eventer osv? Evt kan dere anbefale andre skoler?

Før jeg starter på lærerutdanning, så må jeg ta opp matematikk. Var helt ærlig ganske slapp på vgs, og var mer opptatt av russefeiringen enn matte. Som var det faget som jeg fant ut ikke var så viktig.. Har i dag 2 i matte, men vet med meg selv at jeg kan forbedre denne. Har aldri vært noe geni i matte, men å forbedre en 2'er i P'matte ser jeg som ganske overkommelig. Det jeg lurer på er hvordan matte det er på lærerutdanningen? Har tenkt til å ta Grunnskolelærer 5.-10. trinn med engelsk. Vil OK P matte kunnskaper være godt nok?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får 2 ekstra søkerpoeng hos Samorda opptak hvis du har tatt 60 studiepoeng (eller fullført førstegangstjenesten eller bestått et år på folkehøyskole). Det kan altså være en fordel å bestå det siste kurset ditt. Faglig vil du kanskje få liten bruk for markedsføring som lærer, men det vet du bedre selv enn jeg gjør. Jeg vet ikke om du kan få noen markedsføringskurs godkjent som en del av lærerutdannelsen, men jeg heller mot at det er lite sannsynlig.

Når det gjelder matte, vet du sikkert at opptakskravet er minst 3 i matte, 3 i norsk og 35 skolepoeng. Jeg har ingen førstehåndserfaringer med matte i lærerutdannelsen, men denne saken kan være interessant: http://www.studenttorget.no/index.php?show=22&artikkelid=12571

Lenke til kommentar

Så om jeg har fullført førstegangstjeneste, og får 60stp fra MH, så får jeg 4 skolepoeng, eller er det maks 2?

Ja, såpass er jeg klar over :) Derfor jeg skal ta opp matte, og har med alderspoeng + fullført førstegangstjeneste 47 skolepoeng, så tror det skal gå bra å komme inn, mtp at jeg tror snittet var 43,5 i år. Når det kommer til artikkelen du henviser til, så har jeg lest denne. Derfor jeg er litt bekymret for akkurat mattefaget, men får vel nesten bare vente og se hvordan det blir.

Takk for svar Zarac!

Endret av Mancunian92
Lenke til kommentar

Nei, du får maks 2 av de poengene selv om du har både 60 studiepoeng, folkehøyskole og førstegangstjeneste bak deg. Hvis du tidligere har fullført førstegangstjenesten, får du altså ikke flere søkerpoeng ved å bestå alle kursene dine. Men en annen ting som jeg glemte å nevne i forrige innlegg, er at antall studiepoeng avgjør hvor mye av lånet ditt som blir omgjort til stipend. Jeg tror at et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer 10 % av lånet, altså 4700 kroner, men det bør du dobbeltsjekke med Lånekassen. Gitt at du består, er det kanskje verd å betale 2100 kroner for å ta eksamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men har uansett bestemt meg for å ta det opp det ene faget for at dette året ikke skal være helt bortkasta :) Men når det kommer til at lånet blir omgjort til stipend, så tror jeg ikke dette er aktuelt for meg uansett, ettersom jeg bor hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...