Gå til innhold

Lillesøster ble lurt av falsk iq-test, sendte mobilnummeret sitt,hva nå?

Anbefalte innlegg

Lillesøstra kom over denne nettsiden: http://www.test-din-iq.eu/

Hun fant den som reklame på dinside.no. Hun tok testen og sendte mobilnummeret sitt, hun så ikke at det sto at man måtte betale 50kr + mva. Videre skrev hun at hun var 13 år, mens hun egentlig er 11. Etter å ha fullført testen sendte hun mobilnummeret sitt, og fikk en kode tilbake som man må skrive inn i et felt- dette rakk hun heldigvis ikke å gjøre.

Det jeg lurer på er hva som kommer til å skje videre. Blir vi nå nødt til å betale pengene? Blir det engangs sum, eller flere betalinger? Er det mulig å angre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dukker det opp noe mer så tar du kontakt med operatøren, de vil sikkert forklare alt du trenger å vite. Personer under 18 har et mye sterkere vern og det hender flere ganger årlig at barn har bestilt ting og operatøren må tilbakeføre pengene.

Dessuten har hun ikke skrevet inn koden så hun må nok bare ut med pengene for meldingen med koden. Den følger nok normal meldingstakst, men det kan være lurt å sjekke saldoen/fakturaen.

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent, så blir du ikke trukket noe FØR du skriver inn den koden du fikk i tekstmelding. Isåfall kunne jo hvem som helst ha puttet inn et tilfeldig nummer og tapt dem for penger.

Når jeg hadde en SMS Server for noen år tilbake, så måtte folk "bekrefte" dvs, enten sende en returmelding med en kode, eller taste den inn på en nettside. Etter da så kunne jeg sende så mange meldinger jeg ville til nummeret med feks 100kr pr melding motatt. Så du er nok på trygg grunn :)

Når det er sagt, så vil jeg anbefale at du installerer Adblock på PCen hennes. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...