Frustrert 85 Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Hei alle sammen. Det ble stemt i sameiemøe idag av flertallet å ikke parkere på egendom. kun på parkeringsplass. Kona leverer ungene i barnehagen, og er nesten avhengig av å ha bilen utenfor døra. Alle rekkehusene her vi bor har plass til biler stående utenfor, men det er noen som har valgt å montere gjerde rundt deres plass. spørsmålet mitt er vel om sameie virkelig kan nekte oss å kjøre inn i område å parkere på vår egen plass/eiendom. ingen skilter står det heller ikke her. men det truer dem med nå. er det lov for dem å gjør? og kan et parkeringsselskap leid inn av sameie gi meg bot på egen eiendom? beklager hvis det er litt uforståelig, men er veldig frustret. tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg forstår ikke helt, hvorfor er kona avhengig å ha bilen utenfor døra? Har dere ikke egen parkeringsplass eller er den så langt unna at det er upraktisk? 3 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg vet ikke hva som er svaret, men hva er grunnen til at parkering på egen eiendom er et problem for sameiet? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 (endret) Det er ikke noe felles regel det her, men det opp til sameie / borettslag og sette vedtekter for som bor i området, det er disse vedtektene som må følges av beboere. Forøvrig, ser jeg hensikten med det. Hvis det er trangt (ikke mulig med forbi kjøring) og sykebilen / brannbil må få forbi? Hva i huleste gjør man da... Og nei, det er ikke slik at alle trenger å parkere uten for sitt rekkehus fordi man er lat... Selvfølgelig, hvis du er litt eldre og har bil kan man sikkert lage en søknad til styret osv... EDIT: Kan hende at jeg tar mye feil under, men slik jeg har oppfattet det: PS: Dere som disponerer bilen kan kjøre opp til eiendommen, ta ut varer osv...Forøvrig tror jeg sameiet trenger et slik skilt som tilsier noe slikt: Kjøring til eiendommen forbudt, men varelevering tillatt. Store spørsmålet her om jeg ikke tar feil, er det også et spørsmål om hvem som eier veien inn til der dere bor (privat: sameie styrer om jeg ikke tar feil, kommunalvei: sameie bestemmer egentlig ikke så mye lenger...) Endret 24. april 2014 av Gjest Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 slik jeg skjønner det er det snakk om å parkere på eiendommen og ikke på veien, så sykebil osv burde da komme greit forbi? ts: sleng gjerne ut bilde/tegning. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 spørsmålet mitt er vel om sameie virkelig kan nekte oss å kjøre inn i område å parkere på vår egen plass/eiendom.Du har ingen "egen eiet" plass/eiendom, det er et sameie så ingen enkeltperson eier egentlig noe alene. Dere eier sammen (altså sameie). Derfor kan også styret/generalforsamlingen lage/gjennomføre regler som alle må forholde seg til. Det samme skjer i borettslag. Borettslaget som selskap eier bygninger og tomt. Den enkelte eier kun retten til å bo i huset/leiligheten (altså borettslag). Forskellen på borettslag og sameie er i all vesentlighet økonomisk eierrådighet; Det vil si at et sameie ikke kan pantsette den enkeltes bolig, mens i et borettslag kan generalforsamlingen gjøre dette (les: ta opp fellesgjeld). I et sameie er derimot den enkelte personlig ansvarlig for sameiets eventuelle gjeld, noe man ikke er i et borettslag. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Ganske enkelt, hvordan er kontrakten? Wikipedia: Det er selve eiendomsretten til tingen som er delt, ikke bruksretten. Bruksretten vil følge av avtale eller forholdene for øvrig, og hovedregelen er at sameiere skal ha lik rett til tingen i forhold til andel.Dersom ikke annet er avtalt har du altså bruksrett til din del, og ingen kan nekte deg å parkere der. Men om du har skrevet under på at du skal følge de gjeldende regler, så må reglene gjelde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Dersom ikke annet er avtalt har du altså bruksrett til din del, og ingen kan nekte deg å parkere der. Men om du har skrevet under på at du skal følge de gjeldende regler, så må reglene gjelde.Styret/generalforsamling kan endre vedtekter. Forhåpentligvis til det beste for fellesskapet. Dersom man ikke liker disse lenger kan man alltids flytte eller forsøke å påvirke endringer. Lenke til kommentar
Frustrert 85 Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Det er en kommunal vei inn til husene. Det er ikke noe felles regel det her, men det opp til sameie / borettslag og sette vedtekter for som bor i området, det er disse vedtektene som må følges av beboere. Forøvrig, ser jeg hensikten med det. Hvis det er trangt (ikke mulig med forbi kjøring) og sykebilen / brannbil må få forbi? Hva i huleste gjør man da... Og nei, det er ikke slik at alle trenger å parkere uten for sitt rekkehus fordi man er lat... Selvfølgelig, hvis du er litt eldre og har bil kan man sikkert lage en søknad til styret osv... EDIT: Kan hende at jeg tar mye feil under, men slik jeg har oppfattet det: PS: Dere som disponerer bilen kan kjøre opp til eiendommen, ta ut varer osv... Forøvrig tror jeg sameiet trenger et slik skilt som tilsier noe slikt: Kjøring til eiendommen forbudt, men varelevering tillatt. Store spørsmålet her om jeg ikke tar feil, er det også et spørsmål om hvem som eier veien inn til der dere bor (privat: sameie styrer om jeg ikke tar feil, kommunalvei: sameie bestemmer egentlig ikke så mye lenger...) Lenke til kommentar
doro8 Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Skygg unna borettslag og sameier! Hold deg til bolig du eier selv 100%! 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Sameiermøtet kan gi ordensregler om bruk av eiendommen, både innendørs og utendørs, jfr. eierseksjonsloven § 19 sjette ledd. Parkeringsregler er en ordensregel. Begrensningene her ligger i at sameiermøtet ikke kan vedta at noen sameiere skal få en urimelig fordel på andre sameieres bekostning, jfr. eierseksjonsloven § 32, og at visse avgjørelser krever to tredjedels flertall (eller tilslutning fra alle sameiere) etter lovens § 30. Det spiller ingen rolle hvem som eier veien opp mot eiendommen. 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Tror TS må komme med litt mer info før man kan si hvorvidt avgjørelsen var gal/rett, og om den bør utfordres. Spesielt interessant er det å vite om plassen det ønskes å parkeres på er definert som en del av hans seksjon, eller som en del av fellesområdene. Dog, uavhengig av hva det er definert som er det krikkert sier rett. Dersom hun har en særdeles god grunn til å skulle parkere der kan det gjøres unntak selv om noe annet er bestemt av sameiet hvis det tas opp med styret. Men om hun er normalt frisk og oppegående og dere ikke har 5+ unger kan jeg ikke se for meg at dere får gjennomslag med det. Endret 25. april 2014 av Feh 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Sameiermøtet kan gi ordensregler om bruk av eiendommen, både innendørs og utendørs, jfr. eierseksjonsloven § 19 sjette ledd. Parkeringsregler er en ordensregel.Vel og merke "vanlige ordensregler". Er det vanlig å nekte noen å parkere på sin egen parkeringsplass? Tillegg: Er det noen regler for hva som skjer hvis man bryter disse ordensreglene? Endret 25. april 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Parkeringsregulering ligger helt klart innenfor vanlige ordensregler. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Hva hvis man gir blaffen? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 TS har enda ikke svart på om denne plassen faktisk er en del av hans enhet, eller om det er et fellesareale. Jeg tipper det sistnevnte siden sameiet har blitt enige om å ikke bruke området til parkering (kan aldri se for meg at et sameie stemte for at de ikke kunne parkere på en plass som hører til deres enhet). Gitt at det er et fellesområde har de sikkert også utarbeidet en vedtekt/regel på hva slags reaksjon feilparkering får og som regel pleier disse å hete noe som "[...] taues vekk for eiers regning og risiko". 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) ... (kan aldri se for meg at et sameie stemte for at de ikke kunne parkere på en plass som hører til deres enhet).Det er mange sameier/borettslag hvor parkering ikke er tillatt på "selvråde området" som gjerne er tilknyttet den enkelte bolig. Ofte er dette forbundet med at man ønsker å begrense kjøring på gangveier innen borettslag/sameier. Tenk deg et par hundre rekkehus med fellesparkering nært offentlig vei og gangveier inn mot de ulike leilighetene/husene fra denne. Dersom hver enkelt parkerte i "egen" hage (istedenfor på fellesparkering) ville gangveier fort bli til bilvei et par ganger i døgnet. Neppe særlig greit for unger etc som flyr rundt. Gitt at det er et fellesområde har de sikkert også utarbeidet en vedtekt/regel på hva slags reaksjon feilparkering får og som regel pleier disse å hete noe som "[...] taues vekk for eiers regning og risiko".Enig i at eventuell "straffe"-reaksjon burde vedtas samtidig med reglene. TS bør kontakte styret i sameiet for en kopi av reglene, ikke oss. Endret 25. april 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hva hvis man gir blaffen? Borttauing er dårlig business for bileier. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hei alle sammen. Det ble stemt i sameiemøe idag av flertallet å ikke parkere på egendom. kun på parkeringsplass. Kona leverer ungene i barnehagen, og er nesten avhengig av å ha bilen utenfor døra. Alle rekkehusene her vi bor har plass til biler stående utenfor, men det er noen som har valgt å montere gjerde rundt deres plass. spørsmålet mitt er vel om sameie virkelig kan nekte oss å kjøre inn i område å parkere på vår egen plass/eiendom. ingen skilter står det heller ikke her. men det truer dem med nå. er det lov for dem å gjør? og kan et parkeringsselskap leid inn av sameie gi meg bot på egen eiendom? beklager hvis det er litt uforståelig, men er veldig frustret. tusen takk for alle svar. Det er engang slik at ett sameie har sin fullerett til å vedta ordensregler. De kan du enten like eller motsie. Du kan også levere en søknad om unntak. Men at det skal være noe skjelig grunn til at du må ha bilen stående rett utenfor døren anser jeg ikke som mer skjelig en tilfredsstillelse for egen latskap. Det burde fint være mulig å ta med seg unger 100 meter (eller hvor langt det måtte være) til en parkeringsplass. Men det er ikke din private eigendom, det er sameiets eigendom som du har en bruksrett til. De bestemmer ordensregler for ute og inne areal og parkeringsplass inngår helt klart under vanlig ordensregler. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Nå er spørsmålet om han faktisk mener sameie/borettslag eller velforening , av en eller annen grunn føler jeg at han hører til det siste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå