Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hva skal jeg ta meg til?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en vennine for over et år snart... hun har store problemer med Depprasjon og selvmords tanker, men nå er jeg 100% sikker på at hun kommer til å gjøre det. vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til. hun fikk akkurat vite at store søsteren hennes ikke ville ha noe med henne og at hun klarte seg bedre uten henne. Vennina mi er helt knust, vet ikke hva jeg skal ta meg til. vær så snill... noen hjelp meg :( klart og holde henne unna selvmords tanker i 1-2 måneder men det der tok knekken på henne. Moren og faren hennes skriver også dritt om henne til hverandre.

Hjelp noen..... :cry:

Anonymous poster hash: 18364...245
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke la henne være alene. Hold dere unna rusmidler og søk profesjonell hjelp. Ikke vent for lenge, da kan det pluteli være for sent.

hun har allerede profesjonell hjelp ( Host veskantjente HOST) Det er litt vanskelig siden hun er underoppsyn og hun bruker å snike seg ut ...

Lenke til kommentar

Ikke la henne være alene. Hold dere unna rusmidler og søk profesjonell hjelp. Ikke vent for lenge, da kan det pluteli være for sent.

hun har allerede profesjonell hjelp ( Host veskantjente HOST) Det er litt vanskelig siden hun er underoppsyn og hun bruker å snike seg ut ...

da vet ikke jeg. Du får være der for henne så godt du kan.
Lenke til kommentar

Ikke aksepter tanken hennes på å ta selvmord. Det er uakseptabelt. Ferdig.

Se hun dypt inn i hennes øyne, og forklar henne på en klar og tydelig måte at dere sammen skal komme dere gjennom denne tunge perioden.

Ikke bare for hennes skyld burde dere få ting på stell, men også for alle de som er glade i henne og som bryr seg om henne. Det må være klinkende klart for henne at hun ikke er alene, og gjør det du kan for å bidra til å at hun får følelser av at hun har støttepersoner.

Gjør det du kan for å hjelpe venninnen din. Om 3, 5, 10 og 50 år vil hun takke deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke aksepter tanken hennes på å ta selvmord. Det er uakseptabelt. Ferdig.

Se hun dypt inn i hennes øyne, og forklar henne på en klar og tydelig måte at dere sammen skal komme dere gjennom denne tunge perioden.

Ikke bare for hennes skyld burde dere få ting på stell, men også for alle de som er glade i henne og som bryr seg om henne. Det må være klinkende klart for henne at hun ikke er alene, og gjør det du kan for å bidra til å at hun får følelser av at hun har støttepersoner.

Gjør det du kan for å hjelpe venninnen din. Om 3, 5, 10 og 50 år vil hun takke deg.

Gjort det flere ganger, sett henne inn i øynene og fortalt henne om hvor mye hun betyr for menneskene rundt henne ( inkludert meg ), men det som skjedde tokk knekken på henne...

Lenke til kommentar

Hva mener du med profesjonell hjelp? Psykiatrien, en psykiater som synser i vei og forer på med medisiner. Det er ofte det man tenker om profesjonell hjelp. Kontakt lege og få henne til en terapeut som kan slikt.

Lenke til kommentar

Hva mener du med profesjonell hjelp? Psykiatrien, en psykiater som synser i vei og forer på med medisiner. Det er ofte det man tenker om profesjonell hjelp. Kontakt lege og få henne til en terapeut som kan slikt.

det er noe jeg ikke kan svare på... men noe jeg kunne ha gjort i allefall for å hjelpe henne er det jeg tenker

Lenke til kommentar

Hun får allerede psykiatrisk hjelp og gudene skal vite at det ikke alltid bare er å se noen dypt i øynene og si "ikke gjør det". Det er ikke så lett å innse hvordan det er å være helt på bunnen om man ikke har vært der selv.

Hva med å kontakte nærmeste familie rundt henne og prøve å få dem til å skjerpe seg å slutte fred med henne? Siste "knekken" kom jo pga av familie? Samtidig viktig å vite at problemene hun har sliter voldsomt på de nærmeste og at de kan ha sine grunner, men familie er familie.

Det er begrenset hvor mye andre kan hjelpe når problemene ligger i hodet:/

Det er ikke bare bare å snu tankegangen.

Lenke til kommentar

Hun får allerede psykiatrisk hjelp og gudene skal vite at det ikke alltid bare er å se noen dypt i øynene og si "ikke gjør det". Det er ikke så lett å innse hvordan det er å være helt på bunnen om man ikke har vært der selv.

Hva med å kontakte nærmeste familie rundt henne og prøve å få dem til å skjerpe seg å slutte fred med henne? Siste "knekken" kom jo pga av familie? Samtidig viktig å vite at problemene hun har sliter voldsomt på de nærmeste og at de kan ha sine grunner, men familie er familie.

Det er begrenset hvor mye andre kan hjelpe når problemene ligger i hodet:/

Det er ikke bare bare å snu tankegangen.

Hun får allerede psykiatrisk hjelp

Nå viser det seg at det ikke hjelper, ikke er det noen overraskelse. En lege (psykiater) er først og fremst medisinmann, selv om enkelte tror at en psykiater kan se inn i vårt dypeste og forstår vår «psykiske» helse. Det han forstår er hvordan medisinere vår «psykiske» tilstand.

En person som sliter må få hjelp av terapeut eller psykolog. Det er de som oftest kan menneske. Lege (psykiater) bør kun inn i bildet om man skal medisinere. Dessverre fungerer enkelte psykiatriske sykehus ennå etter den gamle psykiatrien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et generelt råd hvis mange i familien ikke er glade i en, og de i tillegg anklager, baksnakker og fryser ut. Kanskje baksnakker til andre mennesker på stedet også.

Da er det beste å flytte et stykke vekk fra dem.

Problemet er jo at dersom man allerede er så nedkjørt, er det vanskelig å satse på nytt på et nytt sted.

Men i hennes alder er det en del "glade" ungdomsmiljøer hun kan bli en del av, f.eks. på folkehøgskole. Hun behøver ikke si til familien at de bryter henne ned, for dersom de bare tror at hun skal flytte vekk for selvutviklingen sin del, kan det være at de hjelper henne økonomisk. Samtidig vil det være nedbrytende dersom hun snakker for mye med familien i telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...