jorfo97 Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Hei, jeg er ut etter å få tak i fibernett hjemme. Vi bor mellom 100-50 meter unna nærmeste koblingsenhet som ligger ved hovedvegen. Mellom der jeg bor og vegen er det et hus som har fiber. Eneste kabler vi har inn til huset er telefonkabler for øyeblikket. Jeg har sjekket litt rundt, og etablerings priser ligger som oftest på rundt 5000,. (telenor). Dette er litt i dyreste laget! Det jeg lurer på da er om det er noen billigere måte å få til dette på. Kan vi dra fiber videre fra nabo huset ved vegen? Evt. fiber i luftstrekk fra vegen? Kan vi gjøre noe selv, for å få det billigere? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 (endret) Etableringsgebyret må du jo betale uansett. Selv betalte jeg 1990kr tror jeg det var for fiberetablering i vinter, men da hadde telenor kampanje. Det finnes flere tilfeller av folk som bor like ved sentraler/andre folk med fiber, men som ikke får det selv, så det er ikke sikkert det er så lett selv om du bor "like ved" Evt må du grave selv, og møter du på hinder, må over en vei f.eks kan det vel fort bli problematisk. Endret 23. april 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
jorfo97 Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Så det er ikke mulig å slippe unna de 5000,. uansett hva jeg gjør (I etablerings kostnad)? Måtte nok dratt det i lufta, for graving blir også for dyrt! Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 (endret) Nei. Jeg flytta inn i ny leilighet og da lå fiberen inntil husveggen. Deretter måtte den "skytes" inn. Så etableringsgebyret kommer du nok ikke unna. Så kommer modem i tillegg. Endret 23. april 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Hva er nå 5 tusen for å bli tilkoblet til denne herligheten da? For alt jeg vet er det mye mindre enn det faktisk koster å legge det inn hos deg også. Kjør på, 5 tusen i dag er absolutt ingenting. Lenke til kommentar
jorfo97 Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 Jaja, sånn er livet! Når jeg først betaler 5000kr. Vil de da også dra kabel, eller kommer dette i tillegg? Ellers må det vel vurderes å finne 5000kr ekstra et sted, som kan brukes... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Jaja, sånn er livet! Når jeg først betaler 5000kr. Vil de da også dra kabel, eller kommer dette i tillegg? Ta kontakt med de som leverer fiber til naboen og be om et tilbud for tilkobling. Hvis du først legger inn fiber bør du legge kabel i bakken så det blir stabilt. Luftstrekk er for utsatt, og mener å ha hørt at noen fiberselskap kun bruker nedgravd kabel. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 5K er vel om den ligger utenfor huset og de monterer den i første rom. Ikke forvent at de legger hundrevis av meter. Noen firma har 20m osv i "pakken" og det over dette koster pr meter + må graves selv ol. Bilen som kommer for å sveise på fra utekabelen og inn har med en ferdigpakke med 25ish meter. Prøvde å få lenger og da ble det snakk om økte kostnader ol. Får du rask linje på telefonkabelen der? Kan jo bruke pengene på å øke denne istedet? Lenke til kommentar
jorfo97 Skrevet 24. april 2014 Forfatter Del Skrevet 24. april 2014 Ser for meg at det heller blir via telefonkabelen i stedet ja! Må se litt mer, men trur ikke fiber er aktuelt nå om jeg ikke får et bedre tilbud. Trur nok det må dras ca. 50 meter kabel, så da kan det fort bli dyrt! Graving blir også fort dyrt! :/ Takk for all info! Trur nok ikke det da blir fiber med en gang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå