koosepus Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 (endret) Hei! Skal ta matematikk R2 som privatist i mai og lurer på om noen vet hvordan dette med hjelpemidler på Del 2 fungerer? Jeg vet at alle ikke-kommuniserende hjelpemidler er tillatt, f.eks.: GeoGebra og wxMaxima, men hvordan skal man føre dette på arket når man bruker slike hjelpemidler? Skal man skrive alle stegene man har gjort i programmet? Eller bare svaret på oppgaven og skrive at man har brukt f.eks. wxMaxima til å løse oppgaven? Skal man oppgi navn og versjon av programmet man bruker? Hva med grafer? Hvordan viser man at man bruker disse hjelpemidlene riktig på del 2 på eksamen? Vet det er mye spørsmål, men jeg har ikke undervisning i faget og dermed ingen å spørre Setter stor pris på hjelp Endret 23. april 2014 av koosepus Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Noen som vet? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Vet ikke om jeg forstod deg helt rett, men prøver allikevel. Min personlige erfaring er at man alltid skal vise utregningen på det man har gjort, altså ikke bare skrive svaret, men også forklare hvordan man kom frem til det. På grafer er det derfor viktig at man i tillegg til å tegne opp grafen også oppgir noen punkter på den for å vise at man har regnet rett. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Grafene skriver du selvsagt ut om du har printer tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Hva er det som har skjedd med den norske skolen ? Har man tablets, laptopper, matteprogrammer, printere +++ på eksamener ? WDF!?!? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Hva er det som har skjedd med den norske skolen ? Har man tablets, laptopper, matteprogrammer, printere +++ på eksamener ? WDF!?!? Ipad er ikke lov i Hordaland, den står spesifikt nevnt i eksamensinstruksen. Vanlig Laptop er lov. Matteprogrammer er viktig og gjør at man i praksis kan rette del 2 selv. Men fra 2015 blir det tre timer del 1 og to timer del 2. Du er nok inne på noe når det gjelder at hjelpemidler gjør det for lett. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 (endret) Om du trenger masse hjelpemidler til eksamen kommer du ikke til å gjøre det spesielt bra. Du må kunne alt godt nok til å nesten ikke trenge hjelpemidler. Snakker av erfaring (tok to R2-privatisteksamener). Du slipper ikke unna ved å bruke massehjelpermidler på eksamen. Antar at du skal søke på et universitet og der kommer du til å synke som Titanic på eksamen om du fikk en god karakter på R2-eksamen uten å egentlig kunne teorien. Endret 23. april 2014 av ahpadt Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Om du trenger masse hjelpemidler til eksamen kommer du ikke til å gjøre det spesielt bra. Du må kunne alt godt nok til å nesten ikke trenge hjelpemidler. Snakker av erfaring (tok to R2-privatisteksamener). Du slipper ikke unna ved å bruke massehjelpermidler på eksamen. Antar at du skal søke på et universitet og der kommer du til å synke som Titanic på eksamen om du fikk en god karakter på R2-eksamen uten å egentlig kunne teorien. Jo, takk for "oppmuntrende" svar.. var egentlig ikke det jeg lurte på, men vet du hvordan man gjør det med hjelpemidler på eksamen? Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Vet ikke om jeg forstod deg helt rett, men prøver allikevel. Min personlige erfaring er at man alltid skal vise utregningen på det man har gjort, altså ikke bare skrive svaret, men også forklare hvordan man kom frem til det. På grafer er det derfor viktig at man i tillegg til å tegne opp grafen også oppgir noen punkter på den for å vise at man har regnet rett. På del to så må man ikke vise hele utregningen med mindre det står "regn ut..", altså man blir bedt om det. Ellers kan man bruke program og kalkulator. Det jeg lurer på er om man på ta med noe form for skriftlig forklaring ved siden av svaret man har regnet ut på f.eks. wxMaxima? Altså.. f.eks.: "Her har jeg brukt wxMaxima".. eller "Her har jeg brukt GeoGebra.." skal man ha med noe sånt? :O Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Jeg hadde ikke skriftlig eksamen i R2, men derimot i R1, og jeg antar at de samme reglene gjelder der. Vi ble fortalt at ved bruk av digitale hjelpemidler skulle vi forklare fremgangsmåten i den grad at sensor skulle kunne gjenskape resultatet. Jeg ville også i alle fall skrevet versjonen av programmet, samt operativsystem. Kravet til framgangsmåte og forklaring ved bruk av digitale verktøy er ikke mindre enn ved bruk av andre hjelpemidler. Det er viktig at eleven viser hva som er gjort i alle typer digitale verktøy, for å få uttelling ved sensuren. Når det gjelder utskrift, så anbefaler jeg at du hører med skolen din, først. I vurderingsveiledningen står det ikke eksplisitt at skolen skal stille med dette, men det er tatt høyde for at utskrevne besvarelser skal vurderes likt. Jeg ville likevel gått ut i fra at en ikke har mulighet til dette, da jeg tror de fleste kan si av erfaring at dette er noe som oftere ikke virker, enn at det virker.Som nevnt over; er det fort gjort at vinninga går opp i spinninga, når det kommer til utstrakt bruk av hjelpemidler. Det beste vil ofte være å prøve å gjøre seg så uavhengig som mulig av dem, foruten kalkulator og formelark.http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Vurderingsveiledninger_2012/Vurderingsveiledning_Matematikk_VGO_2012_BM.pdfLykke til! 1 Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 23. april 2014 Forfatter Del Skrevet 23. april 2014 Jeg hadde ikke skriftlig eksamen i R2, men derimot i R1, og jeg antar at de samme reglene gjelder der. Vi ble fortalt at ved bruk av digitale hjelpemidler skulle vi forklare fremgangsmåten i den grad at sensor skulle kunne gjenskape resultatet. Jeg ville også i alle fall skrevet versjonen av programmet, samt operativsystem. Kravet til framgangsmåte og forklaring ved bruk av digitale verktøy er ikke mindre enn ved bruk av andre hjelpemidler. Det er viktig at eleven viser hva som er gjort i alle typer digitale verktøy, for å få uttelling ved sensuren. Når det gjelder utskrift, så anbefaler jeg at du hører med skolen din, først. I vurderingsveiledningen står det ikke eksplisitt at skolen skal stille med dette, men det er tatt høyde for at utskrevne besvarelser skal vurderes likt. Jeg ville likevel gått ut i fra at en ikke har mulighet til dette, da jeg tror de fleste kan si av erfaring at dette er noe som oftere ikke virker, enn at det virker. Som nevnt over; er det fort gjort at vinninga går opp i spinninga, når det kommer til utstrakt bruk av hjelpemidler. Det beste vil ofte være å prøve å gjøre seg så uavhengig som mulig av dem, foruten kalkulator og formelark. http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Vurderingsveiledninger_2012/Vurderingsveiledning_Matematikk_VGO_2012_BM.pdf Lykke til! Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå