BadCat Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 (endret) Hva er det liksom du skal vise med denne artikkelen, at doublespeak (det var forøvrig newspeak du først snakket om) eksisterer? Er det noen som har protestert på det, er har det noe med debatten å gjøre? Ta for deg eksemplet mitt med "kan ikke klage", synes du det er doublespeak, newspeak eller misvisende? AtW Det er ikke doublespeak, det er modern newspeak: misleading words/phrases. Poenget mitt er uansett at folk får nedsatt mental funksjonsevne av å lese slike overskrifter. Endret 24. april 2014 av BadCat Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Kjenner at jeg får nedsatt mental funksjonsevne av å lese en del av de lettere autistiske opphengene enkelte folk her på forumet har til enhver artikkel. 3 Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Nok en misvisende overskrift. Hvorvidt folk har råd styres ikke av prisen til printer og brukskostnader men folks økonomiske sans. Langt ifra alle vil ha råd uansett pris. Det finnes mennesker som er fra sans og samling når det gjelder økonomi, ikke har åpnet/betalt ei regning på årevis og lar regningene gå til namnsmanenn som et alternativ til avtalegiro. Hvis du ikke har 2000 kr igjen etter regninger så har du for mye utgifter. Du skal jo spare til nrk lisensen uansett. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 En liten skrivefeil flere plasser i artikkelen: "Markerbot" er feil, det heter MakerBot med kun en r. Det heter "Makerbot" på norsk. Ingen store bokstaver inne i navnet. Ordnung muss sein! Om selskapet skriver navnet på selskapet eller produktene sine på en spesiell måte, da er det deres sak. Betyr ikke at vi skal dilte etter markedsføringsavdelingen deres og skrive "iThingy", "MakerBot", "McDonalds" eller hva enn slags sprell de finner på. Da kan vi liksågodt også skrive "iPhone™" om det først skal være på den måten, ting må jo være i henhold. Og skal du da være i henhold til normal rettskrivning eller i henhold til opplegget som noen sleske reklamefolk har pønsket ut? http://www.korrekturavdelingen.no/K4EgennavnFellesnavn.htm 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 (endret) Hvorfor kaller du deg da BlueShroom istedenfor Blueshroom? Så lenge man skriver iPhone istedenfor Iphone kan man skrive navn som fabrikanten ønsker det. Grunnen til at jeg skrev kommentaren var at navnet var skrevet med en "r" for mye to steder i artikkelen, den tredje plassen var det skrevet riktig. I dag er en av disse feilene rettet, men det er fortsatt en trykkleif igjen. Derfor har jeg ikke slettet kommentaren ennå. Endret 26. april 2014 av Frobe 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Problemet med å få 3D printere ut til "folk flest", er at mange, meg inkludert, finner det svært lite sannsynlig at det finnes et reelt behov for en slik sak i hvert hjem. Hva skal man med det? Så lenge den ikke selv kan bevege seg på en plan flate, eller heve seg i høyden slik at den kan skrive ut større gjenstander, så blir det jippo og ren skryt som er årsak til å kjøpe. For de aller fleste vil prisen på selve skriveren uansett være for høy til at man skal kunne spare inn kostnaden på de få gjenstandene man kan lage og benytte. Ikke kan jeg skrive ut et metallskrue eller spiker, bare en plastskrue som ikke vil tåle belastningen. Ikke kan jeg skrive ut en ny dør til pc-kabinettet mitt pga størrelsen. Ikke kan jeg skrive ut en ny blekkpatron. Det jeg kan skrive ut, vil ikke svare seg prismessig. Hvor ofte trenger jeg nytt deksel til Rasberry Pi'en (som jeg ikke eier per i dag), nytt håndtak til kjøkkenskapene eller en ny kopp? Mest sannsynlig vil alle de tingene jeg kan skrive ut være billigere å kjøpe nytt, kontra kostnaden på skriver 0g fillament. Dette er mer for hobbybruk, et nytt leketøy for de med interessen. For alle andre så blir det unødvendig lagerfyll og bortkasta penger. Større og mer anvendelige maskiner vil nok bli investert i av noen som vil drive det som business å printe ut gjenstander for andre. Fremfor at man har store lager av produkter, hvorav masse blir lagerfyll, kan man heller printe ut de delene som faktisk etterspørres, til fordel for å måtte bytte ut gjenstander som har fått ødelagte eller mistede deler. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Kan disse billig printerne egentlig skrive ut overheng? Eksempelvis en oppreist T.. Det er opp til programvaren og ikke selve skriveren. Er programvaren som lager maskinkoden som forteller skriveren hva den skal gjøre. Skriveren flytter bare motorene sine til posisjonene i koden, skrur av og på plastmateren etc. Printeren er stokk dum og vil gladelig mate plast ut i løse luften eller kjøre printerhodet inn i ting om koden ber den om det. En billig skriver vil bruke et åpent program slik som Skeinforge etc (Koster penger å lage eget.). Å skrive ut en T uten støtter vil være vanskelig, men en H kan muligens gå ann. Det kalles "bridging" når printeren drar over en tynn tråd plast over en glippe før den til slutt legger på vanlige lag. Men må være feste på begge sider. Her er en artikkel som beskriver alt sammen, komplett med bilder. http://www.3dgeni.us/a-bridge-too-far/ Hvorfor kaller du deg da BlueShroom istedenfor Blueshroom? Om alle med en bjelke i øyet skulle unnlate å spikke fliser, hvem skulle da spikket flisene som trengte å spikkes? For Jesus sa: "La ham med den største bjelken spikke den første flis!". Amen! Jeg skriver det på den måten av samme grunn som Apple skriver "iPhone". De står fritt til å skrive på en måte som skiller de ut i deres reklamemateriell. Men det blir feil om andre skriver på særmåten. Så skriv helst "Blueshroom" om du omtaler meg. Jeg hadde ikke orket å skrive "FroBe" om du kalte deg det. Endret 29. april 2014 av BlueShroom 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå