007CD Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Vell Target sine Embedded XP kassapparat var på ett separat nettverk, og ingen tuklet med dem i kassa. Riktignok fikk de innbrudd via ett hopp i ett annet system, styrings programmet for air condition anlegget som var drevet av ett 3 parts firma. Og dette skal bevise? Enkelt at isolerte maskiner, som ikke blir tuklet med fysisk ala Minibanken er fortsatt utsatt. Island hopping er en ny trend som slår hull i store nettverk, samme teknikken ble benyttet hos Lockheed Martin også, riktignok en runde hos RSA først for å kunne knekke tokene som LM benyttet seg av. Inngangsportalen hos Target var ett standard overvåkningsprogram for air condition anlegg som de visste at 3 parts leverandøren til Target benyttet seg av. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Hvis det er gammel utstyr så vil selvfølgelig produsenten ikke lage nye drivere til detHvorfor ikke? det ble jo nettop ( for neon dager siden ) hevdet at Xp var en sikkerhets risikoJa, i artikkelen du nå kommenterer. Men du har vel også lest kommentartråden ettersom du skriver i den? Det med XP-embeddet skjønte jeg ikke helt. ( det er jo windows Xp)XP embedded er et annet OS enn vanlige XP. Du kan google forskjellene selv. Endret 26. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 XP embedded er riktig nok et annet produkt enn XP home/professional, men det bruker samme kjerne og har mye av den samme programvaren. Dette betyr at en del sikkerhetsproblemer er delt mellom konsumentversjonen og embeddedversjonen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Hvorfor ikke? Det koster for mye resurser i forhold til den generelle nytteverdien Ja, i artikkelen du nå kommenterer. Men du har vel også lest kommentartråden ettersom du skriver i den? nå mer jeg at det er tatt opp flere steder XP embedded er et annet OS enn vanlige XP. Du kan google forskjellene selv. jeg gjorde et forsøk og ente opp med en PDf fil som ikke ga noen mening https://www.google.no/search?q=xp+embedet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=-J5bU7PuL8qTwQO694DABA Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Det koster for mye resurser i forhold til den generelle nytteverdienNytteverdien er det kunden som definerer. Den kunden du sier har enorm nytte av driveren. Betalingsvilje for å oppdatere driveren har selvsagt en sammenheng med nytteverdien. jeg gjorde et forsøk og ente opp med en PDf fil som ikke ga noen mening https://www.google.no/search?q=xp+embedet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=-J5bU7PuL8qTwQO694DABA Du ser at google har flere enn ett treff? Og at google foreslår riktig stavelse? Et annet tips er å føye til "differences" for å få vite noe om nettopp forskjeller. Gode søketrenger er viktig for å finne det man leter etter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Nytteverdien er det kunden som definerer. Den kunden du sier har enorm nytte av driveren. Betalingsvilje for å oppdatere driveren har selvsagt en sammenheng med nytteverdien. Det nytter ikke hvor mye kunden vil betale når firmaet som bruker slikt utstyr ikke her god nok økonomi for kunne ta de nødvendige oppgraderingene. i denne sammenhengen så tviler jeg sterkt på at en enste kunde er villig til betale for oppgraderingene til firmaet alene. Dette gjelder firmaer som driver med spesial oppdrag som er avhengig av dyrt utstyr Endret 26. april 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Jeg tror ikke du skjønte det jeg skrev. Kunden er i dette tilfellet det firmaet som eier dyrt produksjonsutstyr med XP-spesifikke drivere. Hvis kunden (firmaet) ikke er villige til å betale for drivere til la oss si Windows 7, så har de vel ikke noe særlig nytte av det heller. For eksempel at de velger å kjøpe nytt produksjonsutstyr i stedet for å betale for Win7-drivere fordi det er rimeligere eller bedre for dem. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 tja , de har ikke råd selv og de kan ikke bare velte alle investeringene over på en av sine kunder Da er det snakk om firmaer som firma med spesialoppdrag , som har få kunder Man kan jo da si at firmaet ikke er livets rett men så har man jo de få kundene som likevel er helt avhengige av slik firmaet Det er jo ingen firmaer som bruker milliarder av kroner på nytt utstyr uten at de har kundegrunnlag og da får både firmaet og de få kundene store problemer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Jovist. Kundene (de som har kjøpt og nå eier produksjonsutstyret) inngår en avtale med leverandøren av utstyret om vedlikehold og programvareoppdateringer når de kjøper det. Hvis de valgte å presse prisen ved å kjøpe utstyret med en dårlig/kortvarig vedlikeholdsavtale så har de bare seg selv å takke for at de nå har sjegget i postkassa. Da står de ovenfor et valg: - Kjøpe slike vedlikeholdstjenester (programvareoppdateringer) i ettertid, eller - La være å kjøpe det Her må de selvsagt gjøre en helhetsvurdering. Har de råd? Kan de få en lavere pris om de samarbeider med andre som har samme utstyr? Er det mer lønnsomt å kjøpe nytt produksjonsutstyr? Er det mer lønnsomt å legge ned? Kan de gjøre rimeligere tiltak for å beskytte XP-en sin? F.eks koble det fullstendig fra nett, bruke 3.parts beskyttelse eller betale for XP-oppdateringer fra Microsoft. Eller kanskje de har noen ideer jeg ikke har kommet på? Dette er ikke spørsmål til deg elgen, men spørsmål disse selskapene som har kjøpt produksjonsutstyr med XP-drivere må stille seg selv og ta egne vurderinger av, ut fra deres individuelle situasjon. Det er IKKE Microsofts ansvar å holde økonomisk liv i la oss si en dørfabrikk på vestlandet, selv om de har kjøpt produksjonsutstyr med XP-spesifikke drivere. Endret 26. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Nå var tanken min der man har et firma , som hadde sine kunder som er avhengig av dette firmaet . det firmaet kunne være kunde av Microsoft Du snakker som om firmaet selv er kunde til ett eller annet firma ( f.eks Microsoft ) og det blir noe helt annet Det jeg snakker om her er at produsenten av utstyret tvinger firmaene som er avhengig av det til oppgradere til utstyr de ikke har råd til fordi produsenten nekter å koner med nye drivere. Alt dette fordi de billigste "delene" svikter og det finnes ikke drivere til nytt os som støtter gammel utstyr det gamle utstyret har ingen feil men det er pcen som må oppgraderes Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Nå var tanken min der man har et firma , som hadde sine kunder som er avhengig av dette firmaet . det firmaet kunne være kunde av Microsoft Du snakker som om firmaet selv er kunde til ett eller annet firma ( f.eks Microsoft ) og det blir noe helt annet Blir det noe helt annet? Jeg synes det høres ut som akkurat det samme. Kaskje du mente noe annet enn det du skrev? Det jeg snakker om her er at produsenten av utstyret tvinger firmaene som er avhengig av det til oppgradere til utstyr de ikke har råd til fordi produsenten nekter å koner med nye drivere.Hvis nye drivere var en del av avtalen når de kjøpte utstyret og de ikke gidder å knote med nye drivere innen kontraktstida så er det jo kontraktsbrudd og ligger an til sivilt søksmål. Hvis det etter utløpet av kontraktstida så er det jo greit for begge parter at det ikke utvikles nye drivere. Med greit mener jeg at dette har begge parter godtatt på et tidligere tidspunkt. Om de angrer på sine tidligere avgjørelser så får det være deres egen sure svie og ikke noe de kan skylde på andre for. Alt dette fordi de billigste "delene" svikter og det finnes ikke drivere til nytt os som støtter gammel utstyr det gamle utstyret har ingen feil men det er pcen som må oppgraderesIgjen, har partene godtatt dette på forhånd? Hva står i kjøps og bruksavtalen? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Du må huske på at dett er kun aktuelt når man står med gammel utstyr . Man må også huske på et slik firma en gang i tiden hadde mye penger å bruke på utstyr , ente det var i oppstartfasen eller det var da man hadde oppgangstider og god økonomi. Det er jo også at et slik firma kan ha kjøpt alt utstyret brukt eller billig på andre måter. og nå er det blir for gamet til noen vil støtte det fra de moderne pcene Det bever heller ikke å være leverandøren som står for driverne en gang i tiden ble både parallell porten og serieporten bruk hyppig . Er disse støttet i windows 7 og 8 ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Du må huske på at dett er kun aktuelt når man står med gammel utstyr.Ja, gammelt og dyrt produksjonsutstyr i en eller annen bedrift. La oss si en papirmaskin til 10 millioner som har automatiseringsutstyr med XP i bunnen. - Enten betaler man MS for sikkerhetsoppdateringer - Eller så kobler man papirmaskina av nett - Eller så kjøper man sikkerhetspakke fra 3. part - Eller så erstatter man automatiseringssystemet med et nytt automatiseringssystem hvis det skulle være så fantastisk viktig å ha papirmaskina på nett. Man må også huske på et slik firma en gang i tiden hadde mye penger å bruke på utstyr , ente det var i oppstartfasen eller det var da man hadde oppgangstider og god økonomi. Det er jo også at et slik firma kan ha kjøpt alt utstyret brukt eller billig på andre måter. Så om papirfabrikken går dårlig så er det Microsoft sin skyld? Igjen, hva sto i kjøps og bruksavtalen? At Microsoft skulle gå inn som eneaksjonær og styre bedriften til suksess til evig tid? og nå er det blir for gamet til noen vil støtte det fra de moderne pcene Det bever heller ikke å være leverandøren som står for driverne Hvilke moderne PCer? Her er det snakk om gamle PC-er med XP på, ikke nye. en gang i tiden ble både parallell porten og serieporten bruk hyppig. Er disse støttet i windows 7 og 8?Kanskje. Er det innenfor vedlilkeholdsavtalens tidsbegrensning? I så fall, skyv problemet over på leverandøren. Hvis ikke så er det fult og helt opp til eieren å løse sånne floker selv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Så om papirfabrikken går dårlig så er det Microsoft sin skyld? Igjen, hva sto i kjøps og bruksavtalen? At Microsoft skulle gå inn som eneaksjonær og styre bedriften til suksess til evig tid? både ja og nei Man kan jo dra paralleller til Internett explore 6 samtidig som microsoft har bstem at XP er gammelt om det er for gammel vil det alltid være en diskusjon om Hvilke moderne PCer? Her er det snakk om gamle PC-er med XP på, ikke nye. Nå var det nye pcer til bruk samme med gammel utstyr jeg mente Kanskje. Er det innenfor vedlilkeholdsavtalens tidsbegrensning? I så fall, skyv problemet over på leverandøren. Hvis ikke så er det fult og helt opp til eieren å løse sånne floker selv. jeg spurte bare om det fantes serie og parallell port drivere til w7 / 8. Du kom heller ikke på at det finnes adapter til slikt . spørmålet er hvor god funger de ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Igjen, hva sto i kjøps og bruksavtalen? Kan du sitere eller linke?Nei, vi har hele tiden snakket om gamle PC-er, gammelt produksjonsutstyr osv som du mente måtte oppgradere OS for på grunn av sikkerhet og da problemet med å skaffe driverstøtte til det nye OS-et. Ja, det finnes serieport og parallellport -drivere til w7/8. Hvor godt adaptere fungerer? Du får google "serial port Win7 review" og lese de 20 første linkene så finner du sikkert ut av det på egenhånd. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Igjen, hva sto i kjøps og bruksavtalen? Kan du sitere eller linke? Nå var spørmålet hvilke muligheter firmaer som kom ut for denne situasjon hadde. Du svarer bare med at jeg må finne alle som sliter med dette , noe som er en umulig oppgave Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Nei, jeg har ikke svart at må finne alle som sliter med dette. Jeg har svart at mulighetene avhenger av hva som sto i kjøps og bruksavtalen og om den er gyldig fortsatt. Jeg har til og med gitt deg en lang liste over ting bedrifter som er avhengige av XP må tenke gjennom og som klargjør deres muligheter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Uansett hvordan man nå vrir på det så høres det ut som det man kjøper til odel og eie en gang i tiden får man bare lov til å bruk en begrenset tid Etter det så skal man tvinges til å betal for en ny vare problemene som da oppstår overlates også til kjøperen lit merkelig at et firma som har dyrt usyrt må bytte ut utstyret ca hver 10 ende år selv det kun går på softvare . Det er jo reaktivt vanlig at det brukes dinosaurer av produksjonsutstyr flere steder . Her slår også bruk og kast mentaliteten inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå