Gå til innhold

Oppmøte-Ark i Excel, problemer med makro

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd en stund å få til et oppmøte skjema for håndball-laget jeg er lagleder for.Jeg er ikke veldig flink med makroer i Excel, men har veldig lyst til å få til en makro-button. Om dere ser på vedlegget, så er det slik det ser ut i dag. Er riktignok 15 spillere, men tok bare med 5.

post-345731-0-80607400-1398387638_thumb.png

Der det står antall treninger vil jeg gjerne ha en makro-knapp. Det vil si en knapp der man trykker pil opp eller pil ned også legges det til en dato til. Om jeg hadde trykket opp, så ville tallet blitt justert til 13, og en dato blitt lagt til. Om jeg hadde trykket ned, ville tallet blitt justert til 11 og en dato blitt fjernet.

Hvordan gjør jeg dette, noen som har tips til koding?

Tusen takk for evt. svar, er helt håpløs på sånne ting som det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres litt skummelt ut. La meg skissere en alternativ løsning som er lettere og vedlikeholde og som angreknappen virker på. Adressene i forklaringen tar utgangspunkt i at "Oppmøte" står øverst venstre, i A1.

Sett inn ny kolonne B og C. Flytt sammendragsfunksjonene Oppmøte antall og Oppmøte % til B og C. Formlene må omfatte mange tomme kolonner mot høyre, gjerne til kolonne IA.

Så lager du en formel i B2:

=ANTALL(D6:IA6)

(eventuelt

=COUNT(D6:IA6)

hvis du bruker engelsk excel)

den teller antall datoer i rad 6, dvs antall treninger.

Still cursor i D7 og velg Frys ruter under visning. Da holder navn og datoer seg i ro når du scroller.

Derfra er det bare å fylle på mot høyre etterhvert som treningene renner på.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Det høres litt skummelt ut. La meg skissere en alternativ løsning som er lettere og vedlikeholde og som angreknappen virker på. Adressene i forklaringen tar utgangspunkt i at "Oppmøte" står øverst venstre, i A1.

Sett inn ny kolonne B og C. Flytt sammendragsfunksjonene Oppmøte antall og Oppmøte % til B og C. Formlene må omfatte mange tomme kolonner mot høyre, gjerne til kolonne IA.

Så lager du en formel i B2:

=ANTALL(D6:IA6)

(eventuelt

=COUNT(D6:IA6)

hvis du bruker engelsk excel)

den teller antall datoer i rad 6, dvs antall treninger.

Still cursor i D7 og velg Frys ruter under visning. Da holder navn og datoer seg i ro når du scroller.

Derfra er det bare å fylle på mot høyre etterhvert som treningene renner på.

HTH. Beste hilsen Harald

Tusen takk Harald!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...