Gå til innhold

nettverk, server eller blanding.....fremtiden?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har dere noen formening om det lønner seg å velge den ene eller andre retningene med tanke på fremtiden og jobbmuligheter?

Det jeg tenker på er om det lønner seg å basere seg kun på infrastruktur eller på bare server siden/drift av applikasjoner eller evt en stilling hvor man får litt av både nettverksdrift og server/applikasjonsdrift?

Hva er deres tanker med behov for fremtiden?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, prøver meg igjen her.

Noen som har noen formeninger om hva som vil være "mest attraktivt" i årene fremover?

Lønner det seg å satse på nettverk/infrastruktur eller vil det være smartere å satse på andre driftsmiljøer?

Lenke til kommentar

Tjah, begynner å bli en del som flytter sine tjenester ut i skyen, SAAS (software as a service) vokser jo mer og mer frem. Men har litt problemer med å se hvordan det kommer til å gå videre. Man vil jo fremdeles trenge nettverk/infrastruktur, i og for seg også drift. Men det virker som det blir mer og mer snakk om stordrift, mindre firma kjøper jo mer og mer software fra "ferdige tjenester" og har mindre og mindre innomhus, ettersom det ofte koster litt mer enn det smaker, men igjen. Servere begynner å bli rimelig, så er litt vanskelig for meg å se hva som kan komme til å lønne seg "på sikt" worst case senario, så må man jo bare omstille seg etter ett par år, værre er det jo ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mine ca 15 års med erfaring, vil jeg si at ordet "infrastruktur" egentlig dekker alt innen drift. Og ja, du bør kunne litt av hvert, ellers blir du fort stuck med samme oppgaver i årevis.

Mitt beste råd er å lære deg nettverk skikkelig, og ha det som plattform for resten av emnene du har lyst på. Få driftskonsulenter kan etter min mening nettverk skikkelig, de fleste begrenser seg til å sette opp en enkel router/firewall og skjønner ikke hvordan DNS egentlig fungerer. Interesser bør være utslagsgivende, det funker dårlig hvis du tenker på å lære deg f.eks SQL hvis du synes det er dørgande kjedelig.... Ta det som fenger deg mest og bli god i det. Ellers er jeg enig med Lock-Aze at mange småbedrifter går over til fullstendige cloudbaserte løsninger, jeg tipper at få bedrifter med færre enn 50 ansatte vil ha noe særlig av servere og IT-avdeling om et par år. Jeg vet om bedrifter i Norge på ca 40-50 ansatte som ikke har en eneste server, kun et par trådløse aksesspunkt, en router og bøttevis av klienter.

Et siste råd: applikasjonsdrift er noe som vanligvis involverer mye sluttbruker kontakt. Jeg har hatt min andel av dette opp igjennom årene og er temmelig lei av det. Det blir fort mye skrik og skrål og endesløs feilsøk av Citrix. Men det er nå min erfaring. Selv trives jeg bedre med å drive migreringer til nye plattformer og å kose meg VMWare og Exchange.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Prøver vekke liv i en gammel tråd her.

Ser dere noen direkte trender i markedet nå og evt. hvordan tror dere det ser ut på sikt?

Har fortsatt ikke helt klart å bestemme meg for om jeg skal satse helt på nettverksløpet eller få en litt mer variert blanding av nettverk og server-oppgaver.

Tar imot råd :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen formening om trengende.

Men jeg tror det blir ensformig å drive 100% med nettverk

Ja, har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg skal gjøre videre.

Har i dag ccna og driver med ccnp. Vurderer også å ta mcsa for evt bygge videre på mcse; server infrastructure.

Derfor jeg forsøker å få litt innspill fra dette forumet på valg :)

Lenke til kommentar

Nettverkskompetanse vil det være behov for i lang tid fremover.

Det vil det også være for annen infrastrukturkompetanse (server, lagring mm)

Det vi vil se mindre behov for er kompetanse på serverhardware, overgang til skyløsninger er helt klart en trend man ser.. I tillegg skal vi nok ikke se bort fra at også de som har ting inhouse i løpet av få år går over til enheter man kaster når de streiker selv om de er relativt nye, oppgraderingsmuligheter er det heller ikke sikkert at disse enhetene har..

Det er bare mine spådommer, som jeg selvsagt tror vil treffe ganske så bra.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i mye av det som skrives her. Men det er en ting jeg føler er litt utelatt i denne sammenhengen, og det er det at SMB markedet ofte ikke har mulighet til å ansette spesialister selv. Det være seg at du er veldig dyktig med X og klarer å se helheten i løsninger.

Det jeg ser er at det er en vridning i mine kollegers og mine arbeidsoppgaver. Før så brukte man ofte mye tid på drift og feilsøking av hardware, os og applikasjon. I dag er gjerne maskiner virtuelle og det går betydelig fortere å deploye en ny VM enn å feilsøke ett problem man ikke ser noen trend på (gjentagende problemer bør jo feilsøkes...). Siden driften av selve maskinen og OSet i dag tar så mye mindre tid, så har kunder muligheter til å spesialisere seg mye mer på sine egne applikasjoner enn de kanskje gjorde før i tiden.

Da sitter man igjen med en rar situasjon. Noen har automatisert installasjon av VM og OS (kanskje til og med applikasjonen, firewall regler osv), mens kunden selv sitter med spisskompetansen på applikasjonen. Det mange derimot sliter med er at de mangler oversikten og ikke klarer å se helheten av løsningen sin. Hvilken infrastruktur bør vi velge, og ikke minst hvorfor. Hvordan bør nettverksoppsettet vårt se ut? Hvilke krav har vi til ytelse, sikkerhet og oppetid? Kunder bør bry seg mindre om navnet på leverandører og se mer på hvordan man oppfyller kravspesifikasjonen sin. Kunder i dag bør ikke bry seg om navnet på leverandøren av lastbalansereren er F5 eller Barracuda. De bør bry seg om enheten man ender opp med å bruke dekker deres krav til ytelse, sikkerhet og oppetid, og ikke minst at det leveres innenfor budsjettet.

Jeg ser det at jeg bruker mer og mer av hverdagen min på å bistå kunder med krevende feilsøking og optimalisering. De færreste av kundene jeg jobber med kan alt for mye om RFC723[0-5] og trenger bistand for å utvikle, vedlikeholde og optimalisere alt fra cache-policy til fks Apache, Varnish eller ARR. Bør man bruke round robin eller fastest node for lastbalansering av en pool? Bør Firewall plasseres før eller etter lastbalanser? Hvordan oppnår man score A eller bedre på qualys ssl labs test (Hvorfor skal man bry seg i det hele tatt?)? Kanskje kan du optimalisere en eller flere kunders loggrotering? Kanskje du har en genial måte å analysere logger på? Kanskje du klarer å halvere lastetiden på en side for kunden? Klarer du å bistå kunden til å holde round-trip time til det minimale? Hvordan konfigurere man IIS for optimal sikkerhet?

Man bør se på andre måter å være dyktig på i dag, man må tilpasse seg markedet og ikke minst ha litt bredde (utrolig viktig for å klare å se helheten). Man bør heller ikke være redd for å endre retning om man ser at man har valgt feil (marked/interesse).

Det vil alltid være behov for dyktig personell.

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...