Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP Fryser

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg bare skulle gi en liten melding til dem som fortsatt kjører Windows Xp og har nylig fått problemer med at maskinen fryser totalt etter oppstart.

Problemet skyldes Microsoft Security Essentials. Hvis man vil fikse problemet må man starte maskinen i sikkerhetsmodus.

Start "msconfig" og deaktiver MSE ved oppstart, i tillegg må man deaktivere tjenesten "Microsoft Antimalware Service".

Restart maskinen i vanlig modus og avinstaller MSE i kontrollpanelet.

Har fikset en del maskiner de siste dagene med dette problemet så regner med at det er et ganske stort problem.

Husk på å installere ett annet antivirus program!

Jeg anbefaler ingen å kjøre windows XP, men dette gjelder bare for dem som absolutt må pga software eller annet!!! Regnet med at folk på forumet skjønte det, men det var tydeligvis ikke sånn.

Endret av C-Dahle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min gamle laptop med Xp begynte plutselig å fryse hver gang i det vinduet hvor den blå løpebaren vises når jeg slo den på, dette for et par uker siden. Fikk startet i sikkermodus, gjenopprettet til et par uker tilbake, ble fortsatt ikke helt ok men bedre, den kunne fryse noen ganger, andre ganger ikke. Hadde ikke installert noe på lenge annet enn fra windows update. Har ikke MSE installert, så det var ikke problemet hos meg i allefall. Men nå har den tilsynelatende blitt helt ok av seg selv. Vet ikke hva det var, men kanskje det er relatert til de samme problemene som du har erfart.

Lenke til kommentar

Man bør tenke seg om noen ganger før man anbefaler noen å ikke bytte ut XP.

Det er ekstremt risikofyllt å sitte på en plattform hvor det er fritt frem for hackere å misbruke.

Jeg vil også tro at forskringsselskaper og banker vil le relativt godt av deg hvis noen hacker maskinen og stjeler bankkonti eller identiten din og det viser seg at du sitter på en usupportert plattform.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da veldig med harselas mot oss som fortsatt har en eller to eller tre xp maskiner vi tenker å beholde. Angående manglende oppdateringer/sikkerhet, hvor mange maskiner med diverse operativsystemer tror dere har oppdateringer avskrudd og derfor har mange sikkerhetshull? Hvorfor hører vi sjeldent eller aldri om at noen har fått nettbanken sin hacket og tømt pga at eieren hadde en xp/Vista/W7 maskin hvor oppdateringer var avslått? Dette voldsomme fokuset på at xp er livsfarlig å bruke med en gang det ikke rulles ut nye oppdateringer er kraftig overdrevet etter min mening. Selvsagt oppstår det en økt fare for misbruk, men med fornuftig bruk kan dette langt på vei kompanseres for. Nevner følgende: Ikke åpne diverse vedlegg/linker i mistenkelige mailer, ikke oppgi sensitive data hvis noen prøver å lure deg til dette, ikke laste ned og installere alskens rariteter, etterhvert slutte å bruke xp-maskinen til økonomiske transaksjoner som nettbank, handle på nettet osv.

Jeg har flere xp-maskiner jeg tenker å beholde, sogar tenker jeg å tidvis gå på nettet med enkelte av disse maskinene, kanskje klikke meg inn på enkelte interessante nyhetsartikler, kanskje jeg til og med vil skrive et innlegg på dette forumet med en av mine gamle xp-maskiner. Og hvis jeg virkelig er i det dristige hjørnet en dag jeg sitter på nettet med en av disse farlige xp-maskinene mine så kan det hende jeg drister meg til å laste ned en oppdatering til et av mine mange interessante tekniske beregningsprogrammer jeg har installert, kanskje jeg sogar drister meg til å installere en slik oppdatering.

Endret av SteinarN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkerhetshysteriet er latterlig. Folk tro de er sikre bare fordi de har windows 7/8/8.1 og har avinstallert java? Hvis rette mennesker vil inn på din maskin, så kommer de inn uansett. Det er klart man skal være forsiktig, og jo mer forsiktig man er jo mindre er sansynligheten for at du blir utsatt for noe. Men jeg tror vi ikke vi må bli hysteriske.

Vi har et lass med maskiner på jobb på XP ennå (blir byttet ut til sommeren) og det er ikke slik at vi løper i ring og skriker og er redde for total kollaps.

Mennesker som driver med denne type kriminalitet har nok større interesse av veldig mange andre selskaper/konserner enn Ola Dunk.

Lenke til kommentar

Dersom man vet hva man driver med trenger man ikke engang XPSP3 (SP2 er å regne for XP som Win7 er til Vista så den bør man ha). Men hvorfor man vil bruke XP over Linux på gamle maskiner dersom man har litt datateknisk innsikt er beyond me, med mindre man har noen spesifikke programmer man bare må ha da.

Men OP skal ha takk for godt tips, skal ha det i bakhodet om noen med XP trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Det var da veldig med harselas mot oss som fortsatt har en eller to eller tre xp maskiner vi tenker å beholde. Angående manglende oppdateringer/sikkerhet, hvor mange maskiner med diverse operativsystemer tror dere har oppdateringer avskrudd og derfor har mange sikkerhetshull? Hvorfor hører vi sjeldent eller aldri om at noen har fått nettbanken sin hacket og tømt pga at eieren hadde en xp/Vista/W7 maskin hvor oppdateringer var avslått? Dette voldsomme fokuset på at xp er livsfarlig å bruke med en gang det ikke rulles ut nye oppdateringer er kraftig overdrevet etter min mening. Selvsagt oppstår det en økt fare for misbruk, men med fornuftig bruk kan dette langt på vei kompanseres for. Nevner følgende: Ikke åpne diverse vedlegg/linker i mistenkelige mailer, ikke oppgi sensitive data hvis noen prøver å lure deg til dette, ikke laste ned og installere alskens rariteter, etterhvert slutte å bruke xp-maskinen til økonomiske transaksjoner som nettbank, handle på nettet osv.

Jeg har flere xp-maskiner jeg tenker å beholde, sogar tenker jeg å tidvis gå på nettet med enkelte av disse maskinene, kanskje klikke meg inn på enkelte interessante nyhetsartikler, kanskje jeg til og med vil skrive et innlegg på dette forumet med en av mine gamle xp-maskiner. Og hvis jeg virkelig er i det dristige hjørnet en dag jeg sitter på nettet med en av disse farlige xp-maskinene mine så kan det hende jeg drister meg til å laste ned en oppdatering til et av mine mange interessante tekniske beregningsprogrammer jeg har installert, kanskje jeg sogar drister meg til å installere en slik oppdatering.

Heeeelt enig!! Jeg har også flere XP, og de fungerer helt flint- også på nett. Jeg klikker aldri på den fila i en e-post fra hvermansen. Og når jeg laster ned feks en oppdatering fra JAVA, så haker jeg alltid bort jumbo-rasket som tilbys, vertøy-menyer og annet- som Virusprogrammer og div. søppel.

Og nå om dagen hvis du ønsker å laste ned ei fil. Merk dere at det er omtrent 10 andre tilbydere som kun tilbyr søppel. Den linken du egentlig trenger, den må du lete nøye, nøye etter- så du ikke får maskinen full av malware. Og hvor du enn ferdes på nett om dagen, så kommer den berømte reklamen opp at du har så treg datamaskin, kikk her. Joda, bare klikk du, men da har du virkelig fått malware på din maskin-. Da får du vite hva sirup er.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Sikkerhetshysteriet er latterlig. Folk tro de er sikre bare fordi de har windows 7/8/8.1 og har avinstallert java? Hvis rette mennesker vil inn på din maskin, så kommer de inn uansett. Det er klart man skal være forsiktig, og jo mer forsiktig man er jo mindre er sansynligheten for at du blir utsatt for noe. Men jeg tror vi ikke vi må bli hysteriske.

Vi har et lass med maskiner på jobb på XP ennå (blir byttet ut til sommeren) og det er ikke slik at vi løper i ring og skriker og er redde for total kollaps.

Mennesker som driver med denne type kriminalitet har nok større interesse av veldig mange andre selskaper/konserner enn Ola Dunk.

Identitetstyveri fra hvermansen er blitt et enormt problem i vesten. Det er godt mulig at du er flink nok til å unngå de mest åpenbare fellene på internet, men det gjelder ikke for den gemene hop.

Når nesten 30% av verdens maskiner er satt opp med et operativsystem som ikke lenger er supportert så er det duket for enorme problemer den dagen noen lager malware som ingen lenger kommer til å fikse. Jeg trodde ikke man behøvde være rakettforsker for å se dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...