Gå til innhold

Høyreekstremisme!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TS bør muligens avklare hva han mener med ekstremisme, som tidligere påpekt ser der ut til å være (minst) to definisjoner ute å gå her:

A. Avstand fra politisk "sentrum" (Forutsatt at noe slikt eksisterer, samt hvilket sentrum de referer til. Norsk sentrum, Europeisk sentrum, Internasjonalt sentrum, etc)

B. Villighet til å bruke vold for å oppnå sine må

Ser ut som det finnes en tredje definisjon også:

c) Folk med mer påvirkningskraft enn sine meningsmotstandere fordi de besitter flere maktposisjoner i samfunnet.

Må legge til at for meg er det en svært underlig definisjon. Jeg tipper det er få andre som kjenner seg igjen i den også. Den er dessuten veldig subjektiv. Det kan godt hende begge sider av det politiske gjerdet vil hevde at det er den motsatte siden av "gjerdet" som er verst.

Her er en link som gir et eksempel på at verden ofte ikke er så sorthvitt som enkelte skal ha det til:

http://www.aftenposten.no/kultur/Borgerlig-flertall-blant-norske-journalister-7197831.html

Lenke til kommentar

Den definisjonen på C der stemmer ganske godt med "demokratisk valgt ledelse".

Hehe ja... men maktpersoner kan være så mangt. Han har jo tidligere nevnt spesielt pressen. (de er jo på et vis folkevalgt de også - om folk slutter å kjøpe det de skriver så har de jo ikke lenger en jobb å gå til)

Lenke til kommentar

Nei det handler ikke om hvor sinte mennesker blir eller kan bli. Det handler om påvirkningskraft. Der er ekstreme på venstresiden langt farligere. Fordi de sitter i viktige posisjoner i samfunnet. Som er nevnt flere ganger i tråden.

Hva er det som er så farlig med folk på venstresiden?

Nå snakker vi ikke om venstresiden som AP. Vi snakker om de med ytterliggående meninger. Jeg vil ikke nevne navn på journalister spesielt med ekstreme synspunkter. Vet ikke om det vil være brudd på reglene her. Disse folka har stor påvirkningskraft i form av sin autoritet. Vi har også forfattere og mer kjente som også foreleser og skriver fagbok om terrorisme. Disse sprer sitt syn og blir ofte akseptert i sosiale media. Slike muligheter har ikke de ekstreme fra høyre. Derfor vil jeg påstå at ekstreme fra venstre på sikt er farligere en ekstreme fra høyre.

Lenke til kommentar

Men jeg synes du hopper fra A til C uten å gå via B

Om jeg nå (for eksempelets skyld) skulle godta ditt premiss om at kun venstresiden har skribenter/journalister med stor påvirkningskraft, og at ikke høyresiden har det samme (om du sjekker linken min over så ser du at det sannsynligvis ikke er korrekt). Hvorfor er disse røde menneskene farlige? Selv om det du sier er korrekt så kan de jo være fromme som lam? Hvor kommer faremomentet inn i bildet?

Lenke til kommentar

Og hvorfor har ikke høyresiden nøyaktig de samme mulighetene? Høyresiden i Norge har jo for eksempel hatt Cevita lenge og vel, og nå begynner venstresiden å kopiere ideen nettopp fordi de ser at Cevita HAR stor påvirkningskraft.

Jeg begynner ærlig talt å bli lei av at du kommer med insinuasjoner uten kilder og uten å peke på hva du faktisk mener. Enten sier du hva du mener, eller så kan du la være å prate. Jeg gidder ikke sitte og prøve å tolke hva du mener!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Din definisjon av ekstremisme divergerer ganske langt fra flertallets definisjon vil jeg tro. Når de fleste tenker venstreekstreme eller høyreekstreme forbinder vi disse to gruppene med mennesker som er villige til å ty til ekstrem vold for å gjøre sitt syn kjent og/eller forfølge sine politiske mål. Det virker som om du definerer ekstremisme ut ifra hvilket politisk syn de har, ikke hvilke virkemidler de er villige til å bruke for å implementere sitt syn. Noe som skaper forvirring for å si det mildt.

Det er mulig min definisjon av ekstremisme skiller seg fra flertallets oppfatning. For meg handler det ikke kun om voldelige aksjoner. Det handler mer om påvirkning. Der mener jeg ekstreme på venstresiden har mer makt og slipper mer til en ekstreme på høyresiden. Ikke for at jeg mener ekstreme på høyresiden skal få slippe mer til. For meg er ytringsfriheten viktig og alle uansett mening skal få slippe til.

Så hvis jeg hadde vært lærer eller Journalist hadde jeg altså vært en ekstremist og en fare for samfunnet siden jeg er sosialist? Det er i alle fall det jeg får inntrykk av at du går rundt og tror

Lenke til kommentar

Din definisjon av ekstremisme divergerer ganske langt fra flertallets definisjon vil jeg tro. Når de fleste tenker venstreekstreme eller høyreekstreme forbinder vi disse to gruppene med mennesker som er villige til å ty til ekstrem vold for å gjøre sitt syn kjent og/eller forfølge sine politiske mål. Det virker som om du definerer ekstremisme ut ifra hvilket politisk syn de har, ikke hvilke virkemidler de er villige til å bruke for å implementere sitt syn. Noe som skaper forvirring for å si det mildt.

Det er mulig min definisjon av ekstremisme skiller seg fra flertallets oppfatning. For meg handler det ikke kun om voldelige aksjoner. Det handler mer om påvirkning. Der mener jeg ekstreme på venstresiden har mer makt og slipper mer til en ekstreme på høyresiden. Ikke for at jeg mener ekstreme på høyresiden skal få slippe mer til. For meg er ytringsfriheten viktig og alle uansett mening skal få slippe til.

Så hvis jeg hadde vært lærer eller Journalist hadde jeg altså vært en ekstremist og en fare for samfunnet siden jeg er sosialist? Det er i alle fall det jeg får inntrykk av at du går rundt og tror

Så du har ekstreme meninger? De fleste sosialister har vel ikke det, selv om det er en ideologi man bør kjempe i mot.

Lenke til kommentar

Jeg begynner ærlig talt å bli lei av at du kommer med insinuasjoner uten kilder og uten å peke på hva du faktisk mener. Enten sier du hva du mener, eller så kan du la være å prate. Jeg gidder ikke sitte og prøve å tolke hva du mener!

Hva du begynner og bli lei er meg totalt likegyldig. At du ikke forstår at ytre venstre og ytre høyre kan ha farlige meninger, det er ditt problem. At du heller ikke ser at ytre venstre har langt større innflytelse på samfunnet, det er også ditt problem. Se for eksempel hvordan ytre venstre gjennom år har påvirket vårt samfunn i forhold til Midtøsten, vår naive politikk i forhold til innvandring fra ikke vestlige land. Dette vil på sikt få store konsekvenser for samfunnet. Ikke nødvendigvis terror og annen vold. Men ytre venstre har påvirket samfunnet til å endre seg radikalt, uten at folket selv har blitt hørt. Så må du gjerne være uenig i det. Jeg sier hva jeg mener og det er at ytre venstre (ekstreme) er langt farligere en tullingene på ytre høyre.

Lenke til kommentar

Mye av det du gir venstresiden skylda for der har alle stortingspartier (tja... unntatt Miljøpartiet de grønne) vært med på å gjennomføre i regjering.

Men klart... alt er et definisjonsspørsmål. Hvis man er Frper så er kanskje også Høyre ansett for å være "venstresiden" og da har jo "venstresiden" sittet med regjeringsmakten kontinuerlig helt frem til nå i 2014 :)

Jeg tror ikke på noe opprør mot det Norske samfunnet fra dem som har flyttet hit fra andre land. Jeg mener alle tegn tyder på at de fleste kommer hit fordi de trives med friheten vi har og heller vil være med å bidra til å styrke den friheten vi allerede har enn til å rive den ned.

Noen unntak finnes. Altså innvandrere og etterkommere som faktisk er farlige. Disse unntakene ville det vært færre av hvis de ikke følte seg isolert eller utstøtt. Hvis det er noe som virkelig skaper ekstremisme så er det at folk som ønsker gruppetilhørighet ikke blir akseptert. Slike folk er lette å rekruttere for organisasjoner som f.eks. Vigrid eller Profetens Ummah fordi de gjerne knytter seg til den første grupperingen som godtar dem som de er.

Jeg tror faktisk sannsynligheten for en voldelig konflikt er større hvis vi lar være å hjelpe folk fra den tredje verden. Ettersom en enda større forskjell mellom fattig og rik her i verden kan være en potensiell årsak til en fremtidig verdenskonflikt

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk sannsynligheten for en voldelig konflikt er større hvis vi lar være å hjelpe folk fra den tredje verden. Ettersom en enda større forskjell mellom fattig og rik her i verden kan være en potensiell årsak til en fremtidig verdenskonflikt

Ingen har sagt at man ikke skal hjelpe. Men og endre det norske samfunn slik ytre venstre påvirker oss til, det er ekstremt og på sikt kan det bli farlig. Dette har de også gjort uten og få folkets samtykke til. Ellers er det tøv og påstå at FrP mener høyre er venstresiden osv. Slik gidder jeg ikke og forholde meg til.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Så du har ekstreme meninger? De fleste sosialister har vel ikke det, selv om det er en ideologi man bør kjempe i mot.

Ja, det er i alle fall godt at du innrømmer, selv om det er uklart hva du eksplisitt mener med at "det er en ideologi man bør kjempe imot". Hvorfor burde man kjempe mot denne ideologien? Hva legger du i å kjempe? Har ikke jeg like mye rett til å ha min mening som du har din?

Forøvrig har jeg ikke så stor tro på at du er orientert om hva jeg egentlig står for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...