Gå til innhold

[Løst] Ikke laget i KINA?

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å først svare på spørsmålet ditt: Samsung er hvertfall Koreansk, men jeg utelukker ikke at de kjøper en del varer fra Kina.

For det andre: Du har åpenbart aldri vært i Kina. Jeg har vel 20+ fabrikkbesøk de siste ti år, samt daglig kontakt med 8-10 forskjellige kinesere.

Barnearbeid er 99,9% utryddet i kina, og ingen seriøse fabrikker ville nå tatt i barn med ildtang. Dette må du til India eller fillipinene for å finne. Dessuten begynner ettbarnspolitikken virkelig å sette sine spor, og foreldrene forguder som regel det ene barnet de har, aldri i verden om de ville satt det i arbeid.

Du uttaler deg i all hovedsak ut ifra et pessimistisk, vranglært(men mer korrekt da enn nå) syn på kina som stammer fra 80-90-tallet - på tide å oppdatere seg på ståa i verden for deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

..men det finnes ingen grunn til å anta at arbeidere på Taiwan eller i Korea har bedre forhold enn Kina. Kina har som sagt ikke dramatisk dårlige forhold(etter asiatisk standard) pr idag - det finnes ingen god grunn til å anta at de står tilbake for Taiwan, Korea eller Fillipinene. Dagens kinesiske arbeidere har godt med rettigheter, og de kan både streike og organisere seg. Minstelønna er jo så-som-så, men det er den "overalt" - minimum wage i USA er ikke mye å skryte av.

Så TS eneste reelle alternativ blir å finne noe bygd fra bunnen i vesteuropa, og det skal nok ikke bli lett.

En annen ting er jo at det er så billig å produsere i Kina, at ingen land snart kan produsere noe selv i sitt eget land.

Dette er en ganske vanlig, delvis usann påstand - Ja, arbeidskraft er billigere, men man får også en hel del transport, toll osv - det som ofte gjør varer fra Kina billigere er at de kan lages etter en annen standard, og dermed holde nede materialkost.

En amerikaner vil skryte av at produktet sitt er "all american NASA-grade steel" - tror du "NASA-grade steel" er billig?

Nei, ikke i forhold til en vanlig legering som da en kineser vil benytte, samt at han gjerne lager alt litt tynnere og lettere for å spare materiale - dét er et element mange ikke kjenner til når det gjelder hvorfor det er billigere å kjøpe en gitar fra Asia istedetfor å kjøpe den fra USA.

PS! Jeg sier ikke at "alle varer fra Kina har mindre materiale og dårligere kvalitet" - det jeg sier er at i østen får man det man betaler for. Dersom du sier "jeg vil ha produsert denne gitaren, men billigere!", ja, da finner de en måte å lage den billigere på.

Dersom du sier "Jeg vil ha produsert denne gitaren, i eksakt samme kvalitet!", ja, så får du det - men det er ikke sikkert det blir så mye billigere lenger.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Men istedet for å påpeke kun at Kina er ikke så ille, kan du heller holde deg til hva jeg spør om?

Produsenter som ikke lager i Kina.

Vel, jeg svarte på det og - men på et åpent fora er det likevel behov for korrigering - hvis du fremsetter en påstand som er feil, og den får stå uten kommentar, kan det villede andre tilfeldige eller senere lesere.

Så hvis førsteposten din bare hadde vært "Hvem lager telefoner uten deler fra Kina?" hadde det vært kurant, men du valgte selv å inkludere setninger om bl.a. barnearbeid og arbeidsforhold, og da er det fritt for og nærmest påkrevd å kommentere også dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...