Gå til innhold

Meteorittjakt med mikrofoner

Anbefalte innlegg

NORSAR bruker infralyd for å detektere og peile blant annet meteoritter. Nå sist en over Kola-halvøya, nært grensa til Norge.

Lynnedslag høres veldig skarpe ut hvis man står nært og får en dypere tone når de er langt unna. Jeg antar det samme gjelder meteoritt-smell.

Så vidt jeg forstår brukes infralyd fordi man har svært få slike mikrofoner rundt om kring. Dvs. triangulering over svært store avstander og dermed dårlig nøyaktighet på posisjonen.

Mikrofoner og opptaksenheter er ekstremt billige dingser når de masseproduseres. Burde det ikke være en rimelig og effektiv idé å øke mikrofontettheten for å lokalisere meteoritter bedre? F.eks ta opp infralyd og lavfrekvent hørbar lyd tett som haggel utover landet og kjøre analyser for å lokalisere meteorittsmell med god nok presisjon til at man bare trenger et søkelag for å finne den.

Kamera er også en mulighet, men det tror jeg gir dårligere presisjon og er såpass mye mer kostbart at man får mye lavere kameratetthet enn man får mikrofontetthet. Alternativt kan vi satse på en kombinasjon.

Hvordan får man finansiert noe sånt? Stort opplegg i offentlig regi eller individuelle private initiativ basert på åpenhet og samarbeid? Og ikke minst, er det en god eller dårlig idé?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til: Lydopptakene trenger en synkron og nøyaktig tidsangivelse, helst 10ms nøyaktighet eller bedre. Hvor nøyaktig er klokkesignalet fra GPS? Finnes det noen radio-ping med høy nøyaktighet som kan brukes til synkroniseringen?

+/- 10 ms gir et bidrag til unøyaktigheten på +/- 3,3 meter. Det er selvsagt flere faktorer som avstander og geometrien i trianguleringen, vind osv.

Lenke til kommentar

GPS gir nøyaktighet på noen titalls ns, så det skulle ikke være begrensende.

Jeg regner med at de bruker infralys delvis fordi den har lenger rekkevidde enn lyd med høyere frekvens, og delvis ut fra betraktninger om frekvensfordelingen til bakgrunnsstøy. Jeg synes prosjektet høres ut som noe som lettest finansieres offentlig gjennom forskningsrådet, men da må man nok få en gruppe på et universitet eller høyskole til å være prosjektansvarlig for å kunne ha noe særlig håp om å få midler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...