jonatan Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Kvifor flytter folk flytter frå bygdene til byane? Er det fordi at det ikkje lenger er lønsomt å være bonde. ? Eller er det fordi folk får jobber i byane ? 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Eller så er de lei av stillheten/savner å være med folk? Osv osv. Finnes sikkert mange grunner, men det er det jeg tenker meg. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 For å slippe unna sladrekjerringer og for å utvide horisonten sin. 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Utdanning er nok den første grunnen, det får du lite av på landet. Når dem først har flyttet til en by etablerer dem nytt vennskap, noen får seg en form for familie ol. Når dem kommer hjem ser dem at alle vennene derifra gjerne har gjort det samme og dem som bor der blir stående litt igjen i fortiden. Så når dem slår seg til ro der dem studerer finner dem gjerne også arbeid der og blir boende. Mange flytter dog tilbake til bygdene da dem blir noe eldre. 1 Lenke til kommentar
mek320 Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Utdanning er nok den første grunnen, det får du lite av på landet. Når dem først har flyttet til en by etablerer dem nytt vennskap, noen får seg en form for familie ol. Når dem kommer hjem ser dem at alle vennene derifra gjerne har gjort det samme og dem som bor der blir stående litt igjen i fortiden. Så når dem slår seg til ro der dem studerer finner dem gjerne også arbeid der og blir boende. Mange flytter dog tilbake til bygdene da dem blir noe eldre. eg er einig med deg der men eg er av den typen som vil tilbake til heimbygda når eg blir eldre Lenke til kommentar
Digitalt Piggsvin Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Kan ikkje dette også ha noko med at bylivet blir meir romantisert og vist fram i populærkultur, altså TV-seriar og slikt? Sett bort fra jakten på kjærligheten og farmen, sjølvsagt! Lenke til kommentar
mek320 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Kan ikkje dette også ha noko med at bylivet blir meir romantisert og vist fram i populærkultur, altså TV-seriar og slikt? Sett bort fra jakten på kjærligheten og farmen, sjølvsagt! du har jo også filmar frå bygder ein av dei filmane dei skal lage no er jo bølgen so skal vere ute på bygda i Møre og Romsdal Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Eller at mange arbeidsplasser på bygda blir nedlagt, eller de blir flyttet til andre deler av landet og til utlandet. Det er fleire ledige jobber i de større byene, så folket flytter dit dem kanskje kan få seg fast arbeid... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Er det fordi at det ikkje lenger er lønsomt å være bonde.?Hva mener du med bygd? Hvis vi bruker SSB sin definisjon, spredt bebyggelse, husansamlinger og mindre tettsteder med inntil 1000 innbyggere så bor halve Norges befolkning (ca 2,5 millioner) på bygda og bare 2% av de (litt under 50 000) jobber som bønder (målt i antall årsverk). Jeg tror noen av de viktigste årsakene til at unge folk flytter til byene er utdanning, kjælighet, jobb og karrieremuligheter. Gjerne i den rekkefølgen. De godt etablerte tror jeg flytter til byene hovedsaklig på grunn av bygdedyret, venner, familie, jobb og skoletilbud til de større barna. Eldre tror jeg flytter til byer på grunn av at barna bor i by, nærhet til butikker, offentlige tilbud, venner, og fordi leilighet krever mye mindre vedlikehold enn enebolig/gård. Noe som er viktig for helsa i alderdommen. 1 Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Folk fra bygda tror det er dritkult i byen. :/ Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Hovedsakelig utdanning og jobb. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 For å kunne reise med tog. Og for øvrig annen kollektivtransport som går litt oftere enn annenhver time. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 For å kunne reise med tog. Og for øvrig annen kollektivtransport som går litt oftere enn annenhver time. Tja. På bygda har man bil, og slipper trafikkøer. Ergo, kollektivtransport er lite attraktivt. Ungene tar skolebuss, så det er ikke noe problem. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Det sentraliseres og det legges ned, og det blir aldri slutt med det 1 Lenke til kommentar
sevs Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 For å kunne reise med tog. Og for øvrig annen kollektivtransport som går litt oftere enn annenhver time. Tja. På bygda har man bil, og slipper trafikkøer. Ergo, kollektivtransport er lite attraktivt. Ungene tar skolebuss, så det er ikke noe problem. Rettelse: Ungene går eller sykler. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Rettelse: Ungene går eller sykler. Rettelse igjen: Nei, ungene på den virkelige bygda tar skolebuss fordi de bor håpløst langt unna skolen. Dersom jeg skulle ha syklet til skolen min, så hadde det tatt fra 1 time og 30 minutt til 2 timer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 En annen ting er at man ikke bygger 20 km gangvei for at 2-3 unger skal kunne sykle trygt til skolen. Det er noe helt annet i tettbygde strøk der man har 100 unger til 2 km gangveg og ikke minst, lokale skatteinntekter forsvarer mye bedre byggingen av gangveg. På bygda bruker man gjerne opp skattepengene til innbyggerne mange ganger. (les: tar fra byfolket) for å finansiere et samfunnsøkonomisk ineffektivt bosettingsmønster. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Er det fordi at det ikkje lenger er lønsomt å være bonde. ? Men veldig få som lever i bygda er bønder.... :/ Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Togruter osv. blir nedlagt, og kollektivtransporten inn til byene hvor jobbene finnes er så si borte mange steder (i alle fall i bygdeområdene i nærheten av byen jeg kommer fra). Selvsagt er jobb og karriere også viktig, men også kjærlighet. Personlig liker jeg å bo i større byer nå som jeg er ung, men ser ikke bort i fra at jeg flytter til landet når jeg blir eldre. Lenke til kommentar
MadeleneB Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Jeg har bodd både på bygda og i by. Byen er så absolutt bedre. Lettere å treffe folk. Lettere å shoppe, lettere å komme seg til lege om det er hast. Ja, alt er bedre i byen. På bygda går man bare å stinker fjøs...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå