Gå til innhold

Nettverk extender

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en ruter i stua som tar i mot Adsl fra Telenor. De trådløse signalene greier ikke å nå soverommet tilstrekkelig til at de er til å stole på. Jeg har også en nas (ikke trådløs) som jeg vil ha ut av stua. Den er nå koblet til ruteren fra telenor via kabel. Vil også ha en usb port som er tilgjengelig utenfor stua. Jeg har en Dlink dir-825 og en apple airport extreme liggende.

http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/connect/routers/dir-825-xtreme-n-dual-band-gigabit-router

Nettverk er ikke min sterkeste side så derfor spør jeg her. Hva trenger jeg av utstyr for å kunne koble nasen til det trådløse nettverket utenfor stua og få gode trådløse signaler til soverom.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har flere rutere liggende kan du benytte deg av roaming, slik at du kan bevege deg mellom nettverkene sømløst. For å gjøre dette trenger du bare å sette opp ruteren mot modemet/ruter som du har fra telenor med samme nettverksnavn og passord. Deaktiver DHCP i ruteren slik at modemet fra telenor står for utdeling av IP-adresser.

Da kan du koble NAS'en til denne ruteren som du kan plassere i et annet rom. Minuset blir da at du må ha en nettverkskabel fra modemet til den ruteren (kanskje ikke ønskelig).

For å slippe å strekke en lang nettverkskabel gjennom huset kan du benytte deg av en PowerAdapter (leder nettverkssignalene gjennom strømnettet ditt), men strømnettet ditt bør være bra.

Når det kommer til den trådløse dekningen og ingen av de andre alternativene er ønsket kan du benytte deg av en NetExtender, som f.eks D-link DAP-1320 (link til test under) som lager en utvidelse av allerede eksisterende trådløs nett.

http://www.dinside.no/909766/d-link-dap-1320-wireless-range-extender-n300

Når du snakker om USB som skal være tilgjengelig utenfor stuen lurer jeg litt hva du mener med dette?

Det er også viktig når du har forskjellige enheter koblet til kablet/trådløs fra forskjellige noder (rutere/modemer) at de er på samme IP-nett. Om dette er litt gresk kan jeg gi deg en kort eksempel som kanskje setter litt lys på saken.

Ex:

Si at du har en modem/ruter fra Telenor, denne har garantert DHCP aktivert og deler som oftest ut ip-adresser fra 192.168.1.xxx

Om du kobler til en ruter som du har kjøpt, der de ofte har en egen port som er merket Internet (som du kobler opp mot modemet fra ISP (Internet Service Provider)), og DHCP muligheter (som kan være aktivert automatisk), kan denne settes opp slik at den danner et eget IP-nett.

Siden det er flere reserverte lokale IP-adresser (192.x.x.xx, 10.x.x.x.x, 172.x.x.x, osv) kan det hende din trådløse ruter vil lage et IP-nett med 10.x.x.x adresser, mens modemet ditt benytter 192.x.x.x adresser. Da vil enheter som er koblet til det trådløse befinne seg på et annet IP-nett en de som er koblet opp mot modemet og de vil ikke kunne kommunisere.

Det du normalt sett må gjøre her er at du deaktiverer DHCP på din trådløse ruter (slik at det er kun en som står for utdeling av IP-adresse) og koble en nettverkskabel fra modem til en LAN port på switchen til ruteren (om den har dette, kan hende den har en dedikert link port).

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg tenker nok på en dings som står på et annet rom uten trådet nettverkstilkobling til modemet fra isp. Tar de trådløse signalene fra modemet fra isp og forsterker dem slik at de når soverommet. Den dingsen bør ha nettverksporter slik at jeg kan koble nasen til den og gjerne også en usb port.

Noe ala dette kanksje:

http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/aksesspunkt/Netgear-EX6200/201935.4070/

Men ikke fullt så dyr

Lenke til kommentar

Det rimeligste alternativ som jeg kommer på no er benyttelsen av PowerLine Adapter, men som jeg har nevnt bør du ha godt strømnett og hastigheten er lavere enn med benyttelsen av en RJ-45/Cat-5/Cat-5a kabel.

Da kan du f.eks benytte deg av denne:

http://www.dinside.no/913391/d-link-powerline-av-500

Så kan du bruke en av dine andre rutere.

Da blir det en kostnad på 444kr (2x 89,- for nettverkskabel og 266 PowerLine Adapteren) + eventuel frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...