Gå til innhold

Hvordan fungerer u-land hjelp og bistandsordninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du hjelper ikke et land ved å hjelpe dem... Du hjelper et land ved å handle med dem. Snillismen har dog ingen grenser, og vår "godhet" blir beregnet ut ifra hvor mange x millarder vi gir, ikke hvilke forbedringer vi skaper

Slike myter og tullball som du presenterer her viser seg å være veldig vanskelige å avlive på tross av at tallenes tale er ganske så klare.

Sannheten er at vi ser store forbedringer takket være bistand. Millioner av mennesker er i dag i live fordi vi systematisk bekjemper f.eks tuberkulose.

Lenke til kommentar

Du hjelper ikke et land ved å hjelpe dem... Du hjelper et land ved å handle med dem. Snillismen har dog ingen grenser, og vår "godhet" blir beregnet ut ifra hvor mange x millarder vi gir, ikke hvilke forbedringer vi skaper

Slike myter og tullball som du presenterer her viser seg å være veldig vanskelige å avlive på tross av at tallenes tale er ganske så klare.

Sannheten er at vi ser store forbedringer takket være bistand. Millioner av mennesker er i dag i live fordi vi systematisk bekjemper f.eks tuberkulose.

Myter og tullball, det var harde ord :hm: Hvilke klare tall har du som viser hvor bra det går med prosjekter etter at vi har stanset pengekranen til de? Er ikke målet å gjøre dem selvstendige og i stand til å klare seg selv?

Lenke til kommentar

Klart Norge skal bidra rikelig med uhjelp!

Problemet er bl.a. pengene som gis til korrupte ledere som selv rapporterer anvendelse og forbruk.

En annen ting er prosjektene som startes. Jeg skulle gjerne sett en status rapport på alle sammen.

Hvor mye betalte vi for å minske avskoging i jungler? Bygge fiskebåter og mottak?

Jeg er skeptisk til flotte program og prosjekter presentert og igangsatt av smilende politikere, som man ikke alltid hører mer om.

Jeg frykter også at alt for mange, her hjemme, har sitt levebrød knyttet til at nødhjelp gis, og kanskje derfor ikke ser det formålstjenlige i å rapporterer feilsatsinger.

Lenke til kommentar

Myter og tullball, det var harde ord :hm: Hvilke klare tall har du som viser hvor bra det går med prosjekter etter at vi har stanset pengekranen til de? Er ikke målet å gjøre dem selvstendige og i stand til å klare seg selv?

Ny opplæring har sikret sjøfolk fortsatt jobb og Bistand har bygget opp samfunnsviktig universitet er konkrete eksempler.

Målet er da også at mennesker får et bedre liv. Når vi da ser at f.eks spedbarnsdødeligheten går kraftig ned så er da det klart bevis på at bistanden nytter.

Lenke til kommentar

Klart Norge skal bidra rikelig med uhjelp!

Problemet er bl.a. pengene som gis til korrupte ledere som selv rapporterer anvendelse og forbruk.

En annen ting er prosjektene som startes. Jeg skulle gjerne sett en status rapport på alle sammen.

Hvor mye betalte vi for å minske avskoging i jungler? Bygge fiskebåter og mottak?

Jeg er skeptisk til flotte program og prosjekter presentert og igangsatt av smilende politikere, som man ikke alltid hører mer om.

Jeg frykter også at alt for mange, her hjemme, har sitt levebrød knyttet til at nødhjelp gis, og kanskje derfor ikke ser det formålstjenlige i å rapporterer feilsatsinger.

Har du i det hele tatt lest Norads hjemmesider? Jeg synes de er utmerket. Der får du alt fra lettfattelig nøkkelinformasjon og informative sammendrag til de store rapportene du ønsker. Jeg oppfatter det heller ikke som sminket. Svakheter og lærdommer står klart og tydelig.

Lenke til kommentar

Det fungerer IKKE, men det er vel heller ikke objektivet at det skal fungere.

Hvordan er Norge sin deltakelse i dette?

Man betaler mange norske byråkrater for å leve i luksus i u-land, det skal vel bemerkes at for disse fungerer det helt utmerket.

Norge bruker ganske mange millioner på u-lands hjelp, hva er deres syn på dette?

Hvordan kan det isåfall forbedres?

La disse landene selge sine varer til Norge, selv om norske bønder blir sure fordi nordmenn da får tilgang til billigere og bedre varer enn det de leverer.

Mao, fjern tollmurene.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det fungerer IKKE, men det er vel heller ikke objektivet at det skal fungere.

Hvordan er Norge sin deltakelse i dette?

Man betaler mange norske byråkrater for å leve i luksus i u-land, det skal vel bemerkes at for disse fungerer det helt utmerket.

Norge bruker ganske mange millioner på u-lands hjelp, hva er deres syn på dette?

La disse landene selge sine varer til Norge, selv om norske bønder blir sure fordi nordmenn da får tilgang til billigere og bedre varer enn det de leverer.

Mao, fjern tollmurene.

Så var det kildene dine som det vanligvis er flust av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke merket at fraværet av de millionene har hatt noe som helst å si for min egen lykke og velferd, så derfor har jeg heller ingen spesielle meninger, annet enn at det er fint hvis folk som er i stand til det, hjelper de som ikke er like godt i stand. Hvordan det skal gjøres, ja det er hele tiden det store dillemmaet ..

Lenke til kommentar

Men er det færre døde, og bedre vellferd og lengre gjennomsnitlig levetid av den grunn?

Jeg sier ikke at forholdene ikke har blitt bedre, men slike påstander man blir bombadert med høres i beste fall ganske naive ut.

Hvis du forhindrer x - antall millioner mennesker å dø av en sykdom pga nye medisinser, så betyr ikke det at du har reddet x - antall millioner.

De kan fortsatt dø av andre årsaker som andre sykdommer, mat etc..

En million liv spart i et veldig fattig land betyr også en million flere munner å mate/gi rent drikkevann, samt flere barn og ENDA flere mennesker. Og som følge vil det ogaå bety flere dødsfall. I det store bildet så er det ikke sikkert det hjelper stort. Nøyaktig hvor mye, savner jeg skikkelig statistikk på.

Man ønsker færre mennesker og bærekraftig infrastruktur som gjør at de blir i stand til å ordne ting selv. En god sirkel.

Så da er jeg som TS nyssgjerrig på om man bruker uhjelpen best mulig, eller om man gjør snarveien som ikke bærer frukter på lang sikt. Det gir kanskje mer penger i kassa og en bedre følelse å redde x - antall folk. Men det gjør ikke nødvendigvis livet bedre på sikt.

Ser alt for mye av det å bøte på problemer. Måtte det være mat, sykdom og krig. Mens årsaken egentlig er mangel på ressurser og dårlig utnyttig av tilgjengelige ressurser?

Mulig jeg tar helt feil, men ser bare ikke en løsning med å sende en haug diplomater, doktorer og sekker med ris. Når det de trenger er ingeniører, skoler, infrastruktur.

For all del, jeg ser fra tid til annen at det blir gjort, men muligens ikke nok.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Livet har 100 % dødelighet.

Det er ønskelig med flere ressurser til hver person for at det livet man har blir best mulig. Derfor ønsker man færre mennesker. Alle dør, så det er bare snakk om å bringe færre liv inn i verdenen. Samt vente.

Men for å få det til må man øke infrastruktur, kunnskap, og la det være en muligjet med færre barn.

Hvorfor ønsker man IKKE færre mennesker?

Det måtte i så fall vært en situasjon hvor flere gir økonomisk vekst og effektivitet. U-land er så langt unna du kommer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er ønskelig med flere ressurser til hver person for at det livet man har blir best mulig. Derfor ønsker man færre mennesker.

Robinson Crusoe og en øde øy: Hvem produserer ressursene, som gjør Robinsons liv "best mulig", på øya om du eliminerer Robinson?

Hvorfor ønsker man IKKE færre mennesker?

Det måtte i så fall vært en situasjon hvor flere gir økonomisk vekst og effektivitet. U-land er så langt unna du kommer.

Fordi det er, for de fleste "best mulig" å eksistere fremfor å ikke eksistere. De som mener det motsatte finner vi i selvmordstatistikken.

Videre for å eksistere må man produsere disse ressursene som man trenger for å overleve, i det minste i de land hvor NAV ikke betaler alle dine regninger.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvis du forhindrer x - antall millioner mennesker å dø av en sykdom pga nye medisinser, så betyr ikke det at du har reddet x - antall millioner.

De kan fortsatt dø av andre årsaker som andre sykdommer, mat etc..

Så om du forhindrer en 5-åring fra å bli overkjørt i dag, men vedkommende dør av overdose som 18-åring så har du egentlig ikke reddet noen? Hvor lenge må noen leve etterpå for å få status "reddet"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...