_dundun_ Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Model S må tillegg være ganske godt ladet for å ta ut maks effekt. Det er enorm forskjell på å gi full gass med >50% batteri og ~20%. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Ok, jeg ble fortalt at model s hadde maks effekt og moment tilgjengelig fra 0, men vet at den har bredt effektregister. Det er tross alt en elektrisk motor. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Ok, jeg ble fortalt at model s hadde maks effekt og moment tilgjengelig fra 0, men vet at den har bredt effektregister. Det er tross alt en elektrisk motor. En elektromotor har maks effekt/moment tilgjengelig fra start, men dette igjen er jo begrenset av hva fremveksomformeren faktisk ønsker å gi den. Frekvensomformeren har sikkert plenty av logikk som tilsier at den skal strupe ned maks-effekten ved lav batterikapasitet og liknende. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 En elektromotor har maks effekt/moment tilgjengelig fra start, men dette igjen er jo begrenset av hva fremveksomformeren faktisk ønsker å gi den. Frekvensomformeren har sikkert plenty av logikk som tilsier at den skal strupe ned maks-effekten ved lav batterikapasitet og liknende. Mener du effekt eller moment? Eller begge deler? Kan du vise til rent matematisk hvordan du kan ha både max effekt og max moment fra null, uten at momentet synker drastisk med en gang turtallet begynner å ta seg opp? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 En elektromotor har maks effekt/moment tilgjengelig fra start, men dette igjen er jo begrenset av hva fremveksomformeren faktisk ønsker å gi den. Frekvensomformeren har sikkert plenty av logikk som tilsier at den skal strupe ned maks-effekten ved lav batterikapasitet og liknende. Mener du effekt eller moment? Eller begge deler?Kan du vise til rent matematisk hvordan du kan ha både max effekt og max moment fra null, uten at momentet synker drastisk med en gang turtallet begynner å ta seg opp? Jeg mener bare moment, men jeg slengte på effekt fordi det er det folk flest har begrep om. (Beklager om jeg bidrar til å vedlikeholde folks misoppfatning om hva som er hva) Lenke til kommentar
turbodelta Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Tesla model s veier 2100kg og har 422hk og 600nm BMW i3 har 170hk og 250nm i dreiemoment. På vanlig kjøring ligger energiforbruket til i3 20prosent lavere enn på en tesla som veier nesten 1000kg mer og har mer enn dobbelt så kraftig motor. Hvordan er det mulig? På en elbil for de som ikke vet er malsimal effekt og dreiemoment tilgjengelig fra du trykker inn pedalen i motsetning til en vanlig bil. Den har også ikke vanlig girkasse med trinn. Det er vel bare et trinn på utvekslingen. i 90 km/t har en bmw i3 og Tesla samme forbruk, siden Tesla er mer aerodynamisk, mens i3 er litt lettere. i 120km/t bruker en Tesla MINDRE strøm enn både golf og i3 og leaf :-) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 En elektromotor har maks effekt/moment tilgjengelig fra start, men dette igjen er jo begrenset av hva fremveksomformeren faktisk ønsker å gi den. Frekvensomformeren har sikkert plenty av logikk som tilsier at den skal strupe ned maks-effekten ved lav batterikapasitet og liknende. Mener du effekt eller moment? Eller begge deler? Kan du vise til rent matematisk hvordan du kan ha både max effekt og max moment fra null, uten at momentet synker drastisk med en gang turtallet begynner å ta seg opp? For å utdype mitt forrige svar: Moment i en elektromotor er kun et resultat av den aktive strømmen man putter inn i den. Aktiv strøm er gitt av motorens impedanser og påtrykket spenning, samt vinkelen mellom disse. Påtrykket spenning er bestemt av frekvensomformeren (som også vet vinkelen). Det er null problem for en frekvensomformer å trykke på full strøm og dermed fullt elektromekanisk moment fra start til en elektromotor. Faktisk så kan den gi en motor fullt moment uten at den en gang roterer (f.eks noe som skal holde noe stramt eller en kran som skal holde en last). Som du sikkert vet, så er mekanisk moment det samme som effekt delt på turtall. Det jeg antar du da kicker på er at man ikke kan ha konstant effekt og moment når turtallet varierer. Effekten blir da følgelig en funksjon av begge. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Tesla model s veier 2100kg og har 422hk og 600nm BMW i3 har 170hk og 250nm i dreiemoment. På vanlig kjøring ligger energiforbruket til i3 20prosent lavere enn på en tesla som veier nesten 1000kg mer og har mer enn dobbelt så kraftig motor. Hvordan er det mulig? På en elbil for de som ikke vet er malsimal effekt og dreiemoment tilgjengelig fra du trykker inn pedalen i motsetning til en vanlig bil. Den har også ikke vanlig girkasse med trinn. Det er vel bare et trinn på utvekslingen. i 90 km/t har en bmw i3 og Tesla samme forbruk, siden Tesla er mer aerodynamisk, mens i3 er litt lettere. i 120km/t bruker en Tesla MINDRE strøm enn både golf og i3 og leaf :-) Den bruker mindre strøm i større hastigheter fordi den er i feltsvekkingsområdet. Kort fortalt betyr det at motoren gis mindre reaktiv strøm på bekostning av å kunne øke turtallet over nominelle verdier. Trade-offen er at momentet synker omvent proporsjonalt med farten. På en annen side så har man ikke like stort behov for fullt moment i slike høye hastigheter. I en annen tråd tror jeg at jeg beregnet når feltsvekkingsområdet til teslaen startet. Tror det var et sted rundt 70 km/t uten at jeg skal si dette sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå